International sammenligning
Mange unge underviser et år eller to i folkeskolen efter gymnasiet, de såkaldte '4.g'ere'. Det giver anledning til bekymring for undervisningens kvalitet i en ny international rapport.
jacoblund
OECD peger på bekymrende mange 4.g'ere i de danske skoler
Selvom studenterne afhjælper en akut personalemangel, rejser de også spørgsmålet om behovet for at oplære dem ordentligt, hedder det i den årlige OECD-rapport om uddannelse.
De fleste lande ansætter ind i mellem lærere, der ikke fuldt kvalificerede til jobbet. Men i de fleste af landene udgør de mindre end fem procent af underviserne i de ældste klasser. Kun i Danmark og Sverige overstiger andelen 20 procent - for Danmarks vedkommende i grundskolen og for Sveriges vedkommende i udskoling og ungdomsuddannelser.
Det fremgår af den årlige OECD-rapport om uddannelse Education at a Glance, som netop er offentliggjort.
Når man tæller alle med inklusive løse vikarer, er andelen af undervisere uden en læreruddannelse i den danske grundskole på omtrent 30 procent.
"I Danmark er mange af disse lærere studenter, der tager et sabbatår fra deres studier for at arbejde som lærere. De arbejder ofte på deltid i modsætning til læreruddannede, der oftest arbejder på fuld tid", skriver OECD i den årlige temperaturmåling på verdens uddannelse.
"Denne situation opstår som følge en kombination af faktorer inklusive lærermangel og en fleksibilitet i det danske uddannelsessystem, der muliggør sådan en ordning", lyder det videre i OECD-rapporten.
Den høje andel af ikke-læreruddannede kan udfordre kvaliteten af undervisningen, peger OECD på.
"Selvom disse studenter afhjælper en akut personalemangel, rejser de også spørgsmålet om behovet for at oplære dem ordentligt. Selv hvis mange af dem kun arbejder på deltid, er det afgørende at fastholde kvaliteten af den undervisning, man giver eleverne", hedder det i OECD-rapporten.
Danmark har den højeste andel ikke-kvalificerede undervisere i tabellen i OECD-rapporten Education at a Glance. Men hvor tallene i de øvrige lande dækker secondary education, dvs. udskoling og ungdomsuddannelser, er det i Danmark antallet af undervisere i grundskolen, der er optalt - alt inklusive, altså også løse vikarer.
Rapporten sætter fokus på lærermangel og konstaterer, at lærerprofessionenen generelt er blevet mindre attraktiv, samtidig med at lærerne nærmer sig pensionsalderen.
Rapporten kigger derfor også på, hvad de forskellige lande har gjort for at tiltrække og fastholde lærere.
I Danmark "har vægten været lagt på at forbedre lærernes arbejdsforhold gennem bedre skoleledelse og et mere samarbejdende arbejdsmiljø", hedder det i rapporten.
Redaktionen forsøger at få en kommentar fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) til rapportens omtale af lærermanglen i Danmark.
Tilføjet 12/9. Styrelsen for It og Læring oplyser, at bemærkningen i rapporten om den hidtidige danske indsats mod lærermangel beror på OECD's fortolkning af de danske besvarelser i Talis-undersøgelsen blandt lærere og skoleledere fra 2018. Stil understreger også, at optællingen af ikke-læreruddannede er en optælling af 'hoveder' uafhængigt af, hvor mange undervisningstimer, de pågældende personer har haft i løbet af skoleåret.