"Hun er hele tiden med helt fremme i sit fag, og den måde, hvorpå hun brænder for tingene, smitter af på en måde, så eleverne ikke kan undgå også at blive begejstrede". Sådan beskrives natur/teknologi-lærer Helle Mejdal Jensen af sin skoleleder, Helle Brinch.Foto: Jesper Voldgaard
De åbner naturfagene for de yngste skoleelever
Lykke Mejdal Jensen, Bagsværd Kostskole og Gymnasium, og Michael Andersen, Askov-Malt Skole, får Novo Nordisk Fondens natur- og teknologilærerpriser.
Lykke Mejdal Jensen har siden sin egen skolegang været vild med rummet. Og som voksen lærer på Bagsværd Kostskole og Gymnasium har hun besøgt Den Europæiske Organisation for Højenergifysik, CERN og taget et undervisningsforløb med sig hjem til sine natur/teknologi-elever i 6. klasse. Hun planlægger også fiktive Mars-missioner med 4. klasse. I denne uge modtog hun Novo Nordisk Fondens natur- og teknologilærerpris på 250.000 kr.
Annonce:
"Jeg er simpelthen så stolt af, at min leder har indstillet mig til prisen, og at hun synes, at jeg er kvalificeret til at modtage den. Det er en kæmpe anerkendelse, der giver mig endnu mere mod på at fortsætte ud af det samme spor", siger Lykke Mejdal Jensen i en pressemeddelelse.
Prisen uddeles hvert år til en lærer henholdsvis øst og vest for Storebælt, og årets anden modtager er Michael Andersen, der underviser på Askov-Malt Skole ved Vejen.
Han har bl.a. bygget en rugemaskine til kyllinger med et webkamera, som giver eleverne mulighed for at følge livets udvikling 24 timer i døgnet fra deres egen computer derhjemme. Mens børnene er vidne til, at liv bliver til, lærer de samtidig om bl.a. biologi, forplantning, matematik og fysik.
"Vi er mange lærere, der brænder for det her felt, og som arbejder for at gøre eleverne nysgerrige. Så er det fantastisk, at vi med en sådan pris kan kaste lidt rockstjernestøv over natur- og teknologifagene", siger Michael Andersen.
Annonce:
50.000 kr. af prisen går til læreren selv, mens 200.000 går til skolen til at udvikle naturfagsundervisningen. På Bagsværd Kostskole og Gymnasium er de netop nu i færd med at udvikle legepladsen i indskolingen, og der får Lykke Mejdal Jensen nu mulighed for at bidrage med tavler over de mest almindelige danske træer og fugle, så eleverne lærer dem at kende, mens de går i de små klasser.
På Askov-Malt Skole siger Michael Andersen: "Pengene skal bruges til noget, som vi skal lave i fællesskab for hele skolen. Det skal være en fællesoplevelse inden for natur- og teknologifagene; en oplevelse, der skal bringe os ud til noget, som kan give os et ordentligt naturfagligt boost. Derudover drømmer jeg også om, at vi kan bruge nogle af pengene på at styrke skolens læringsmiljøer og muligheder for undervisning inden for biodiversitet".