En succesfuld skolekultur med høje forventninger begynder hos ledelsen og forplanter sig hele vejen ned til elevernes indbyrdes forventninger, viser ny EVA-undersøgelse

Ny undersøgelse: Høje forventninger skal gennemsyre hele skolen

Det er ikke nok, at man stiller høje krav til de dygtige elever. Hvis en skolekultur med høje forventninger skal være en succes, kræver det, at krav og forventninger er høje i alle interaktioner mellem ledere, ansatte og elever. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Offentliggjort

FAKTA OM UNDERSØGELSEN

- Dansk Evalueringsintitut (EVA) har lavet undersøgelsen 'Højeforventninger til alle elever' på foranledning af formandskabet forSkolerådet.

- Rapporten er tænkt som inspiration til skoler i arbejdet medhøje forventninger til alle elever.

- Målet med at arbejde med høje forventninger til eleverne er,ifølge EVA, "at øge de faglige præstationer generelt og mindskebetydningen af negativ social arv i det danske skolesystem".

Derfor er der "brug for viden om, hvordan man i den dagligepraksis på skolerne arbejder med at have høje forventninger tilalle elever - og med at vise eleverne, at man har det."

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det at have høje forventninger lyder måske let nok. Men det er jo ikke noget, man som lærer går ind i klassen og bare gør, sådan helt uden sammenhæng til, hvordan skolen i øvrigt arbejder. At udvikle en kultur, hvor man stiller høje forventninger til eleverne, kræver, at skolen samlet set har en ambitiøs tilgang til det at være leder og lærer", fortæller områdechef i EVA Katja Munch Thorsen.

Dermed opsumerer hun konklusionen i undersøgelsen 'Høje forventninger til alle elever', som EVA netop har udgivet. Undersøgelsen bygger på kvalitative interviews med ledelse, lærere og elever fra tre skoler, der arbejder specifikt med at skabe en skolekultur med høje forventninger.

Også krav til elever fra hjem uden klaver

Undersøgelsen viser, at det er, når de høje forventninger gennemsyrer hele skolen fra øverste leder til eleverne - også dem fra uddannelsesfremmede hjem - at man ser de bedste resultater. Det skal gerne komme til udtryk i alt lige fra undervisningen af og samtaler med eleverne over lærernes teamsamarbejde om at tilrettelægge undervisningen til ledelsens tilgang til skoleudvikling. Og det hele starter hos ledelsen, fortæller Katja Munch Thorsen.

"Det handler om, at skolelederen siger det højt: Her har vi høje forventninger til alle. Og så skal ledelse og lærere drøfte, hvad det betyder - blandt andet 'hvad kan påvirke vores forventninger til hinanden og eleverne i det daglige?' og 'hvordan understøtter vi, at elever og kolleger kan leve op til de forventninger, vi har til dem?'. Dybest set skal ledelse og lærere løbende reflektere over, hvor de vil hen med skolen, teamsamarbejdet og eleverne - og hvordan de kan nå i mål", siger hun.

Elever og forældre skal være med

Erfaringerne fra de tre skoler viser, at det er vigtigt at inddrage eleverne og forældrene i målsætningen for undervisningen for at motivere og skabe en fornemmelse af retning hos den den enkelte elev.

"Hvis lærer og elev sammen sætter individuelle mål for elevens læring, skaber det en større motivation hos eleven", siger Katja Munch Thorsen.

"Når forældrene har været med i snakken om, hvorfor Peter skal skrive længere stile med udfoldet argumentation, er det nemmere for forældrene at bakke op om Peters arbejde hen mod målene", tilføjer hun.

Det skal være cool at være en nørd

Det er også centralt for elevernes læring i et miljø med høje forventninger, at der skabes et læringsmiljø blandt eleverne, hvor det er legitimt at gøre opmærksom på og byde ind med sine styrker, og hvor eleverne kan finde en fælles gejst for det faglige, viser undersøgelsen.

"Når det er 'sejt at gøre sit bedste' og 'cool at være en nørd', bliver klassens fællesskab til en løftestang for skolens arbejde med at italesætte og fastholde høje forventninger til alle elever. Eleverne kan nemlig gennem gensidige forventninger motivere hinanden," fortæller Katja Munch Thorsen.

EVAs undersøgelse viser desuden, at lærerens kommunikation af ligeværd trods forskellighed er bærende for at udvikle et læringsmiljø, hvor alle elever er trygge ved at byde ind og bidrage til det faglige fællesskab.

Læs hele undersøgelsen 'Høje forventninger til alle elever' ved at følge linket til højre for artiklen.

 

Læs mere

Hent underøgelsen 'Høje forventninger til alleelever' her