For Jonas Stær Jensen, Kim Mikkel Balschmidt og Martin Poulsen er det især kommunikationen med andre, der gør onlinespil spændende. Elever, der spiller onlinecomputerspil i fritiden, udvikler både deres engelsk og deres evne til at samarbejde og organisere, mener lærer Jørn Utzon og skoleleder Carsten Bott (til højre). Selvom de ønsker at sammentænke computerspil og skole, må eleverne ikke spille de licenskrævende spil på skolen

Computerspil er ikke skolens fjende

Onlinespil udvikler elevernes engelske ordforråd og deres evner til at organisere. Undgå at bygge mur mellem skolens og de unge computerspilleres fritidsvirkelighed, lyder det fra en skoleleder

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Computerspil er en del af mange unges virkelighed, konstaterer skoleleder på 10.-klasse-centret i Gladsaxe, Carsten Bott. Det er et faktum, som han mener er vigtigt at tænke ind i den måde, man driver skole på. Man bør undgå at bygge mur mellem de unges og skolens virkeligheder.

»I stedet for at se computerspillet som en modstander, der udgør en fare for undervisningen, skal skolen være dygtig til at sammentænke de to verdener. Vi skal ikke dæmonisere computerspil, men heller ikke bare smide alt, hvad vi har i hænderne, fordi det nu er computerspil, der er det store«, siger han og sammenligner med brugen af mobiltelefoner. Eleverne skal selvfølgelig ikke skrive sms'er i timerne, men samtidig er det helt oplagt at bruge telefonen som et elektronisk redskab i undervisningen.

»Vi kan ikke bygge et undervisningsforløb på Counter-Strike, men vi kan inddrage spillet som et supplement«, siger han.

Skolens it-ansvarlige og ansvarlig for skolens samfunds- og medie­linje, Jørn Utzon, mener, at det vil udelukke nogle elever fra undervisningen, hvis han planlægger et undervisningsforløb, som for eksempel bygger på et onlinespil som World of Warcraft. Men det er helt oplagt, at en gruppe elever, som spiller i deres fritid, bruger det som omdrejningspunkt i et projektforløb. Nogle elever er meget engagerede i spillene, og det er en god motivation at få ind i et undervisningsforløb i grupper, siger Jørn Utzon.

Og så kan udviklere af undervisningsmaterialer lære meget af de kommercielle spil, mener han.

Jørn Utzon er også engelsklærer, og hans erfaring er, at elever, der spiller onlinespil i deres fritid, i høj grad udvikler sproget.

»De bliver ekstremt dygtige til engelsk«, siger han.

Spillerne får et større ordforråd, og selv om de især lærer begreber inden for en meget afgrænset spil- eller eventyrgenre, så vurderer Utzon, at de generelt »åbner kanalerne for at lære nye ord«.

De udvikler sig også skriftligt, fordi de chatter med udenlandske medspillere. Han mener ikke, der er hold i fordommene om, at chat-sproget ødelægger deres skriftsprog. De onlinespillende elever kan godt skelne mellem det skriftlige engelsk, de bruger i spillet, og det, de bruger i en engelsk stil.

Det er især kommunikationen med andre, der gør det interessant at spille online, mener tre spillende drenge på 10.-klasse-centret i Gladsaxe, som Undervisere har talt med. Det er sjovt at møde andre spillere og sammen planlægge, hvordan man kan løse en opgave i spillet. Kommunikationen på engelsk gør det blot mere spændende, mener de.

Ifølge skolelederen får spillerne også udviklet deres evne til at organisere løsningen af en opgave sammen med andre. For en lidt nørdet dreng kan det være en god erfaring at tage med sig i skolen, at han i World of Warcraft har haft stor succes med at lede en klan af spillere, som i fællesskab har klaret en række udfordringer.

Det kræver meget tid at spille onlinerollespil, og netop et stort tidsforbrug kan være en negativ konsekvens. På 10.-klasse-centret oplever man en gang imellem, at elever kommer trætte og uoplagte i skole efter en lang nat med computerspil. Der er mødepligt på skolen, og ved fravær reageres der prompte med en sms til elev og forældre. Skolelederen er også klar til at afbryde en elevs skoleforløb, hvis fraværet bliver for stort. Men det er svært at vurdere, om det lige netop er computerspillet, der er den afgørende faktor, hvis en elev er meget fraværende eller klarer sig dårligt i undervisningen, mener Carsten Bott.

»Vi skrider generelt hurtigt ind over for fravær. Godt nok er det tiende skoleår frivilligt, men vi stiller meget klare krav til de unge, vi optager«.

Martin Poulsen, Jonas Stær Jensen og Kim Mikkel Balschmidt går på centrets samfunds- og medielinje, og de spiller alle onlinecomputerspil mellem tre og fem timer om dagen.

Kim Mikkel Balschmidt spiller især Counter-Strike. Han foretrækker at spille med og mod andre spillere frem for kun at spille mod computeren.

»Det er sjovt at spille med folk fra andre lande på et andet sprog. Og at få venner over nettet«, siger han.

Det fascinerende ved onlinecomputerspil er, at man kan udfordre sig selv og blive bedre, mener Jonas Stær Jensen.

»Der sker altid noget nyt. Man får nye opgaver og kommer til andre verdener«, siger han. For tiden spiller han mest Warcraft 3 - forgængeren til World of Warcraft.

Martin Poulsen skifter mellem tre forskellige karakterer i World of Warcraft. Han kan godt lide at gå ind i de forskellige roller og handle ud fra de evner, hver karakter har. Man kan hele tiden kaste sig ud i forskellige missioner. Nogle gange handler det om at dræbe monstre, og andre gange skal han befri andre karakterer i spillet.

»Der er mange flere muligheder i World of Warcraft, end der er i virkeligheden«, siger han.

Martin Poulsens mål er at stige i level og samle så mange items som muligt. Det kan for eksempel være rustninger og våben.

Hans tre figurer er alle medlemmer af den samme klan. Det er hans storebrors og nogle af vennernes figurer også. Martin Poulsen kan godt lide det sammenhold, der opstår mellem de 50-60 spillere bag klanens mange figurer.

Forældre og lærere kan godt forstå drengenes begejstring for spillet, mener de. Nogle fædre har også selv spillet med dem, og Jonas Stær fortæller, at han gerne deler spilerfaringer med sin far.

Selvom det kan være irriterende at skulle finde tid til at læse lektier, når de gerne vil spille, så går det fint med at passe skolegangen, mener drengene. Enten klares lektierne, inden de går i gang med at spille, eller også holder de nogle pauser fra spillet, hvor de klarer dem. Det hjælper også på det, at forældrene på skolens intranet kan se, hvad de har for.

»Så laver jeg dem, når de siger, at de kan se, at jeg har lektier for«, siger Jonas Stær.

Drengene spiller mest om eftermiddagen. Men nogle gange kan det være nødvendigt at spille om aftenen, for eksempel når en af Martin Poulsens karakterer skal møde i klanen til plyndringsmission for at skaffe mere udstyr. Så begynder de typisk klokken 20, hvor de fleste af spillerne ikke er optaget af skole eller arbejde.

Skolens målsætning er blandt andet at støtte eleverne i at afklare, hvad de vil i fremtiden. Spilindustrien er kæmpestor, og fremtidens samfund råber på innovation. Set i det lys overvejer skolelederen, om der fremover skal tilbydes en decideret gaming-linje med fokus på spiludvikling og programmering. Det skulle så være en linje med en faglig, matematisk tilgang, hvor målet er at undersøge, hvad der får et spil til at fungere.

»Men vi skal først finde ud af, om der er elevgrundlag for det«, pointerer Carsten Bott. |

Gymnasium for spillere

Danmarks første computerspilsgymnasium åbner til august i Grenaa som et kostgymnasium. Eleverne på Gameit College tager en htx-eksamen på Grenaa Tekniske Gymnasium, og om eftermiddagen og om aftenen vil den stå på computerspil, rollespil og spildesign-fag.

Læs mere på gameitcollege.dk

»Personligt tror jeg, at for eksempel World of Warcraft har gjort mere for den danske folkeskoles engelsk­under­visning end samtlige læreplaner og sprogfilm« Thomas Vigild i sin spil-blog på politiken.dk, »Klik«