Nina Palesa Bonde overrækker den megafon, hun råbte taktfast i foran Forligsen under overenskomstforhandlingerne i 2018. Nu kæmper for, at lærere skal kunne undervise i hvad som helst uden frygt for reaktioner fra elever, forældre eller andre.Foto: Stine Grynberg
Hun kæmper for læreres ret til trygt at kunne undervise i svære emner
Under overenskomstforhandlingerne i 2018 kæmpede hun for bedre løn og arbejdsforhold med en megafon for munden. Nu kæmper hun i stilhed for lærernes ytringsfrihed og sikkerhed.
”Skolelærere klæder
os på til det demokratiske samfund ved at undervise nænsomt i de svære emner.
Men nogle gange lader de børn gå fri, for eksempel ved at de lader elever blive
fritaget for at blive undervist i emner i en form for hensyn. De kan også være
så bange, at de helt undlader at tage visse emner op”.
Annonce:
Dommerfuldmægtig Nina Palesa Bonde
blev verdensberømt i Danmark, da hun under overenskomstforhandlingerne i 2018 ledte kampråbene ude foran Forligsinstitutionen.
Iført refleksvest og
overbevisende udadvendt energi var hun omtrent så langt fra de stereotype
forestillinger om djøf’ere som et folkefærd, der i embedsmandslyseblå skjorter
opererer i stilhed i ministeriernes dyb.
Ude foran Forligsen
mødte Nina Palesa Bonde adskillige lærere og undervisere, som hun nu betragter
som sine venner, fortæller hun. Og hun er bekymret for deres ytringsfrihed og
deres sikkerhed.
Skolen er en
demokratisk kravlegård
Annonce:
”Jeg altid haft et
personligt blødt punkt for lærere, fordi de har været med til at bringe mig til
hvor jeg er i dag. Skolesystemet – eller skal man i virkeligheden kalde det
dannelsessystemet – ser jeg som en demokratisk kravlegård, hvor vi lærer at være
i det samfund, vi bor i” siger hun.
”Hvis man skal gøre sig nogen forhåbninger
om at imødegå den vrede, der findes i radikaliserede miljøer, så er uddannelse
og dannelse en af vejene frem. Men hvis vores undervisere er bange for at tage
fat i de her emner, giver det i sig selv et problem”.
Konkret kan hendes
engagement i lærere og underviseres ytringsfrihed føres tilbage til oktober
2020, hvor den franske lærer Samuel Paty blev dræbt af islamisk
terrorist som hævn for at han i sin undervisning havde tilbudt sine elever at
se vist sine elever de franske muhammed-tegninger.
Reaktionerne på drabet –
eller rettere manglen på samme – satte skub i Nina Palesa Bonde.
”Når fagpersoner
bliver dræbt på deres arbejde, er der typisk nogle ret markante reaktioner fra
fagfæller – for eksempel når journalister eller politibetjente bliver dræbt i
tjenesten,” siger hun. ”Men da Samuel Paty blev dræbt, var der ret stille i
Danmark. Det undrede mig. Undervisernes organisationer var for stille.
Og jeg fik et behov for at gøre et eller andet”.
Det blev til en
mindehøjtidelighed på Christiansborg med taler og efterfølgende fakkeltog til
den franske ambassade. Nogle hundreder mennesker deltog.
”Og det er jo ikke
er ret mange, faktisk” siger Nina Palesa Bonde eftertænktsomt. ”I samme periode
samlede for eksempel Black Lives Matters tusindvis til demonstration for George Floyd Efterfølgende hørte vi fra lærere og undervisere, at de var bange, og at det var
det, der holdt dem tilbage fra at gå ind i debatten”.
Bange lærere og
tavse lærerforeninger
Annonce:
Lærere og
undervisere henvendte sig til Nina Palesa Bonde og fortalte om et stigende
problem med kontroversielle reaktioner på undervisning i bestemte emner.
Hun er
meget omhyggelig med sit ordvalg, fortæller hun, for det er vigtigt for hende
at understrege, at det ikke er emnerne, der er kontroversielle. Det er det ingen
emner, der er.
”Emner kan være
svære og følsomme og alt muligt andet. Men det er reaktionerne, der er
kontroversielle, ikke emnerne eller det, at der bliver undervist i dem”.
Så Nina Palesa
Bonde stiftede Gruppen Paty, en gruppe, der arbejder for at sikre læreres
ytringsfrihed.
Annonce:
Egentlig synes hun, at det burde være en sag, en lærernes
fagforeninger tager sig af, men de gør de ikke, konstaterer hun.
”Danmarks
Lærerforening har meldt ud, at det er noget, der skal løses lokalt, på den
enkelte skole og i den enkelte klasse. Det er jo legitim politik, men kan have,
og det har jeg respekt for, men det efterlader bange lærere og undervisere i en
rigtig skrøbelig situation” siger hun.
Kransenedlæggelse for Dominique Bernard
I oktober 2023 blev den franske gymnasielærer Dominique Bernard myrdet på sin arbejdsplads af en islamisk terrorist. Gruppen Paty holder mandag den 13/11 klokken 17 en mindehøjtidelighed for Dominique Bernard ved den franske ambassade på Kongens Nytorv i København.
Mangler viden om
problemets omfang
Gruppen Paty’s
vigtigste konkrete mål er i første omgang, at omfanget af problemet skal
undersøges ordentligt, som det også er lovet af regeringen under behandlingen
af B18 om frivilligt undervisningsmateriale om Muhammedkrisen, fortæller Nina
Palesa Bonde.
Det er nemlig basis for, at der kan gøres noget ved det, mener
hun.
Det skal kortlægges, i hvilket omfang lærere lægger bånd på sig selv i
deres undervisning for at undgå at blive mødt med kontroversielle reaktioner
fra elever, forældre og samfundet i al almindelighed. Er der emner, de undgår
at tage op, for eksempel? En undersøgelse på fuldstændig samme måde, som man jo
også undersøger arbejdsmiljø og omfanget af vold og trusler i skolerne.
”Undersøgelsen er
det første, der skal gøres. For hvis man kan få fastslået, at der er et problem, er det nemmere at kræve politisk handling. Selvfølgelig kan man sige, at
problemet allerede er synliggjort, når en minister i forbindelse med
behandlingen af et lovforslag siger, at udarbejdelsen af et
undervisningsmateriale vil påvirke trusselsniveauet i Danmark. Men det har ikke
ført til, at der er sket noget endnu. Ikke noget vi kan se”.
Hun henviser til, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i maj i år sagde, at
”Politiets Efterretningstjeneste har foretaget en vurdering af det og er nået
frem til, at det kan få sikkerhedsmæssige konsekvenser, hvis man viser
Muhammedtegningerne i undervisningen”.
Bemærkningen faldt i forbindelse med
behandlingen af et lovforslag om blandt andet at udarbejde et
undervisningsforløb om Muhammedkrisen, som lærere kunne vælge at bruge i
undervisningen i folkeskolen. Forslaget blev ikke vedtaget.
Faldt bagover
”I Gruppen Paty
spidsede vi i høj grad ører, da forslaget blev behandlet i Folketinget. Da
ministeren sagde, at der kunne ikke laves undervisningsmateriale, fordi det
vil udgøre en sikkerhedsrisiko, hvis den danske stat laver frivilligt
undervisningsmateriale, faldt jeg bagover. Det fortalte mig, at der er et undervisningsemne, som udgør en sikkerhedsrisiko i Danmark. Det tror jeg aldrig, jeg har hørt
sagt om noget andet emne – hverken kold krig, atomvåben, LGBT-rettigheder,
Black Lives Matter”.
Hun holder en lille
pause i talestrømmen.
”Det er vildt – jeg
sidder faktisk og vejer mine ord, når jeg taler med dig. Er det ikke sygt? Jeg
er bare en privatperson, som ikke underviser. Jeg er ikke den, der står med de
vrede reaktioner. Men jeg ser, hvordan de vrede aktører deler navne på
skolelærere i lukkede facebookgrupper – og lærerne har ingen hjælp at hente fra
centralt hold. Det er en katastrofe”, sukker hun.
”Hvis vi ikke i
skolen er i stand til at bearbejde de sværeste emner i historien, kommer vi til
at gentage fejlene. Og lige nu bliver der bare flere og flere emner, som
udløser kontroversielle reaktioner, hvis man underviser i dem. Det er især
religiøse emner, men langt fra kun det. Vi så også under corona, at for eksempel
vacciner udløste voldsomme reaktioner. Og kan man undervise nemt i
Mellemøstkonflikten i dag? Det tvivler jeg på, at man kan på en del skoler – så
direkte vil jeg sige det. Debatten er fuldstændig vild, og der er ikke nogen,
som følger med i, hvad det betyder på skolerne for de børn, som placeres på
hver sin side i konflikten”.
Skal turde udfordre
elevernes synspunkter
Det er rigtigt
farligt for demokratiets fremtid, hvis lærerne kommer til at ligge under for
frygt for kontroversielle reaktioner, understreger Nina Palesa Bonde.
For så
bliver de ekstreme synspunkter, børn og unge bliver præsenteret for andre
steder fra måske aldrig udfordret.
”Og med udfordret
mener jeg ikke nødvendigvis, at det skal pilles fra hinanden, men at børn og
unge får mulighed for at tænke kritisk, faktatjekke svære emner, perspektivere
og stille spørgsmål. De må ikke gå igennem deres barndom og ungdom uden at det,
de gives, bliver udfordret. Men lærerne skal ikke stå alene her”.