Fra og med
dette skoleår er historiekanonen i folkeskolen blevet udvidet med to nye
punkter. Det blev endeligt bekræftet kort før sommerferien. Den ene tilføjelse har fået stor opmærksomhed, den anden knapt så meget.
Som varslet,
da regeringen fremsatte sin handlingsplan mod antisemitisme i januar 2022, er
Holocaust under stor bevågenhed blevet et punkt på kanonen.
Efter en noget
længere proces er også Rigsfællesskabet blevet indlemmet på listen over historiske
emner, alle elever skal stifte bekendtskab med.
Det blev
varslet i forbindelse med forhandlingerne om finansloven i 2018 og aftalt af folkeskoleforligskredsen i februar 2019.
Alligevel
møder formand for Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag (Falihos)
Jakob Ragnvald Egstrand jævnligt kollegaer, der er overraskede over den nye
tilføjelse.
Kanon for faget historie
Med tilføjelsen af de to nye punkter er folkeskolens historiekanon oppe på 30 punkter - nedslag som historieundervisningen skal omkring i løbet af elevernes skoletid:
1. Ertebøllekulturen
2. Tutankhamon
3. Solvognen
4. Kejser Augustus
5. Jellingstenen
6. Absalon
7. Kalmarunionen
8. Columbus
9. Reformationen
10. Christian 4.
11. Den Westfalske Fred
12. Statskuppet 1660
13. Stavnsbåndets ophævelse
14. Stormen på Bastillen
15. Ophævelse af slavehandelen
16. Københavns bombardement
17. Grundloven 1849
18. Stormen på Dybbøl 1864
19. Slaget på Fælleden
20. Systemskiftet 1901
21. Kvinders valgret
22. Genforeningen
23. Kanslergadeforliget
24. Holocaust, jødeaktionen og augustoprøret i 1943
25. FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder
26. Energikrisen 1973
27. Murens fald
28. Maastricht 1992
29. Nordatlanten og rigsfællesskabet
30. 11. september 2001
”De har godt
hørt om kanonpunktet om Holocaust, for det har der været skrevet meget om i medierne.
Det har der ikke rigtig om punktet om Rigsfællesskabet”, siger han.
For Falihos
selv har punktet om Holocaust også fyldt mest. Her har foreningen nemlig haft
to medlemmer med i det kanonudvalg, der har skulle komme med anbefalinger til,
hvordan punktet konkret skulle integreres i kanonen.
I udvalget,
der har skulle løse samme opgave omkring tilføjelsen af Rigsfællesskabet, har
foreningen ikke været repræsenteret. Faktisk har der ingen praktikere været med
i udvalget.
Det synes
Jakob Ragnvald Egstrand er ærgerligt.
”Vi har haft
mulighed for at afgive høringssvar. Og der giver vi faktisk udtryk for, at det
er et spændende punkt med interessante muligheder”, siger han og tilføjer:
”Men vi ville
gerne have budt ind i drøftelserne i udvalget med betragtninger om balancen i
punktet. Hvor det skulle indgå i rækkefølgen af punkter på kanonen. Hvilke
problemstillinger i relation til Rigsfællesskabet, der er velegnede at arbejde
med i skolen”.
Ingen praktikere i udvalg
Børne- og
Undervisningsministeriet bekræfter over for folkeskolen.dk/kulturfag, at der ikke
har siddet praktikere med i kanonudvalget for Rigsfællesskabet. Ministeriet er
dog ikke vendt tilbage med svar på spørgsmålet om, hvorfor det ikke har været prioriteret.
Udvalget har
bestået af leder af videncenteret HistorieLab Peter Yding Brunbech,
seniorforsker Jette Arneborg fra Nationalmuseet, specialkonsulent Jens Heinrich
fra Grønlands repræsentation i København og chefredaktør Sigfríður Sólsker fra Nám, der er national
udbyder af undervisningsmidler til det færøske skolesystem.
Selvom Jakob
Ragnvald Egstrand generelt er positivt indstillet over for de to nye
tilføjelser til kanonlisten og ikke mindst de tværfaglige muligheder, de rummer,
ser han generelt en tendens til, at kanonlisten politiseres.
”I den
politiske debat om indholdet af folkeskolens fag, har historie med afstand
været det fag, der har stået mest for skud. Tag bare debatten om at kanonisere
Muhammed-krisen”, siger han.
Det skyldes,
at historie er et af de få fag, der rent faktisk har specifikke indholdsområder,
der kan påvirkes fra politisk hold, mener han.
”De har
opdaget, at her er der et konkret indhold, man kan skrue på og styre med. Og
der er historiefaget helt særegent”, lyder det fra Jakob Ragnvald Egstrand.
Men han
mener også, at politikerne har misforstået, hvor meget indflydelse kanonlisten
egentlig har.
”Det lader
til, at nogle af dem tror, den er tiltænkt at være en række af selvstændige
emner. Men den er jo nærmere tiltænkt at være en knagerække af begivenheder,
eleverne kommer forbi og som kan hjælpe dem med at skabe en kronologi”, siger
Falihos-formanden.
Oppe på 30 punkter
Med de to nye tilføjelser tæller kanonlisten 30 punkter. Efterhånden
er listen så lang, at det stresser mange historielærere at
skulle forbi dem alle, mener Jakob Ragnvald Egstrand.
”Mange af
punkterne er i og for sig fine, og vi er tilhængere af, at der skal være noget
centralt. Men det er en lang liste for et fag med lavt timetal”, siger han og
tilføjer:
”Nogle af punkterne
– for eksempel Holocaust – havde vi alligevel berørt. Andre tror jeg, man
berører ganske overfladisk bare for at kunne krydse det af”.
Det er vel ikke et dansk fænomen, at politikerne har øje for historiefaget?
”Bestemt
ikke! Men man kan sige, at målene for faget, som de er skruet sammen lige nu,
er kompetence- og ikke indholdsmål. I andre lande har man en
curriculum-tankegang”, siger Jakob Ragnvald Egstrand og tilføjer:
”Det synes
jeg ikke afspejler sig i debatten om historiefaget herhjemme. Den handler
rigtig meget om kanonpunkter og meget lidt om, hvilke kompetencer man skal
lære”.
Kontrasten
er tydelig, hvis man sammenligner med et fag som dansk, mener Jakob
Ragnvald Egstrand.
Her er der også en kanonliste med forfattere, men den offentlige debat drejer sig om, hvorvidt eleverne kan læse, snarere end hvad de læser. Eller sagt på en anden måde: Om kompetencer frem for indhold.
”Det har
aldrig været vigtigere, at eleverne har kildekritiske kompetencer, end nu
hvor nettet flyder over med fake news og deep fakes. Men det diskuteres slet
ikke i samme omfang, hvordan historiefaget kan bidrage til det, som hvad der
skal på kanonen. Det er interessant”.