I sommer oplevede lærer Ingrid Bianco Petersen en elevulykke
med en rondelsliber ved prøven i håndværk og design. Hun er en erfaren lærer,
og da det var til prøven, var de to lærere og censor til stede. Men hvad skulle
jeg have gjort, hvis jeg havde stået alene med holdet, som mange gør, spørger hun.
I Danmarks Lærerforening vil man gerne gøre opmærksom på, at der er udfordringer
i faget.
”Hver eneste ulykke er en
for mange. Når vi taler om børn, så har vi et særligt ansvar. Men lærerne står
med en lang række særlige udfordringer i håndværk og design, som vi gerne vil
hejse et flag for”, siger medlem af Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse Lars Søltoft Buur Holmboe.
Han opremser en række forhold, der har ført til en øget risiko for ulykker i håndværk og designtimerne.
Ifølge ham giver læreruddannelsen ikke lærerne det håndværksmæssige niveau, de
havde tidligere, lokalerne er ikke gearet til faget, lærerne står med
mange flere elever end tidligere, en del ikke har linjefag og maskinerne
bliver ikke altid vedligeholdt systematisk.
”Jeg bliver også nervøs, når
vi taler vikarproblematikken ind i håndværk og design. Hvis sikkerheden ikke
følger med de højere ambitioner, man har for faget, og faggrænserne ikke bliver
overholdt, så har vi et problem. Vi må fortsat stille krav om, at det er uddannede
lærere, der varetager undervisningen. At understrege dette i endnu højere grad er noget, jeg vil tage op i Danmarks
Lærerforenings Undervisningsudvalg”, siger Lars Søltoft Buur Holmboe.
I sidste ende er det op til skolelederens samvittighed
Når skoleledere og lærere skal
finde ud af, hvad der er lovligt og tilrådeligt i faget, tjekker de BFA’s branchevejledning
’Når Klokken Ringer. Her står der:
”I faget håndværk og design er der krav
om skærpet tilsyn med eleverne. Det vil sige, at eleverne ikke må være alene i
faglokalet. Når der arbejdes med maskiner af enhver art, skal tilsynet og
undervisningen forestås af en lærer med den nødvendige uddannelse”.
Men vejledningen siger ikke,
hvor mange elever en lærer kan have tilsyn med ad gangen. Så i princippet kan
man have rigtigt mange elever, bare der er en én lærer med ”den nødvendige
uddannelse”.
Om det så betyder håndværk og design som undervisningsfag og maskinsikkerhedskursus, er i sidste ende op til skolelederens samvittighed og
forhold til forsikringen, som ikke dækker, hvis ikke læreren har den rette
uddannelse.
Ny 'Når klokken ringer' er på vej
En revideret udgave af Når
klokken ringer er på trapperne og forventes at komme inden sommer. Her bliver DLF og KL sammen enige om, hvad der skal stå, og de faglige foreninger bliver hørt.
Den faglige forening Håndværk og Design ville meget gerne have haft en skarpere
definition på holdstørrelser, skærpet tilsyn og antal elever pr arbejdsplads,
men da det er en vejledning, bliver det efter al sandsynlighed stadig kun ’bør’, og kun få steder ’skal’.
”Vi har ikke kunnet gå ind i
holdstørrelser og det skærpede tilsyn. I forhold til ulykker er alle enige om, at vi skal have mindsket risikoen, men vi kan ikke få et max igennem
ad den vej”, siger bestyrelsesmedlem i Den faglige Forening Håndværk og Design
og tidligere formand for Sløjdlærerforeningen Wisti Pedersen, som har været med
til at udarbejde foreningens høringssvar.
”Der er helt klart større
risiko for ulykker, når man har store hold alene. Det var jo meningen, at
håndværk og design skulle være et tolærerfag med synergi mellem kompetencerne
og dobbelt sæt øjne, men virkeligheden mange steder er, at lærerne står alene
med et helt hold”, siger han,
Hvis det stod til Den
Faglige Forening, så var der et max ligesom i Finland, hvor de altid ud over læreren, har en undervisningsassistent med for
sikkerhedens skyld, og gerne holdstørrelser på max på 12-14 elever,
fordi det er det, man kan overskue med skærende værktøjer og motordrevne
maskiner.
”Ulykkerne sker ofte, når eleverne
står og venter på hjælp. Vi kan lave nok så mange regler og afbrydere, men hvis
man ikke kan nå rundt til eleverne, så finder de selv på 'sjove' ting. Derfor tyer mange lærer alene med de store hold, utilsigtet tilbage til en
undervisning, hvor alle elever gør det samme ud fra modeller og mønstre på
samme tid, for det kan man overskue”, siger han.
Han fortæller, at de store hold med kun en underviser, sjældent når til fagets mål om selvstændige kreative løsninger, hvor en spændende proces
fører til gedigne elevprodukter skabt tekstilt, i træ og aldrig i det varme metal
og nye materialer.
"Det er synd for eleverne og den ulighed bør der gøres noget
ved”, siger han.
Sikkerheden er ikke altid i orden
Rune J. Johansen, som er håndværk og designlærer, snedker, cand, pæd og nu underviser i faget på
læreruddannelsen, og med i bestyrelsen i den faglige forening, tager rundt på
skoler og underviser i maskinsikkerhed for lærerne og tjekker deres værksteder.
”Det er ubetvivleligt, at
forholdene i faget er for kaotiske, og at der er alt for mange børn. Det er
nærmest blevet en præmis for faget, men jeg må også pege på, at ulykker også ofte
handler om, at sikkerheden ikke er i orden ved maskinerne”, siger han.
Han nævner fx
rondelsliberen, hvor han ofte ser, at maskinen står på værkstederne som den er leveret
fra fabrikanten med en afstand til slibelandet på 4-6 millimeter. Det skal
justeres ind til 1-2 millimeter, så der ikke kan komme en børnefinger i klemme.
”Vi har ikke længere tid til at undervise de lærerstuderende til at kunne slibe og vedligeholde og kende
deres eget værktøj. Det er grundlæggende forudsætninger for at arbejde med træ
og metal med eleverne”, siger Rune J. Johansen.
Han oplever, at maskinerne
bliver brugt alt for meget, fordi lærerne ikke har viden og/eller tid til at
undervise eleverne i de mange forskellige bedre alternativer, der er til at
bruge maskiner.
”Der er et utal af
hjælpemidler, du kan lave, så du kan slibe små emner, eller du kan skære med et
stemmejern langt mere kontrolleret. Men det tager tid at lære dem, og det kræver,
at læreren har det deduktive overskud det kræver at kunne anvise de korrekte
løsninger til hver enkelt elev. Det kan du ikke, hvis du ikke er uddannet til
det eller hvis du har så mange elever, at du ikke kan nå det”.
Han har meget svært ved at
se, hvordan forholdene for håndværk og design spiller sammen med de ambitioner
man har for praksisfaglighed i folkeskolen.
”Som jeg ser det, er det den
største fejl i dansk skolehistorie, at man nedlagde sløjd, for der er
forsvundet så mange kompetencer, som regeringen og samfundet sukker efter. Det
er både elevernes motivation for håndværket og dybdelæringen i faget, der er
forsvundet, fordi man har givet faget helt absurde forhold”.