Idræt har lav status i folkeskolen

Idræt drukner tit blandt folkeskolens mange andre fag, opgaver og mål. Derfor varetages undervisningen ofte af lærere, som ikke har idræt som linjefag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ny rapport om idræt i folkeskolen fra Danmarks Evalueringsinstitut anbefaler, at man på skolerne opretter faglærerteam for idræt. Her skal man sætte sig nogle klare mål for, hvad man vil med idrætsundervisningen, og hvorfor man gør som man gør.

"Man skal jo have et indgående kendskab til, hvad der ligger i det enkelte fag. Det er udgangspunktet for enhver undervisning. Og når man i undersøgelsen oplever, at der er så forholdsvis mange, som ikke er uddannede, så ligger der en ekstra opgave for hele skolen og den enkelte lærer, nemlig at undervise i dræt", siger Børge Koch, formand for evalueringsgruppen, der har stået for undersøgelsen.

Undersøgelsen viser også, at idræt er et fag med lav status. Et kreativt afbræk i en travl hverdag. Evalueringsinstituttet anbefaler, at ministeriet overvejer konsekvenserne af, at idræt ikke er et prøvefag.

"Faget har ikke den status man kunne ønske sig i forhold til de opgaver det skal løse, og her tænker jeg den kropslige dannelse. Og så er det jo en diskussion om, at man skal nå så meget i folkeskolen, og i det her tilfælde er der jo ikke nogen prøve i sidste ende", siger han.

"Vi har ikke lagt os fast på, om idræt skal være et prøvefag, men vi anbefaler helt klart, at undervisningministeriet overvejer fordele og ulemper ved, at nogle fag er prøvefag, mens andre ikke er. I undersøgelsen er der også elever som siger, at det kunne da være spændende, hvis der var en eller anden form for evaluering", siger Børge Koch.