Forskning

Studerende får indblik i skolens hverdag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreruddannelsen i Århus har indgået en treårig partnerskabsaftale med en gruppe af skoler fra fem kommuner for at skabe et bedre samarbejde mellem praksis og uddannelsen. De studerende bliver knyttet til en praktikskole gennem et helt studieår og deltager i arbejdet på skolen med andre læreropgaver og udviklingsopgaver, for eksempel om mobning. Rapporten »Nye former for samspil mellem uddannelsesområdet og praksisfeltet« har set på partnerskabsaftaler på en række forskellige uddannelsesinstitutioner. Den fortæller, at det er en klar gevinst for de studerende, at de får en fast tilknytning, fordi de får indblik i skolens hverdag. De får også mulighed for at få flere perspektiver på de emner, de arbejder med, fordi uddannelsen og skolerne arbejder sammen. En barriere for modellen er, at det er et stort organisatorisk arbejde, og det er svært at finde den fornødne tid.

Rapporten »Nye former for samspil mellem uddannelsesområdet og praksisfeltet« kan hentes på Teori- og Metodecentrets hjemmeside teoriogmetode.dk