"Hvis nu alle praktiklærere var sendt til kursus, ville vi vide mere om, hvad vi kan forvente af de studerende”, siger praktiklærer Julie Meier Sylvest.
Privat
Praktiklærer om førsteårsprøven:
"Jeg vidste ikke på forhånd, hvad kravene var"
Praktiklærerne er for tilbageholdne ved eksamen og mangler uddannelse, oplever censorledelsen for læreruddannelsen. Julie Meier Sylvest var eksaminator på førsteårsprøven sidste år. Hun ville gerne have været klædt bedre på.
Til
januar skal praktiklærere igen deltage i førsteårsprøven af lærerstuderende.
Det er tredje gang i den nye læreruddannelses tid, at prøven holdes.
Læser man i årsberetningen fra censorledelsen
for læreruddannelsen, er det tydeligt, at censorerne mener, at der er behov for, at praktiklærerne bliver uddannet til opgaven.
For forperson
for censorledelsen Benedikte Vilslev Petersen ser i censorrapporterne,
at praktiklærerne er usikre på deres rolle.
"Mange
praktiklærere er lidt usikre på deres rolle ved eksamensbordet og holder
sig tilbage", siger hun.
Julie Meier Sylvest er lærer på
Lyngholmskolen i Farum. Hun blev færdiguddannet sidste år og er praktiklærer.
Hun har haft lærerstuderende med i sin undervisning, siden hun selv startede i lærerjobbet.
”Det er megainteressant og meget
lærerigt. Jeg har en anden relation til dem, fordi jeg er nyuddannet, og de kan
prøve nogle ting af inden for den teknologiske vinkel, som er deres linje", siger hun.
Hun peger på, at hun måske har nogle fordele ved at være helt nyuddannet.
"Det gør, at jeg måske er mere åben. Der
kan nogle undervisere godt være lidt mere tilbageholdne”, siger Julie Meier Sylvest.
Introduktion til førsteårsprøven
savnes
De lærerstuderende, hun har haft
sidste år, har gået på en særlig linje på læreruddannelsen, der hedder future
classroom teachers.
Hun vidste godt, at hun skulle have dem til førsteårsprøven,
men det var først, da de studerende selv gjorde opmærksom på det, at hun
begyndte at sætte sig ind i det.
”Jeg har ikke følt, jeg skulle
forberede noget. Jeg har fået beskeder fra deres underviser om, hvad de
arbejder med og har fokus på. Jeg har gode relationer til mine studerende, så
de stiller spørgsmål til, hvad deres opgave kan handle om”, siger Julie
Meier Sylvest.
Hun har deltaget i et teamsmøde med
underviseren fra professionshøjskolen og de studerende, men hun oplevede, at
det mest var for at vejlede de studerende.
Forstod nok ikke alt, hvad de studerende talte om
Julie Meier Sylvest kunne godt have tænkt sig at være blevet klædt bedre på til sine egen rolle i førsteårsprøven.
”Jeg vidste ikke på forhånd, hvad
kravene var. Jeg vidste, at det skulle have en teknologisk vinkel. Hvis nu alle
praktiklærere var sendt til kursus, ville vi vide mere om, hvad vi kan forvente
af de studerende. Hvis vi vidste, hvad der
skulle til for, at de klarer sig fremragende, kunne vi være til større
gavn”, siger hun.
”Tekster og teori er ikke
det samme, jeg har haft. Jeg forstod måske ikke helt,
hvad de havde arbejdet med i deres egen undervisning”.
Censor: Praktiklærere har svært ved
bedømmelser
Netop den oplevelse har censorerne
også. Nogle censorer påpeger, at der især er uenighed om bedømmelser, når
praktiklærerne er involveret.
”En censor bemærker, at:
’praktiklærerne har svært ved at bedømme ud fra opgave og mundtlig prøve, da de
er vant til at vurdere ud fra praktikken’”.
Benedikte
Vilslev Petersen mener, at der mangler samarbejde om tydelige kriterier
for bedømmelse.
"Der
kan være stor usikkerhed eksaminationsmæssigt – men også, når det
gælder bedømmelse. Læreruddannere er vant til at bedømme de studerende
og har derfor større bedømmelseserfaring. Det kunne være godt, hvis praktiklærere/uddannelseslærer
blev indraget i samtaler om kriterier for bedømmelse", siger hun.
Selv om Julie Meier Sylvest gerne
ville have været klædt bedre på til førsteårsprøven, så synes hun alt i alt, at
det var en god oplevelse.
”Jeg kunne stille spørgsmål, hvis jeg
havde nogle spørgsmål. Jeg følte mig ikke, at jeg var på et sidespor. Vi var tre
undervisere til prøven. To undervisere fra læreruddannelsen, og så var jeg der.
Vi snakkede opgaven og eksamen igennem og gav feedback. Det var en
meget behagelig oplevelse”, fortæller hun.