"Tror I på, at udviklingen af ældreområdet, daginstitutionerne og idrætsanlæggene kan løses ved at kigge i de kommunale kommunekasser?", spurgte Thomas Gyldal Petersen forsamlingen af tilhørere, inden han selv svarede på spørgsmålet. "Det er der ingen, der tror på".Foto: Sebastian Bjerril
Gyldal: Vi taber velfærdsstaten på gulvet, hvis vi siger nej til fondenes penge til skolen
Det vil være en stor fejl, hvis skoler og kommuner skal være tilbageholdne med at indgå samarbejder med fonde, lyder det fra KL. For kommunernes pengekasser er ikke store nok til at løfte folkeskolen.
Udviklingen har fået både forskere og flere af skolens parter til at påpege, at det kan føre til en demokratisk skævvridning af
skolen, fordi fondspengene kan blive styrende for undervisningen og skolens
indhold.
Danmarks Lærerforening
har flere gange efterspurgt, at der politisk bliver en større opmærksomhed på
de store pengestrømme på skoleområdet fra fonde, som hver især har deres særinteresser.
Lærernes formand mener, at der er brug for at blive lavet nogle "principper,
rammer, spilleregler, kald det, hvad I vil" for, når fondene ønsker at investere i folkeskolen.
"For ellers skal vi til at snakke om, hvilken pris vi vil
betale for at få del i klejnerne. Vil vi sælge demokratiet og selve folkeskolens
formålsparagraf? Uden rammer bliver det wild west og
regelløst", sagde Gordon Ørskov Madsen fredag under en debat på årets Folkemødet om fondenes stigende interesse for folkeskolen.
Annonce:
Ønsket er tidligere blevet afvist af regeringspartierne. Og der er tilsyneladende heller ikke den store
opbakning fra KL. For fondenes penge
er helt afgørende for, at velfærdssamfundet fortsat kan bestå, lød det fra formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S).
”Vi er nødt til at interessere
os for, hvad fondene kan, når de melder sig på banen og er interesseret i en dialog
om at være med til at løse de samfundsproblemer, som ellers er uløselige. Det
skal vi tage imod”, sagde han.
Novo Nordisk: Sådan gør vi for at undgå at skævvride
Til debatten om den stigende mængde fondspenge i folkeskolen
deltog en repræsentant for Novo Nordisk Fonden, som er en af de fonde, der har
tilført allerflest penge til skolerne.
”Vi har en
fundats, som vi bliver nødt til at følge. For os handler det om, at det skal
handle om naturvidenskab, sundhed eller bæredygtighed. Men vi tænker hele tiden
på, hvordan vi kan støtte på den bedste måde, så det ikke går udover de andre
fag. Derfor giver vi vikardækning, så det ikke går udover de andre fag”, lød det
fra senior vice president for Novo Nordisk Fonden Berith
Bjørnholm.
KL's udvalgsformand understregede ad flere omgange, at den offentlige sektor er presset, og at kommunernes redskaber til at løse sine opgaver ”i højere og højere grad viser sig at være utilstrækkelige”.
Han tilføjede desuden,
at kommunerne ikke kun får brug for hjælp fra fondene. Der vil også blive brug for
i stigende grad at involvere foreningslivet og de lokale virksomheder.
Annonce:
”Vi er nødt til at interessere
os for, hvad markedet kan. Det er vigtigt, at man ved, at den offentlige sektor kun kommer til at lykkes med sin opgave, hvis den bliver i stand til at bygge
alliancer, partnerskaber og samarbejder med andre aktører, som kan medvirke til
at løse den opgave, som ellers er en ligning, der ikke kan gå op”.
”Hvis ikke vi gør det, taber
vi hele velfærdssamfundet på gulvet”, lød det fra Thomas Gyldal Petersen.
Elever går i skole i bygninger fra 50'erne
KL's udvalgsformand, der til daglig er socialdemokratisk Herlevborgmester, fortalte, at han især ser et stort potentiale i, at fondene bidrager med penge
til at løfte skolernes fysiske rammer.
Annonce:
For rigtigt mange skolebygninger bidrager ikke
til den slags undervisning, vi gerne vil lave i dag, sagde han.
”Velfærdssamfundet blev etableret
i sin fysiske ramme i 1950’erne, 60’erne og 70’erne. Der er næsten ikke nogen
børn, som ikke går i skole i en bygning, som er bygget dér. Det er bygninger,
der er bygget til en anden slags folkeskole, end man bedriver i dag”.
"Hvis vi skal have mod til at
skabe en skole, der passer til tiden, så har vi brug for, at der er nogen,
der har mod på at bevæge den sammen med os. Ellers står vi i den situation, at
vores velfærdssamfund vil udvikle sig i rammer, der kun bliver lappet på med lidt
energirenovering, nye vinduer og nyt tag, hvis det regner ind”, sagde Thomas Gyldal Petersen.
Det er stadig os politikere, der står til ansvar
Annonce:
Både forskere og Danmarks Lærerforening har peget på, at en del af udfordringen med de mange fondsmidler er, at fondsprojekter kan sættes i gang, uden de har været offentligt diskuteret, og at der ikke er nogen folkevalgte, der kan stilles til ansvar for beslutningerne.
Den præmis køber Thomas Gyldal
Petersen dog ikke, fortalte han.
”Hvis Novo Nordisk laver et samarbejdsprojekt,
som så viser sig at dreje folkeskolen i en retning, der er helt ad helvede til, så er det ikke Novo Nordisk Fonden, der har gjort noget forkert. Det er de politikere,
der har accepteret vilkårene. Så det demokratiske ansvar er stadig solidt
placeret dér, hvor vælgerne har mulighed for at smide folk ud, og det er godt”,
sagde han.
Der var heller ikke den store
opbakning til behovet for klare retningslinjer for fondenes indflydelse på
skolen fra Venstres undervisningsordfører Anni Matthiesen, der også deltog i debatten.
”Hvis ikke vi rækker ud og siger
ja tak til fondene, så risikerer vi simpelthen, at der er så mange ting,
hvor vi kommer vildt bagud. Thomas (Gyldal, redaktionen) har jo fuldstændig ret i, at vi ikke har så
mange statskroner, at vi kan sikre både fantastiske rammer i alle vores daginstitutioner
og skoler”.
”Jeg mener, at vi skyder vores
elever og lærere i foden, hvis ikke vi positivt tager imod fondene”, sagde hun
og kaldte de mange fondsmillioner for ”fantastiske penge”.
Brug for fondspenge til fagplanerne
Undervejs pegede Thomas Gyldal
Petersen som eksempel på, at man fra Christiansborg har valgt ikke at lægge penge i arbejdet
med at udvikle fagplaner, der skal erstatte Fælles Mål.
Her er det planen, at
der skal lægges op et såkaldt udviklingsprogram, hvor en lang række skoler kan
afprøve en masse forskellige tiltag, der skal bidrage med viden til arbejdet
med fagplaner.
Men i stedet for at tildele
penge til sådan et udviklingsarbejde står det eksplicit i den politiske
aftale, at der eventuelt kan søges ekstern finansiering ”fx fra fonde”.
”Hvis ikke vi får penge, så
risikerer vi, at vi får nogle fagplaner, der ikke er så gode, som vi kunne ønske
os”, sagde Thomas Gyldal Petersen.
V: Der forhandles i disse uger
Kort efter fortalte Venstreordføreren,
at der for tiden foregår forhandlinger med fonde.
”Jeg ved, at der også i de her
uger helt naturligt foregår forhandlinger mellem forskellige typer af fonde og
ministre”, sagde Anni Matthiesen.
Hun fortalte, at hun har tillid
til, at fondene bidrager positivt til skolerne, så længe lærerne har metodefrihed,
og at skolerne har mulighed for at takke nej til et samarbejde med en fond.
Men hun sluttede alligevel af med at opfordre Danmarks Lærerforening til at lave et oplæg til nogle fælles spilleregler.
”Vi er sådan set i gang, men vi
kan ikke gøre det alene”, svarede Gordon Ørskov Madsen.
Gyldal vil ikke længere end pejlemærker
Thomas Gyldal Petersen fortalte, at han er enig med lærernes formand i, at jo
mere fondene "bevæger sig ind i undervisningen, desto større chancer er der for, at
man bevæger sig ind i en gråzone".
Men det vil ifølge KL-udvalgsformanden være forkert at indføre deciderede regler.
"Når vi skal udvikle skolen, skal vi ikke sætte en ramme fra centralt
hold, som bliver så stramt defineret, at vi tager ilten ud af det lokale
udviklingsrum. Jeg tror, at vi
skal holde os til pejlemærker, så man lokalt har mulighed for at skubbe til
rammerne. Vi skal have mod til at gøre det nye og usikre, og hvis der er noget,
man ikke har råd til i en kommunekasse, er det rart, at man har nogle mennesker med, som kan være med til
at sikre noget finansiering", sagde han.
Folkeskolen
har spurgt Børne- og Undervisningsministeriet til, om der er blevet søgt
ekstern finansiering til udviklingsprogrammet i forbindelse med arbejdet med de nye fagplaner.
Hertil oplyser ministeriet i en kort kommentar, at ”der
pågår aktuelt et arbejde med at afsøge yderligere ekstern finansiering af
udviklingsprogrammet”.
Novo Nordisk: I kan søge penge hos os i frikvarteret
Under debatten fortalte senior
vice president for Novo Nordisk Fonden Berith Bjørnholm, at almindelige lærere nemt
kan søge penge til fagfaglige kurser.
”Vi har lige åbnet for en efteruddannelsespulje (ændret kl. 21.18), hvor man som lærere i naturvidenskab, matematik og også håndværk og design kan
søge penge til fagfaglige kurser. Man kan i et frikvarter gå ind og søge. Vi dækker pengene til kurset og vikarpengene under kurset plus tre dages ekstra penge til vikardækning til at begynde at
arbejde med det, man lærer på kurset”, fortalte hun.
Det fremgik tidligere, at fonden havde åbnet et call center. Det er ikke korrekt. Puljen kan findes her.