"Det er trist, at vi har været nødt til at klage for at få medhold, men jeg stoler på, at kommunen retter ind”, siger forældrenes talsmand, Elizabeth Christensen.
Privatfoto
Kommune ville spare på kørsel, men måtte lægge sig fladt ned
Hillerød Kommune ville spare en million kroner årligt på taxier til elever med særlige behov ved at lade forældre på tabt arbejdsfortjeneste køre deres børn til og fra skole. Den går ikke, siger Ankestyrelsen efter en klage. Nu har kommunen rettet ind.
Med stigende antal elever i specialundervisning vokser
udgifterne til transport. Både Aarhus og Københavns Kommuner har bebudet
besparelser på området, og det samme gjorde Hillerød Kommune i 2022.
Her fremgik det af budgetforslaget for i år, at
forvaltningen skulle ’undersøge lovgivningen for i færre tilfælde at bevilge
kørsel, hvis kommunen betaler hel eller delvis tabt arbejdsfortjeneste til
barnets forældre. Her skal ses på muligheden for, at forældre selv
transporterer deres barn som del i at passe barnet derhjemme”.
Formand for børn, familie og ungeudvalget Lars Elbrandt (SF)
forsikrede i Frederiksborg Amts Avis, at han havde bedt forvaltningen
dobbelttjekke lovens rammer.
”Man må godt sige, at de forældre, der får tabt
arbejdsfortjeneste i forvejen, selv skal køre barnet i skole. I bund og grund
er det et forslag om at ændre visitationsreglerne, og det hele skal bero på en
individuel vurdering. Det handler om, at vi hellere vil bruge de penge, der kan
spares på transport, på at hjælpe børnene”, sagde udvalgsformanden til avisen i
september 2022.
Forældre advarede om forslaget
Allerede
da forslaget var i høring i juni sidste år, advarede forældre politikerne i
Hillerød om, at det
var ulovligt, og at de ville klage til Ankestyrelsen, hvis forslaget blev
vedtaget.
”Jeg sagde til udvalgsformanden, at de ikke bare kunne beslutte, at
forældre skal køre deres børn i skole. Alligevel vedtog de det i september”,
siger Elizabeth Christensen, som er talsperson for 200 familier i netværket
Forældre til børn med handicap i Hillerød Kommune.
Inden da havde kommunens PPR bedt forældre på tabt arbejdsfortjeneste svare
på, hvilke dage de kunne hente og bringe deres barn, eller redegøre for,
hvorfor de ikke kunne køre deres barn i skole, hvis det var tilfældet.
Elizabeth Christensen medgiver, at med en individuel vurdering af barnet og
familiens forhold ville kommunen ikke direkte pålægge forældre på tabt
arbejdsfortjeneste at køre. Men det ville ske indirekte. Derfor klagede
netværket over kommunens beslutning til Ankestyrelsen.
”Nogle forældre har ikke bil, og andre skal skynde sig på arbejde, når
barnet er blevet hentet af taxien, så de kan ikke selv køre barnet i skole”,
uddyber hun.
Kommunen bøjede sig for Ankestyrelsen
I september i år reagerede Ankestyrelsen på klagen. Styrelen bad Hillerød
Kommune redegøre for, kommunens eventuelle praksis med at lade forældre selv transportere
deres børn i skole, om hjemmelsgrundlaget for sådan en praksis og hvordan
kommunen vurderer, at det stemmer overens med Ankestyrelsens principmeddelelse
fra maj 2019, som præciserer, at det er undervisningssektorens ansvar at sørge for, at børn
kan komme til og fra skole.
Derfor kan forældre ikke få dækket tabt
arbejdsfortjeneste, hvis de har et indtægtstab forbundet med at følge barnet til
og fra skole. Det skyldes, at tabt arbejdsfortjeneste bevilges efter
serviceloven.
Ankestyrelsen ville bruge kommunens svar til at
vurdere, om der skulle rejses en tilsynssag, men så vidt kom det ikke, for
Hillerød Kommune lagde sig fladt ned i sit høringssvar.
”Da der ikke kan bevilges
merudgifter eller tabt arbejdsfortjeneste til transport til og fra skole efter
serviceloven, og da vi som kommune har en forpligtelse til at yde befordring i
særlige situationer til elever, har vi konkluderet, at vi som kommune ikke kan
pålægge forældre at transportere deres børn”, hedder det i kommunens svar til
Ankestyrelsen.
Nogle er nødt til at blive kørt alene
Lovgivningen er klar, mener Elizabeth Christensen.
”Kommunen har pligt til at få børnene i skole, når de
er for invaliderede til selv at tage bussen eller toget. Det er trist, at vi
har været nødt til at klage for at få medhold, men jeg stoler på, at kommunen
retter ind”, siger forældrerepræsentanten.
Hun
understreger, at kommunen ikke bare skal bruge penge på taxikørsel i et væk, og
at hun er enig i, at det er bedre at bruge pengene på at hjælpe børnene.
”Vi
har en del børn med særlige behov, som kører i fælles taxi med plads til
otte-ti elever. Det er fint for dem, der kan klare det, men vi har også børn,
som ikke kan tåle andres lyde, lugte og snak. Alle i den fælles taxi er
sårbare, og sidder der et barn, som har det rigtig skidt, smitter det de andre.
Derfor er nogle børn nødt til at blive kørt alene”, siger Elizabeth
Christensen.
Det
fremgår af folkeskoleloven, at kommunerne skal sørge for befordring til og fra
skole af syge og invaliderede elever, og aktuelt ser Hillerød Kommune ikke på,
hvordan den ellers kan spare på elevtransporten, oplyser afdelingschef Anja
Hededal fra familier og sundhed.