”Undersøgelsen viser en meget klar ”kanon” med de samme få titler. Louise Klinges undersøgelse af relationskompetence bliver stort set enerådende, når de studerende skal forholde sig til kompetenceområdet relationsarbejde, siger forsker Pia Rose Böwadt.
Forsker er bekymret over lærerstuderendes brug af vilkårlige hjemmesider
En undersøgelse af lærerstuderendes valg af litteratur i praktikfaget viser, at de studerende har svært ved at identificere, hvad faglitteratur er. Desuden vælger de at bruge samme begrænsede litteratur til alle tre prøver i praktik. Det er bekymrende, mener forsker.
Lærerstuderende googler et begreb, og så
bruger de alt for ofte ukritisk de resultater, som techgiganten foreslår.
Annonce:
En ny undersøgelse af de lærerstuderedendes
valg af litteratur i praktikfaget viser en bekymrende tendens til, at studerende
har svært ved at skelne mellem, hvad der er faglitteratur, og hvad der er
diverse tekster, som de googler sig til, mener docent ved læreruddannelsen Pia
Rose Böwadt, som er en af forfatterne bag rapporten.
Rapporten viser også, at de studerende bruger
de samme bøger fra læreruddannelsen til alle tre prøver i praktik.
"Dette betyder, at feltet praktik kan komme til at lukke sig om sig selv,
fordi der bliver tale om reproduktion i stedet for udvikling og kritisk
stillingtagen", står der i rapporten.
Pia Rose Böwadt er klar til at uddybe, hvad problemet er.
Annonce:
”På læreruddannelsen er der en ambition om,
at de studerende i et vist omfang skal anvende forskningslitteratur. Men vores
undersøgelse viser, at det gør de stort set ikke. De anvender bøger, som de har
brugt på læreruddannelsen. Og det er den samme litteratur, der går igen”.
Hvorfor er det et problem, at
lærerstuderende ikke er optaget af forskningslitteratur i lige præcis
praktikfaget?
”Der er en udfordring i, at de kun bruger
bøger rettet mod læreruddannelsen. Vi får en formidling, der ofte er tygget igennem og
kan fremstå som normativ. Derfor er der brug for at supplere med forskningslitteratur,
der kritisk spørger ind”.
”Undersøgelsen viser en meget klar ”kanon”
med de samme få titler. Louise Klinges undersøgelse af relationskompetence
bliver stort set enerådende, når de studerende skal forholde sig til
kompetenceområdet relationsarbejde. Co-operative Learning bliver entydigt
brugt. Der bliver ikke stillet spørgsmål til det”.
Annonce:
”Men det mest bekymrende er, at de
studerende ikke ved, hvad en fagtekst er, og ikke kan skelne faglitteratur fra
anden litteratur. Så havner de på en tilfældig hjemmeside. Det er der, det primært
brænder på”.
Hvilket ansvar har læreruddannelsen for
problemet?
”Læreruddannelsen har et ansvar i forhold
til, at vi åbenbart skal arbejde mere med stilladsering i forhold til
forskningslitteratur. Det er ikke en evne, de studerende har, når de kommer på
uddannelsen. Det er måske ikke så overraskende”.
”Vi kan ikke ud fra vores undersøgelse sige noget om,
hvilken rolle læreruddannerne spiller som vejledere i forhold til de
studerendes praktikopgaver. Men noget tyder på, at læreruddannelsen i højere
fra bliver nødt til at lære de studerende at være kildekritisk over for diverse
hjemmesider og motivere dem til at inddrage forskningslitteratur".
Annonce:
Det lyder som om, du gerne vil have mere
teori ind i praktikfaget. Flere nye lærere mener, at der er for meget teori og
for lidt praktisk uddannelse på læreruddannelsen. De ønsker kendskab til Aula, underretninger og skole-hjemsamarbejdet. Hvad tænker du om den kritik?
”Det er en kritik, som vi har hørt
ualmindelig mange gange. Jeg tror, det er vigtigt at adskille, hvad der er
læreruddannelsens opgave, og hvad der er skolens opgave. Men der er et fælles
ansvar i overlevering fra læreruddannelsen til skolen. Men der skal ikke være
en falsk modsætning mellem det praktiske og forskning. De holder ikke som nye
lærere særlig længe, hvis de ikke har det teoretiske fundament. Det er ikke
enten eller”.
" I integreret praktik i den ny læreruddannelse er der
lagt op til et tættere samarbejde mellem læreruddannelsen og praktikskolerne,
hvor praktikskolerne bliver uddannelsesskoler. Man skal ikke skabe et billede
af, at på læreruddannelsen skal de lære teori, og på skolen, skal de lære noget
konkret om Aula".
Annonce:
"Nye lærere efterlyser redskaber. Der er ingen, der kan håndtere alle de konkrete ting, når man
begynder et nyt job. Men vi kan gøre det lettere for dem. Vi kan arbejde med overgangen mellem læreruddannelse og folkeskole".