Lærermangel
Det bør fremover være en del af formålet for folkeskolen, at folkeskolen skal uddanne fremtidens lærere, mener de lærerstuderendes forperson.
Sebastian Bjerril
Lærerstuderende vil have praktikken ind i formålsparagraffen
De lærerstuderendes forperson vil have lavet en tilføjelse til folkeskolens formålsparagraf for at få overbevist "skolerne, forældrene og den brede befolkning til at være med på, at skolerne skal prioritere praktikken".
”Tiden er kommet
til at ændre folkeskolens formålsparagraf. Fremover skal den indeholde en sætning
om, at folkeskolens formål også er at uddanne fremtidens lærere”.
Sådan lød budskabet fra forperson for de Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen, da hun torsdag deltog i en debat om rekruttering og fastholdelse af
lærerstuderende og nyuddannede lærere på Folkemødet på Bornholm.
Annelise Larsen mener, at en tilføjelse til
formålsparagraffen er måden, man kan få skolerne, forældrene og den brede befolkning
til at være med på, at skolerne skal prioritere praktikken, og at der skal være
lærerstuderende med i alle aspekter af lærernes arbejde, for eksempel til skole/hjem-samtalerne.
”Også når de er svære”, som hun udtrykte det.
Her sagde de lærerstuderendes forperson desuden, at man alt for længe har appelleret
til de unge, der spiller med hjertet i stedet for dem, der spiller med hjernen, udtrykte hun det.
”Alle ved, at lærere gør en forskel – ingen er i tvivl om, at
vi gør en forskel – men vi fortæller ikke, hvordan vi gør en forskel. Vi fortæller
ikke, hvad vores faglighed er. Hvad er det, man bliver ekspert i som lærer? Det
skal vi forklare. Dem, der vælger faget for at gøre en forskel, skal nok
blive ved med at vælge faget, men hvis vi skal have nogen nye til at vælge
faget, skal vi tale til deres hjerner”.
Hvorfor stiller vi ikke flere krav?
Baggrunden for debatten var, at folkeskolen er udfordret af, at det er svært at tiltrække studerende til læreruddannelsen, og at mange ikke gennemfører uddannelsen - og af dem, der faktisk gør, så forlader mange ofte hurtigt folkeskolen.
Meget af debatten kom
til at handle om praktikken, fordi - som en af paneldeltagerne sagde - så er det
i forbindelse med deres første praktik, at flest studerende falder fra. De har
simpelthen en for dårlig oplevelse med praktikken til, at de ønsker at fortsætte
på uddannelsen.
Anneline Larsens forslag om en tilføjelse til folkeskolens
formålsparagraf var ikke det eneste konkrete ide, der kom på bordet under debatten. For rektor på Københavns Professionshøjskole Anne Vang Rasmussen havde også et meget konkret forslag med:
”Jeg har en drøm om, at vi kan trække læreruddannelsen lidt
mere i retning af, hvordan de gør på de sundhedsfaglige uddannelser. Dér skal man
være klinisk godkendt for at blive praktiksted, og man skal have en
vejlederuddannelse for at få lov til at være vejleder. Så ved man, at de
studerende møder kvalitet i deres praktik”.
”Det er hul i hovedet, at vi stiller så mange krav til vores
undervisere på professionshøjskolerne - og så få til praktikken”, påpegede Anneline
Larsen.
”Hvis vores praktiklærere får en uddannelse, kan de komme til at
spille en nøglerolle i forhold til de studerende og i forhold til at være
mentorer for de nyuddannede”.