Skole OL kårede tidligere på året 33-årige Vibeke Korup fra Antvorskov Skole i Slagelse til Danmarks Sejeste Idrætslærer anno 2021. Det skyldes blandt andet, at hun altid har en kreativ ny ide til idrætsundervisningen og skaber et stærkt og trygt idrætsmiljø i sine timer.
”Jeg prøver at udvikle undervisningen, så jeg ikke sidder fast i gamle mønstre. For eksempel havde jeg idræt med en 6. eller 7. klasse, hvor jeg havde svært ved at få eleverne til at være aktive, fordi idrætstimen lå fredag eftermiddag. En dag sagde jeg til dem, at der var tre regler for timen: 1. Du må ikke stå stille. 2. Du må tage alt det i redskabsrummet, du vil. 3. Du skal selv rydde op. Derefter gav jeg mig til at observere, hvor kreative de var”, fortæller Vibeke Korup.
Det var meget få, som stod stille i den time.
”Jeg gav eleverne frie rammer et par gange, hvorefter havde jeg talte med dem om, hvad de gerne ville lave i idrætstimerne under den forudsætning, at de skulle bevæge sig i størstedelen af tiden. Det viste sig, at eleverne ville noget forskelligt, og derfor lavede jeg stationsundervisning, så mens nogle spillede badminton, valgte andre at spille fodbold til ét mål”.
Grænseoverskridende at løbe ind i hinanden
Vibeke Korup bestræber sig på at give eleverne succesoplevelser i idræt uanset niveau. Én elev skal måske lære at lave en forlæns rulle, mens en anden har som mål at udføre en perfekt salto.
”Jeg fortæller eleverne, at vi ikke fokuserer på, om de kan lave en perfekt salto til eksamen. Vejen derhen er ligeså vigtig. Derfor deler jeg min undervisning op i elementer, så mens én elev hopper i stortrampolin, øver en anden sig stadig i at sidde i frøstilling”, siger Vibeke Korup, som i år har fire klasser i idræt fordelt mellem 3. og 9. årgang.
Det hjælper Vibeke Korup, at hun ikke er bange for selv at fejle.
”Jeg griner ad mig selv, når jeg ind imellem falder foran eleverne. Jeg fortæller også, når mine grænser bliver overskredet. Vi havde et forløb med amerikansk fodbold, og for mig var det vildt grænseoverskridende, at vi skulle løbe ind i hinanden. Det sætter jeg ord på, og jeg siger også til eleverne, at jeg godt kan forstå, hvis der er noget, de ikke kan lide at lave”.
Mange bakker, når der står dans på pensum. Men eleverne risikerer at skulle danse for Vibeke Korup og censor til eksamen, og derfor inddrager hun den enkelte i, hvordan eleven alligevel kan komme til at danse.
”Jeg snakker med eleverne om, at de ikke behøver danse så flot som på en TikTok-video, men at de kan hoppe eller lave sprællemænd til musik. Det er klart nemmest med elever, som jeg har gode relationer til, fordi jeg har haft dem længe, for så ved jeg, hvad de kan med deres kroppe, og hvordan de kan gøre bevægelserne til dans. Samtidig sætter jeg dem i gruppe med nogle, de er trygge ved, så de ikke føler sig udstillet”, siger Vibeke Korup.
Nye idrætter udvider elevernes horisont
Idrætslæreren fra Slagelse møder ikke mange elever, som slet ikke interesser sig for idræt. Det er mest, når Antvorskov Skole får tilgang fra oplandet på 7. årgang og danner nye klasser, at eleverne kan være lidt sløve, fordi de ikke tør vise sig frem for de nye klassekammerater. Så fokuserer Vibeke Korup på at tilrettelægge undervisning, som styrker fællesskabet.
”Det kan være med samarbejdsøvelser, som bringer eleverne tættere sammen. Vi kan også tage ud af huset, for eksempel til en turnering, som vi skal forberede os til, og i boldspil prøver jeg at tænke ud af boksen. Vi har baner til discgolf i området, og det er sjældent, at nogle elever er fantastiske til den idræt. De begynder på samme niveau, så der bliver ikke grinet ad nogen, som ikke lige kan finde ud af det”, siger hun.
De fleste er nysgerrige, når Vibeke Korup kommer med et nyt og anderledes spil. Det anvender hun i et dannelsesperspektiv.
”Grobunden for at bevæge sig som voksen bliver lagt i barndommen, så det er vigtigt, at eleverne finder noget, som gør det sjovt for dem at bevæge sig. Derfor præsenterer jeg forskellige former for idræt og spil, for eksempel ballebold og kin ball. Vi har også dyrket kabaddi, som er en gammel indisk kampsport for hold. På den måde prøver jeg at udvide deres horisont”.
Let at spille discgolf med venner og familie
Med til dannelsesperspektivet hører en snak med eleverne om, at mange bruger idræt til at komme til at se ud på en bestemt måde.
”Jeg fortæller, at glæden ved at bevæge sig, påvirker vores mentale sundhed, og at jeg derfor hellere vil udforske, hvad vi kan med kroppen, end hvordan kroppen ser ud. Eleverne kan altid gå til fodbold og håndbold i deres fritid, mens det er let at spille discgolf med venner og familier, så jeg giver også eksempler på organiseret og uorganiseret idræt”, fortæller Vibeke Korup.
I indstillingen til Danmarks Sejeste Idrætslærer skrev en elev, at det er dejligt, at Vibeke Korup selv er fysisk aktiv. Det kan hun slet ikke lade være med at være. Hun har både spillet håndbold og fodbold, dyrket gymnastik, altid haft heste og kan lide at løbe.
”Jeg er uddannet i idræt fra Københavns Universitet, men at sidde stille i et forskningsmiljø er slet ikke mig. Da jeg fik et barselsvikariat på Høng Gymnasium, fandt jeg ud af, at jeg skal undervise. Det førte mig til Antvorskov Skole for fem-seks år siden”, siger Vibeke Korup, som sideløbende har uddannet sig til matematiklærer.
Selv Danmarks sejeste bliver udfordret
Det har stor betydning for Vibeke Korup, at hun er blevet kåret som Danmarks Sejeste Idrætslærer.
”Det er flatterende og en kæmpe anerkendelse, at mine kolleger og elever har brugt tid på at indstille mig. Jeg føler mig værdsat”, siger hun.
Trods titlen har Vibeke Korup også elever, som ’glemmer’ idrætstøjet eller ikke går i bad, men det, der udfordrer hende allermest, er elever, som hun ikke kan regne ud, og som hun har svært ved at komme ind på livet af.
”Det er elever, hvor jeg spørger mig selv: ’Hvorfor er du med i en aktivitet, men ikke i en anden?’ Det giver mig udfordringer, fordi eleverne heller ikke selv kan forklare hvorfor. Jeg synes også, det er svært at undervise i dans og udtryk. Det er ofte der, jeg møder størst modstand blandt eleverne, og selv om jeg rammer plet med én klasse, er det ikke sikkert, det virker med en anden klasse året efter. Jeg kan tænke længe over, hvad der virker og ikke virker og hvorfor”, siger Vibeke Korup.