Notat om kompetencedækning i folkeskolen 2015-2016 (pdf)
Flere uddannede historie- og samfundsfagslærere ved katederet
Historiefaget hører stadig til blandt bundskraberne, når det gælder kompetencedækningen, men det lysner lidt. Andelen af timer, der varetages af en uddannet historielærer er nemlig steget med 3,4 procentpoint siden sidste måling.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sidste år skrev vi på folkeskolen.dk/historieogsamfundsfag, at næsten 40 procent af historietimerne i den danske folkeskole bliver varetaget af lærere uden undervisningskompetence i faget. Dermed var historiefaget det fag, der havde den tredjedårligste kompetencedækning.
Næsten 40 procent af historietimerne varetages ikke af en historielærer
Sådan er det stadig, men det ser alligevel lidt bedre ud. Andelen af historietimer, der varetages af en lærer med linjefag eller tilsvarende kompetencer i historie, er nemlig steget med 3,4 procentpoint. Der er dog stadig et stykke vej til målsætningen om, at i første omgang 85 procent og på sigt alle timerne i faget skal varetages af en lærer med undervisningskompetence: I skoleåret 2015/16 blev 64,9 procent af landets historietimer varetaget af en historielærer.
Ny rapport: Historiefaget er i krise
Stor fremgang i samfundsfaget
Samfundsfag er tættere på at nå i mål. 73,6 procent af samfundsfagstimerne blev i dette skoleår varetaget af en lærer med undervisningskompetence i faget. Det er en stigning på 4,1 procentpoint i forhold til sidste år. Samfundsfag tegner sig dermed for den næsthøjeste stigning i procentpoint af alle skolefag.
Lærerne har kompetencerne, men de bliver ikke brugt
Den lave linjefagsdækning skyldes ikke at der mangler lærere i fagene, i hvert fald ikke udelukkende. For både samfundsfag og historie gælder det, at der er findes en del lærere, der har undervisningskompetencer i faget, men som ikke i år at undervist i det. Samfundsfag er faktisk det fag, hvor lærernes kompetencer udnyttes dårligst: 66 procent af lærere med undervisningskompetence i faget, underviser ikke i det. For historiefaget er tallet 44 procent.
Læs mere
Sehele notatet om linjefagsdækning her