Det har været en meningsfuld proces at gentænke arbejdsgangene, lyder det enstemmigt fra psykologernes tillidsrepræsentant Anne Zeuthen og chefpsykolog Malene Hein Damgaard fra PPR Frederiksberg.Foto: PPR Frederiksberg
Da PPR gik ned med stress: Bedre arbejdsflow mellem skoler og psykologer
”Er ansat til at hjælpe børn, som ikke trives: Nu er de selv gået ned med stress”. Overskriften i et lokalt medie opsummerede konsekvenserne af et stigende arbejdspres hos PPR Frederiksberg. Nu har rådgivningen brugt et år på at tilpasse arbejdsgangene.
Et stigende antal sager, ventetid og sygemeldinger fik for
et år siden forvaltningen til at orientere politikerne på Frederiksberg om,
hvordan det stod til i PPR. Det trak overskriften i lokalmediet
Frederiksbergliv om, at Pædagogisk Psykologisk Rådgivning led under, at psykologer var ramt af stress.
Annonce:
Årsaftale
De nye årsaftaler mellem PPR Frederiksberg og skolerne
indeholder nedslagspunkter, som skal sikre, at PPR’s arbejde har det
rette fokus, og at samarbejdet understøtter de inkluderende indsatser og mål, skolen
arbejder med.
Årsaftalen indeholder blandt andet disse punkter:
Evaluering af aftaler indgået sidste år
Har samarbejdet generelt fungeret tilfredsstillende?
Fungerer den lokale model for koordinering af samarbejdet?
Aftaler for det kommende år
Hvad er det vigtigste mål for samarbejdet?
Hvilken leder/koordinator prioriterer, niveaulægger og
koordinerer samarbejdet med PPR i hverdagen? Er der som alternativ planlagt et
fast, koordinerende forum?
Hvilke faste møder planlægges, hvem skal deltage fra PPR, og
hvor stor en del af PPR-tiden vil gå med faste møder?
Er der behov for yderligere aftaler?
Skolen skal koordinere og prioritere nye sager til PPR
Ledelse/koordinator på skolen skal have et samlet overblik
over alle aktive sager i samarbejdet med PPR og skal prioritere mellem sager,
hvis der opstår større efterspørgsel på samarbejde med PPR, end der aktuelt kan
imødekommes.
PPR har sager på tre niveauer:
Lav aktivitet
PPR følger sagen og deltager for eksempel i netværksmøder i
forbindelse med revisitation eller andet en til tre gange pr. år.
Mellem aktivitet
Sager med gentagne netværksmøder, handleplansmøder,
observationer, vejledning i praksis, indsatser om børnefællesskaber og
læringsmiljø samt dialogmøder, fraværssamråd m.m. Typisk er der mødeaktivitet
en til tre gange pr. kvartal.
Høj aktivitet
Sager, hvor PPR underviser, udarbejder PPV, indstiller til
psykiatrien mm.
En vejledende norm for antal sager med høj aktivitet, som
PPR kan være i gang med på samme tid:
Psykolog:
Skoler med under 500 elever: To sager.
Skoler med over 500 elever: Tre-fire sager.
Logopæd:
To sager
”Vi ville give politikerne i undervisningsudvalget et
retvisende billede af vores resurser og arbejdspres. Vi oplever stigende
efterspørgsel, men sammenlignet med en række andre kommuner lå vores resurser
under gennemsnittet”, fortæller chefpsykolog Malene Hein Damgaard.
Politikerne havde ellers bevilget PPR flere midler, men
faldende børnetal trak i den anden retning, så det samlede resultat endte i
minus.
”Vi har god fastholdelse af medarbejderne og ligger normalt
lavt i sygefravær, men med et par langtidssyge psykologer vidste vi, at det
ikke ville være en løsning, at vi skulle løbe stærkere. Der var også grænser
for, hvor tyndt vi kunne smøre resurserne ud. Det har vi gjort i en årrække,
men psykologerne kan ikke holde til det. Derfor var vi nødt til at gentænke det
strukturelle i PPR”, fortæller Malene Hein Damgaard, som har været ansat i
næsten ti år.
Presset er størst på psykologerne
Annonce:
Situationen lignede den, mange kolleger andre steder i
landet formentlig oplever, vurderer Anne Zeuthen, som er tillidsrepræsentant
for de 29 psykologer i PPR Frederiksberg.
”Vi har altid oplevet stor efterspørgsel, men variationen af
problemstillingerne og kompleksiteten i sagerne har gennem ti år været
stigende. Som psykologer oplever vi voldsom rift om vores sparsomme tid, og det
er mit indtryk, at det også gælder de andre faggrupper hos os”.
Coronapandemien har været med til at øge arbejdspresset.
”For et år siden stod vi på bagkanten af nedlukningen, som
har været en udløsende faktor for skolefravær, angst, social tilbagetrækning og
depression. Derfor har vi haft øget efterspørgsel fra især unge, og det kom
oven i et par langtidssygemeldinger udløst af arbejdspresset. Vi har tidligere
haft langtidssyge kolleger, og da det skete igen, ville vi gøre alt for at
undgå det fremover”, siger tillidsrepræsentanten.
Annonce:
Det er blevet lettere at gå til en PPV
Første skridt var en procesplan: Hvilke greb kan bruges til
at gentænke PPR Frederiksberg?
”Det er der ikke én løsning på, så vi spurgte os selv, hvad
vi kan gøre bedre, så vi er rustet til den kæmpe efterspørgsel, vi oplever?
Hvilke elementer kan indgå, hvilke kan komme til, og hvad skal vi begynde
med?”, skitserer Malene Hein Damgaard.
PPR Frederiksberg
19,5 årsværk fordelt på 29 psykologer
11,8 årsværk fordelt på 12 logopæder
4,1 årsværk fordelt på otte fysio- og ergoterapeuter
Det har ført til, at skabelonen for en pædagogisk
psykologisk vurdering, PPV, blev ændret før sommerferien. Skabelonen lægger sig
tæt op ad sprogbruget i bekendtgørelsen for specialundervisning og er desuden
koblet sammen med den handleplanskabelon, hver enkelt skole arbejder med. Det
gør det lettere at gå til en PPV.
Annonce:
”Sammen med vores videnscenter for specialpædagogik har vi
lavet handleplaner, som giver skolerne en systematisk tilgang, når der opstår
bekymringer om et barn. Det skal sikre, at skolen følger op på de indsatser,
den sætter i gang”, fortæller chefpsykologen.
Handleplan beskriver skolens indsats
Opbygningen betyder, at psykologerne ikke skal begynde
forfra, når de skal deltage i forebyggende arbejde og måske skal lave en PPV.
”Nogle skoler troede, at de skulle bede om en PPV for at få
kontakt med os, men vi kan godt deltage i forebyggende arbejde uden en PPV. Men
hvis der er brug for én, kan vi bruge skolens handleplanskabelon til at gå
direkte i gang med arbejdet, fordi den beskriver, hvad skolen allerede har
gjort for og med eleven. Så grundlaget er oplyst, og både barn og forældre har
været involveret”, siger Malene Hein Damgaard.
Annonce:
Det har hjulpet, at det er blevet præciseret, at psykologerne
ikke skal skrive en PPV, medmindre barnet på forhånd antages at have har behov
for et specialiseret skoletilbud, oplever Anne Zeuthen.
”Tidligere skrev vi en PPV, så snart vi var inde i en sag,
men det er et tungt arbejde.
Den nye skabelon har gjort opgaven lettere og hurtigere, og samtidig ved vi, at
vi ikke nødvendigvis behøver at skrive en PPV. Det er måske bedre at
holde to møder ekstra”, siger tillidsrepræsentanten.
Skolernes tid fordeles på en ny måde
Et andet afgørende greb er en ændret model for
resursetildeling til skolerne.
”Vi har haft et sindssygt arbejdspres på stort set alle
skoler, men det har ikke været lige stort alle steder. Så hvordan kunne vi
lægge et snit? Den gamle model så ikke på, om en skole havde mange elever fra
enten socioøkonomisk stærke eller svage familier. Fordelingen af vores tid tog
alene udgangspunkt i elevtallet”, fortæller Malene Hein Damgaard.
To skoler med hver 1.000 elever fik altså tildelt lige mange
PPR-resurser. Det betyder dog ikke, at skoler med resursestærke elever har fået
hjælp til irrelevante sager, understreger chefpsykologen.
”Men i nogle tilfælde kunne skolen måske selv have arbejdet
med eleven, så vi kunne have brugt flere resurser på skoler med resursesvage
elever”.
Skolerne har taget godt imod den nye resursemodel, men PPR
har også haft timingen med sig, i og med at kommunalbestyrelsen har tilført
flere resurser til rådgivningen. Derfor har ingen skoler fået skåret i
bistanden fra PPR, men nogle har fået mere.
”Hvis vi ikke havde fået tilført resurser, havde vi været
nødt til at fjerne tid fra nogle skoler, og det havde skabt utilfredshed. Nu
har vi ikke oplevet nogle, som ikke har kunnet se, at der er forskel på
skolernes behov”, siger Malene Hein Damgaard.
Hvilken oplevelse har barnet af at kunne mestre eller
påvirke situationen?
Data og viden fra egen praksis
Hvad kendetegner det aktuelle klasse- og fritidsmiljø?
Herunder kulturen i fællesskabet, udskiftninger i klasseteamet, graden af uro,
fysiske rammer?
Er der anbefalinger beskrevet i en PPV eller andre
undersøgelser, som er relevante at inddrage i arbejdet med den aktuelle
bekymring?
Hvad ved vi fra barnets faglige testresultater og faglige
indsatser? Hvad fortæller de faglige data om barnets niveau?
Hvad ved vi fra trivselsmålinger og/eller observationer
omkring barnets aktuelle sociale og personlige trivsel?
Hvor lavt/højt fravær har barnet?
Opretholdende faktorer
Her undersøges, om noget i den eksisterende pædagogiske og
didaktiske ramme kan være med til at fastholde barnet i den udsatte position:
Er noget i vores tilgang, struktur eller andet med til at
fastholde barnet i den udsatte position?
Hvilke forudsætninger har barnet, som kan være med til at
fastholde den udsatte position (særlige vanskeligheder, hjemmeforhold, position
i gruppe m.m.)?
Potentialer og resurser
Hvornår er problemstillingen ikke til stede?
Hvilke initiativer ser vi i vores observationer, at barnet
tager? For eksempel: Hvordan tager barnet kontakt til sine klassekammerater
enten verbalt eller fysisk? Eller hvordan tager barnet faglige initiativer
(tager ting frem, følger med ved tavleundervisning, taler med sidemakker om
opgave)?
Hvilke resurser ser vi hos barnet, som kunne være relevante
at bringe mere i spil?
Er der forskel på undervisning, særlige fag, fritid
(miljøskift) og de resurser, vi ser hos barnet?
Tillægsspørgsmål ved indstilling til PPV
Beskriv den uoverensstemmelse, der er opstået mellem
mulighederne for at tilrettelægge undervisningen indenfor rammerne af den
almindelige undervisning og elevens kompetencer og potentialer.
Er barnet skoleudsat? Er barnet omgænger? Har barnet skiftet
skole - hvornår?
Hvad er forældre og elevs holdning til, at der udarbejdes en
PPV? Har forældrene givet samtykke til indstilling?
Aftaler, mål og mikrohandlinger
Udvælg et til tre mål. Målene skal være realistiske og konkrete.
Hvilken forandring ønsker vi at se inden for tre til seks
uger? Fagligt, socialt eller personligt?
Hvilke mikrohandlinger kan vi voksne foretage for at bidrage
til denne forandring? Mikrohandlinger kan både være i undervisning, pauser og
fritid.
Opfølgning og evaluering
Hvad skal vi se efter for at vide, om vores mikrohandlinger
har en god effekt (succeskriterier/tegn på læring)?
Skal der indhentes ny data (samtale med barnet, observation,
faglig prøve eller lign) forud for evalueringsmødet?
Udvidelsen tæller knap fire årsværk
I alt har PPR Frederiksberg fået tilført 2,2 årsværk til
psykologgruppen og 1,7 årsværk til de øvrige medarbejdere, som tæller
logopæder, fysioterapeuter og ergoterapeuter.
”Det er en meget stor investering i et super stramt
kommunalt budget. Vi er det område, som er bedst prioriteret i årets budget, og
det er vi meget ydmyge overfor”, siger Malene Hein Damgaard.
PPR har også ændret i ledelsesstrukturen og gik i efteråret
fra fem til fire ledere.
”Vi har nedlagt en lederstilling i vores sekretariat, så jeg
nu er leder for de tre medarbejdere der. Derfor har vi kunnet flytte en halv
lederstilling til PPR, hvilket giver mere ledelsestid til faglig sparring med
medarbejderne og til at kunne følge tæt med i vores resurser i dialog med dem.
Alle nye resurser er ført direkte ud til medarbejderne”, siger chefpsykologen.
Ændringerne i ledelsen har medført, at psykologerne nu har
deres egen sektionsleder. Tidligere stod denne leder også i spidsen for
terapeuterne, men de deler nu leder med logopæderne.
”Det betyder, at vores sektionsleder kan tage med til mødet
med skoleledelsen, når vi skal indgå årsaftaler med skolerne. Det er ikke nyt,
men hun prioriterer at komme med ud på alle skoler, så vi kan lave gode
aftaler. Vi skal ikke være alene om at forhandle med skolelederen”, siger Anne
Zeuthen.
Skærpede krav til skolernes prioriteringer
Det er nyt, at PPR indgår årsaftaler med hver enkelt skole.
Det skal hjælpe PPR med at styre mængden af sager så godt som muligt. Aftalen
stiller skærpede krav til skolens prioriteringer, så PPR får de ’rigtige’ sager
ind: Hvad skal skolen selv løse, og hvornår er der brug for assistance fra PPR?
”Det skal hjælpe vores medarbejdere til, at de kan nå deres
opgaver. Derfor har vi et fælles ansvar for at prioritere sagerne, og det gør
vi blandt andet gennem årsaftalen. Vi kan ikke løse udfordringerne med
mistrivsel og inklusion alene, men vi vil rigtig gerne spille med”, siger
Malene Hein Damgaard.
Det fremgår af årsaftalen, hvor mange PPR-tid en skole er
sikker på at have, men der dukker altid uforudsete opgaver op, så PPR holder 25
procent af resurserne tilbage.
”Hvis en skole har brugt al sin tid den 1. oktober, kan den
stadig få hjælp, hvis der dukker en akutsag op. Der kan også opstå en
langtidssygemelding hos os, som betyder, at vi får brug for at rykke rundt.
Erfaringen gør, at vi har sat det til 25 procent. Pengene skal nok komme ud at
gå, men skolerne må ikke tænke, at vi har noget ekstra. De skal tage
udgangspunkt i den tildeling, de har fået. Ellers skrider det”, siger chefpsykologen.
Årsaftaler lægger et godt fundament
PPR Frederiksberg havde samarbejdsaftaler med skolerne, før
årsaftalerne blev skabt, men til forskel fra tidligere skal de nu udpege en
koordinerende funktion til samarbejdet med PPR. Samtidig definerer skole og PPR
i fælleskab et mål for det kommenende års arbejde.
Årsaftalerne lægger et godt fundament for samarbejdet,
oplever Anne Zeuthen.
”Vi har et godt samarbejde, men nu ligger det i aftalerne,
at der skal passes på os medarbejdere i PPR. Samtidig er der fokus på det
konsultative arbejde, så vi styrker forebyggelsen. Den del er vi ikke færdige
med at udvikle på, men det taler ind i en bevægelse, som er sket over flere
år”, siger psykologernes tillidsrepræsentant.
Det ligger også i årsaftalen, at skolen skal tage stilling
til, hvad den vil bruge den tilknyttede psykolog til.
”Hvis jeg er syv timer på en skole om ugen, kan jeg ikke
lave mange store undersøgelser, så hvis skolen beder mig lave tre styk, ved
den, at der går et stykke tid, før den kan få lavet endnu én. Vi skal ikke stå
derude og argumentere”, siger Anne Zeuthen.
Fortsat plads til forbedringer
Arbejdet med at ændre den måde, PPR Frederiksberg går til
opgaverne på, er ikke slut, men Malene Hein Damgaard regner med at nå i mål i
løbet af i år.
”Vi har to store elementer, som vi lige er gået i gang med.
Det ene handler om øget synlighed af vores konsultative tilbud. Det andet om
vores samarbejdsflader med skolernes vejledere. Det PPR-arbejde, som
AKT-vejlederen laver på én skole, løfter AKT-vejlederen på en anden skole måske
ikke, så hvad handler det om? Er der for eksempel brug for kompetenceudvikling?
Det kan aldrig blive fuldstændig ens på skolerne, men vi kan måske sætte noget
systematik i spil”.
Et tredje element er, at PPR skal styrke sin
evalueringspraksis.
”Det kan vi bedre arbejde med selv. Kan vi blive bedre til
at følge op på, om vores indsats er brugbar? Gør vi en forskel? Meget af vores
arbejde går gennem lærere og pædagoger, og det kan godt være, at de er
tilfredse, men når vores indsats helt ud til børnene? Vi vil gerne have mere
viden om, hvad det er, der virker, både af hensyn til prioriteringen af vores
resurser, og af hensyn til medarbejderne, som står med svære opgaver til
hverdag”, siger Malene Hein Damgaard.
Det giver mening at se på strukturen
Gentænkningen af PPR har været en meningsfuld proces, lyder
det enstemmigt fra Anne Zeuthen og Malene Hein Damgaard.
”Medarbejderne har responderet godt på forandringerne. To
langtidssygemeldinger påvirker også kollegerne. De kan ikke bare løbe
hurtigere. Vi anerkender, at de allerede løber stærkt. Det synes alle
skoleledere og dagtilbudsledere også. De har været konstruktive i at gå ind i
at finde løsninger på de fælles udfordringer, vi har. Der er tradition for, at
skolerne på Frederiksberg er meget forskellige, men når vi peger på noget, som
fungerer rigtig godt på en skole, vil de andre gerne høre om det”, siger
chefpsykologen.
Tiltagene støtter, at psykologerne bliver brugt
meningsfuldt, oplever Anne Zeuthen. Det ændrer dog ikke ved, at der stadig er
stor efterspørgsel efter deres arbejde.
”Selvfølgelig hjælper det, at der bliver gjort noget
strukturelt for at lette presset på os. Samtidig vægtes det højt, at vi skal
have supervision og efteruddannelse, og vi har også talt om betydningen af at
holde pauser i løbet af dagen, så vi ikke bare går fra møde til møde, men får
tid til at reflektere. Derfor har vi inddraget et mødelokale til pauserum, hvor
vi kan spise frokost, tale med en kollega og trække vejret”, siger Anne Zeuthen.