Lærermangel

Det bør fremover være en del af formålet for folkeskolen, at folkeskolen skal uddanne fremtidens lærere, mener de lærerstuderendes forperson.

Lærerstuderende vil have praktikken ind i formålsparagraffen

De lærerstuderendes forperson vil have lavet en tilføjelse til folkeskolens formålsparagraf for at få overbevist "skolerne, forældrene og den brede befolkning til at være med på, at skolerne skal prioritere praktikken". 

Publiceret Senest opdateret

”Tiden er kommet til at ændre folkeskolens formålsparagraf. Fremover skal den indeholde en sætning om, at folkeskolens formål også er at uddanne fremtidens lærere”. 

Sådan lød budskabet fra forperson for de Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen, da hun torsdag deltog i en debat om rekruttering og fastholdelse af lærerstuderende og nyuddannede lærere på Folkemødet på Bornholm.

Annelise Larsen mener, at en tilføjelse til formålsparagraffen er måden, man kan få skolerne, forældrene og den brede befolkning til at være med på, at skolerne skal prioritere praktikken, og at der skal være lærerstuderende med i alle aspekter af lærernes arbejde, for eksempel til skole/hjem-samtalerne. 

”Også når de er svære”, som hun udtrykte det.

Her sagde de lærerstuderendes forperson desuden, at man alt for længe har appelleret til de unge, der spiller med hjertet i stedet for dem, der spiller med hjernen, udtrykte hun det.

”Alle ved, at lærere gør en forskel – ingen er i tvivl om, at vi gør en forskel – men vi fortæller ikke, hvordan vi gør en forskel. Vi fortæller ikke, hvad vores faglighed er. Hvad er det, man bliver ekspert i som lærer? Det skal vi forklare. Dem, der vælger faget for at gøre en forskel, skal nok blive ved med at vælge faget, men hvis vi skal have nogen nye til at vælge faget, skal vi tale til deres hjerner”.

Hvorfor stiller vi ikke flere krav?

Baggrunden for debatten var, at folkeskolen er udfordret af, at det er svært at tiltrække studerende til læreruddannelsen, og at mange ikke gennemfører uddannelsen - og af dem, der faktisk gør, så forlader mange ofte hurtigt folkeskolen. 

Meget af debatten kom til at handle om praktikken, fordi - som en af paneldeltagerne sagde - så er det i forbindelse med deres første praktik, at flest studerende falder fra. De har simpelthen en for dårlig oplevelse med praktikken til, at de ønsker at fortsætte på uddannelsen.

Anneline Larsens forslag om en tilføjelse til folkeskolens formålsparagraf var ikke det eneste konkrete ide, der kom på bordet under debatten. For rektor på Københavns Professionshøjskole Anne Vang Rasmussen havde også et meget konkret forslag med:

”Jeg har en drøm om, at vi kan trække læreruddannelsen lidt mere i retning af, hvordan de gør på de sundhedsfaglige uddannelser. Dér skal man være klinisk godkendt for at blive praktiksted, og man skal have en vejlederuddannelse for at få lov til at være vejleder. Så ved man, at de studerende møder kvalitet i deres praktik”.

”Det er hul i hovedet, at vi stiller så mange krav til vores undervisere på professionshøjskolerne - og så få til praktikken”, påpegede Anneline Larsen. 

”Hvis vores praktiklærere får en uddannelse, kan de komme til at spille en nøglerolle i forhold til de studerende og i forhold til at være mentorer for de nyuddannede”.