31 bachelorprojekter har haft mulighed for at vinde Gyldendal og Historiewebs årlige pris for bedste historiebachelor på læreruddannelsen. Men Niels Therkildsen og Thomas Haislund Andersen løb i dag af med prisen. De peger begge på, at folkeskolen har et nationalprojekt.

Bachelorprojekt om flerkulturelle elever vinder pris for bedste bachelorprojekt

Gyldendal og Historieweb.dk uddeler for tiende gang prisen for årets bedste bachelorprojekt. De to vindere peger på behovet for fælles fortællinger som et bærende element i vinderprojektet.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg har det sådan, at hvis man kan kongerækken, så føler man sig måske lidt dansk".

Dette fortæller en af de seks elever med tværkulturel baggrund, som Thomas Haislund Andersens og Niels Therkildsen har interviewet til deres bacheloropgave.

Luksusproblem: Tre historie-bacheloropgaver præmieret

De har netop vundet 3.000 kroner hver til bøger hos Gyldendal, fordi de har skrevet det bedste historiebachelorprojekt på læreruddannelsen. De to vindere sætter i bachelorprojektet fokus på den nationalidentitetsskabelse, de oplever, der er i historiefaget i folkeskolen.

"Hvis jeg siger ridder, får en elev med danske rødder måske et billede af en korsbeklædt mand i udrustning, hvor en anden elev måske har et helt andet billede", siger Niels Therkildsen.  

Men både han og Thomas Haislund Andersen stiller også i opgaven spørgsmålstegn ved, hvorvidt det nationale aspekt overhovedet er et problem for de elever, der har anden end dansk kultur i rygsækken.

"Vi konkluderer i opgaven, at det faktisk ikke er et problem. Men det ændrer ikke på, at vi har dårlig samvittighed over, at det sker", siger de to vindere, der blev færdige på Professionshøjskolen Absalon Vordingborg i sommer.  

Prisvinder: Udeundervisning motiverer eleverne i historie

I takt med flygtningestrømmen er der sket et stigende behov for at skabe fælles fortællinger, siger de og uddyber, at der samtidig er behov for, at man som historielærer stiller sig kritisk over for fortællingerne.

"Vi historielærere er måske for fagprofessionelle til at stille os kritiske?"

Niels Therkildsen er i dag ansat som lærer på Møn Skole i Vordingborg Kommune. Han har en bachelorgrad i persisk og har tidligere været sprogofficer i forsvaret. Han valgte at gå lærervejen, fordi læreruddannelsen tjente et højere formål.

Thomas Haislund Andersen er ansat på Gåsetårnskolen i Vordingborg Kommune og er tidligere uddannet speditør.

"Det hele gik op i en højere enhed, da jeg begyndte på læreruddannelsen. Jeg elsker, at jeg kan nørde historie og samfundsfag blandt andet", siger han. 

Bachelorer: Vi skal undervise i Danmarks historie - ikke i danskernes historie

Gyldendal og Historieweb.dk har kåret bachelorprojektet 'Vild med Danmark', fordi det er et stimulerende, reflekterende og provokerende stykke arbejde, der indeholder nysgerrighed, mod og intellekt.