En pædagog, som var i anden halvdel af sin graviditet,
arbejdede med udadreagerende elever, da Arbejdstilsynet i efteråret sidste år
kom på uanmeldt tilsynsbesøg på Specialcentret på Vonsild Skole syd for
Kolding. Centret underviser elever med vidtgående fysiske og psykiske handicap
og elever med infantil autisme med lavt funktionsniveau.
En af eleverne i pædagogens team kan finde på at løbe hen
mod de ansatte med hovedet først og ”stange” dem i maven. Da pædagogen samtidig
indgik i skolens vikardækning, kom hun også i andre klasser, hvor der dagligt
forekommer slag, spark og skub mod personalet.
Det fik Arbejdstilsynet til at give skolen et straksforbud
om med det samme at sikre og beskytte gravide langt bedre mod risikoen for
vold. Konkret blev pædagogen flyttet til en anden gruppe elever, hvor risikoen
for vold er mindre, og den ansvarlige for vikardækningen fik besked om at tage
særligt hensyn til gravide medarbejdere.
Måske fik Arbejdstilsynet et tip
Det er ikke af ond vilje, at ledelsen ikke har taget særligt
hensyn til gravide, mener Klaus Rømer, som er tillidsrepræsentant for
specialcentrets lærere.
”Ingen af os har skænket det en tanke, at gravide har brug
for særlige forhold. Det står nok et sted, men for snart to år siden var vi to
afdelinger, som blev fusioneret, vi har en forholdsvis ny ledelse, og
coronapandemien satte processen med at blive én skole på pause. Samtidig har vi
været ramt af et stort sygefravær, så vi har løbet stærkt for at dække fraværet
ind”, uddyber Klaus Rømer.
Under Arbejdstilsynets besøg deltog han i et gruppeinterview
om det psykiske arbejdsmiljø og om vold og trusler fra eleverne. På den baggrund
vurderer han, at tilsynet ikke var tilfældigt.
”Arbejdstilsynet brugte påfaldende meget tid på at spørge
til, om vi havde gravide medarbejdere, så det tyder på, at tilsynet har fået et
tip”, vurderer Klaus Rømer.
Han kalder det tilfredsstillende, at den gravide pædagog
blev flyttet til mere fredelige elever.
”Det giver uro blandt eleverne, når vi laver ændringer i
personalesammensætningen, men det er et vilkår, at der bliver flyttet rundt på
medarbejderne”, siger han.
Det nytter ikke at pege fingre
Skoleleder Peter Nordby medgiver, at han burde have tænkt
på, at der skal tages særlige hensyn til gravide lærere og pædagoger.
”Ja, det burde jeg. Burde andre også have tænkt på det? Ja,
måske, men det nytter ikke at pege fingre. Vi har et fint samarbejde med de
faglige organisationer, men nogle gange kan vi ikke se skoven for bare træer.
Det kunne vi tilsyneladende ikke her. Derfor er det godt, at Arbejdstilsynet
gør opmærksom på de ting, vi ikke selv har fået øje på”, siger han.
Arbejdstilsynets påbud betyder, at alle gravide medarbejdere
i både almen- og specialdelen på Vonsild Skole fremover skal lave en
arbejdspladsvurdering.
”Den gravide medarbejder udfylder selv vurderingen, og så
drøfter vi i fællesskab, hvad den giver anledning til at justere på.
Arbejdstilsynet har sagt god for den måde at arbejde forebyggende på”,
fortæller Peter Nordby.
Ordningen giver god mening, vurderer Klaus Rømer.
”Vi tager også hensyn til kolleger, som vender tilbage efter
at have været gået ned med stress, eller som har fysiske skavanker, så de for
eksempel ikke kan løbe en elev op, hvis der bliver brug for det”, siger
tillidsrepræsentanten.
Elevernes adfærd bedømmes i et skema
Inden Arbejdstilsynets besøg var specialcentret på Vonsild
Skole begyndt at lave risikovurderinger af elever. Det er en ide, Peter Nordby
har født. Han bryder sig dog ikke om ordet risikovurdering, for det kommer let
til at lyde som om, at de ansatte arbejder med farlige kemikalier.
”Vi hører tit, at vores elevgruppe bliver mere og mere
plejekrævende, men det er ikke godt nok. Vi er nødt til at have faktisk viden
om den enkelte elev. Så i stedet for at se eleverne som en homogen gruppe
vurderer vi dem ud fra forskellige parametre for at se, om elevgruppen har
ændret karakter. Det kan være noget så banalt som: Er de i stand til at gå på
toilettet selv? Vi er nødt til at dokumentere, hvad vi taler om”, fortæller
skolelederen.
Medarbejderne registrerer elevernes adfærd i et skema. Det
er et godt redskab, mener Klaus Rømer.
”Hos de yngste kunne vi se et fald i mængden af trusler og
vold med det samme, fordi registreringerne fører til ekstra opmærksomhed på, at
det kan være nødvendigt at ændre tilgangen til en elev”, siger lærernes
tillidsrepræsentant.
Registreringer giver et tydeligere billede
Selv er Klaus Rømer klasselærer i et team i 5. klasse, hvor
en elev har en meget udadreagerende adfærd. Hans problematik er dog så
kompleks, at lærerne ikke kan se et mønster i, hvornår han bliver voldsom. Det
gør det svært at finde ud af, hvad der får ham til agere voldsomt.
”Vi har set efter et mønster hos ham i alle årene, men nu
registrerer vi hans adfærd i løbet af dagen som grøn, gul og rød. Det er godt,
for så kan vi se, at han ikke er rød hele tiden”.
Teamet får dermed sat ord på, at eleven også har rolige
perioder.
”Hvis vi kun vurderer ham, når dagen er slut, kan vi let
komme til at tro, at han er rød hele tiden. Nu bliver det tydeligt, at han har
perioder, hvor vi kan nærme os ham, også pædagogisk. Det er rart”, siger Klaus
Rømer.