Eleverne på Vipperød Skole ved Holbæk øver både balance og koncentration, når de leger cykel-helle.

Dansk start på Tour de France får idrætslærer til at tage cyklen ind i sin undervisning

For første gang lægger Tour de France ud med tre etaper i Danmark. Karavanen passerer Holbæk, som varmer op til den gule folkefest på fuldt tryk. Det har givet idrætslærer Pernille Heisel Wad blik for, hvordan hun kan inddrage cyklen i sin undervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Mens Danmark så småt gør klar til at lægge asfalt til de første tre etaper af årets Tour de France, har de varmet op til begivenheden i Holbæk Kommune i lang tid. Blandt andet har elever tegnet tour-plakater efter det originale oplæg fra arrangørerne af cykelløbet. En opgave med den finesse at den officielle Tour de France-plakat er designet af grafiker Peter Ludvigsen, som bor i Holbæk.

Over 1.000 elever fra 11 skoler i kommunen cyklede udvalgte strækninger fra etapen, da der var nøjagtig en måned til den lokale tour. Det har kommunen sammen med Holbæk Cykelsport 2022 suppleret med et katalog med cyklelege til indskolingen.

Idrætslærer Pernille Heisel Wad og hendes elever i to 2.-klasser på Vipperød Skole prøvede kræfter med indholdet, da skolens sfo-pædagoger for nylig afholdt tre timers cyklelege i skoletiden.

”Vi har altid haft cykleforløb, men det har været relateret til trafikken og til den årlige motionsdag. Vi cykler også tit ud af huset, fordi vi har et veludviklet stisystem. Cyklen har bare ikke været en del af idrætsundervisningen, men det tænker jeg, at den skal være fremover”, siger Pernille Heisel Wad, som på dagen med cyklelege fik øjnene op for, hvilke muligheder der er i cykling.

Elever begynder på lige fod i en cyklestafet

I sfo-arrangementet skulle skolens elever fra 0. til 3. klasse cykle rundt til syv poster. Et sted hed legen cykel-helle, hvor de øvede start, stop, af og på cyklen og orientering.

Terning-race

Formål: At øve acceleration, bremsning og skarpe sving i højt tempo.

Materialer: Seks kegler og én terning pr. gruppe.

Varighed: 20 minutter.

Målgruppe: Indskolingen.

Beskrivelse: Opdel eleverne i grupper a seks til otte.

Ud for hver gruppe opstilles seks kegler på en række, som strækker sig over 20 til 25 meter. Hver kegle følger talrækken, så kegle et står tættest på gruppen og nummer seks længst væk.

Første elev kaster terningen, og antallet af øjne afgør, hvilken kegle eleven skal runde for at cykle hjem til gruppen igen. Når eleven har klappet den næste i hånden, må denne elev kaste terningen og cykle afsted. Og så videre.

Legen er en stafet, hvor det gælder om at blive først færdig, men der er indlagt et tilfældighedsprincip, da terningen afgør elevernes ruter.

Når alle i gruppen har kastet terningen og cyklet deres tur, er runden forbi, og en ny kan begynde.

Du finder flere cyklelege i kataloget fra Holbæk Kommune via dette link.

Flere cykellege: Cyklistforbundet har udgivet et hæfte med 20 cyklelege, som du finder via dette link.

”Det var som stopdans. Når musikken holdt op, skulle eleverne måske parkere med forhjulet i en hulahopring. Næste gang var det med baghjulet. På en anden post skulle de køre slalom, og der var også almindelige lege, som var lavet om til cyklelege. For eksempel cyklede eleverne ud for at vende kort, som de skulle lægge i en bestemt rækkefølge”, fortæller Pernille Heisel Wad.

Den slags lege vil hun inddrage i sin idrætsundervisning.

”Eleverne øver både balance og koncentration. Samtidig er de på forholdsvis lige fod i en stafet, for de cykler i nogenlunde samme tempo, hvor der altid er nogle, som løber fra de andre i løb eller er bedre til at spille fodbold. Eleverne kan også være med på cykel, selv om de har et ømt knæ eller noget med hælen”, siger Pernille Heisel Wad.

3. klasse er et godt sted at inddrage cyklen

Cyklelegene kræver et område, hvor der ikke pludselig kommer biler, og man skal også sikre sig, at eleverne har deres cykler med i skole.

”De fleste af vores elever går eller cykler i skole, men vi har nogle, som bor længere væk, og her må vi finde ud af, om de kan låne sig frem. Ellers har vi løbehjul i SFO’en, som de kan låne. Det kan også gå”, siger idrætslæreren.

Hun forestiller sig, at hun vil tage cyklen med i idræt fra 3. klasse, for der har eleverne fået bedre styr på den tohjulede, og de begynder også at øve den lille trafikprøve på det klassetrin.

”Eleverne i mine 2. klasser klarede cyklelegene superflot, men den dag skulle jeg bare sørge for at få dem fra post til post, hvor pædagoger stod klar. Hvis jeg i min undervisning både skal have styr på elever og poster, kræver det, at eleverne selv har styr på cyklen. Samtidig begynder de at cykle meget ud af huset i 4. klasse, og derfor er det smart at øve balance og koncentration i 3. klasse”.

De ældste elever har for travlt

Pernille Heisel Wad har normalt idræt til og med 6. klasse, men hun har enkelte gange haft faget i overbygningen. Hun tvivler på, at cyklen kan komme ind i billedet i de ældste klasser.

Tour-karavanen gennem Danmark

Fredag den 1. juli

13 km enkeltstart i København.

Lørdag den 2. juli

202 km fra Roskilde over Lejre, Holbæk og Kalundborg til Nyborg.

Søndag den 3. juli

182 km fra Vejle til Kolding og videre til Christiansfeld, Haderslev, Aabenraa og Sønderborg.

”I teorien kan den godt, men eleverne har meget, de skal nå i forhold til eksamen, men har man tid, kan man sagtens tage cyklen ind i undervisningen”, siger hun.

Selv vil hun forsøge at gøre det til en tradition på Vipperød Skole, at der står cykling på idrætsskemaet i perioder i både 3. og 4. klasse.

”Hvis vi inddrager cyklen på bestemte klassetrin, ved eleverne, hvornår de skal have smurt og strammet kæden”, siger Pernille Heisel Wad.

Tilføjet tirsdag den 21. juni kl. 8.19: Link til kataloget med cyklelege fra Holbæk Kommune. Se faktaboksen Terning-race.