Sagde farvel til sin 5.-klasse for to måneder siden - nu er hun skoleordfører på Christiansborg
Folkeskolen har fået sit helt eget ordførerskab i regeringspartiet Socialdemokratiet. Den nyvalgte lærer Sara Emil Baaring glæder sig til at "nørde ned” i sin største mærkesag.
Efter valget har folkeskolen igen fået sin helt egen ordfører hos Socialdemokratiet. Hidtil har der ellers kun været en børne- og undervisningsordfører.
Og det er ikke bare fordi Socialdemokratiets folketingsgruppe
er vokset, at partiets arsenal af ordførere er blevet udvidet. Det fortæller
Sara Emil Baaring, der som lærer og nyvalgt folketingsmedlem er blevet udpeget
til posten som folkeskoleordfører:
”Ved at have et selvstændigt ordførerskab bliver
folkeskoleområdet betonet mere, end det gjorde før. Generelt bliver vi flere,
der kan nørde ned i vores områder og i de erfaringer og løsninger, der findes
derude”, siger hun og fortæller, at ordførerne snart har et møde om, præcis
hvordan arbejdsfordelingen mellem ordførerne skal se ud.
Udover en folkeskoleordfører er nyvalgte Frederik Vad blevet
partiets ordfører for ordblindhed og trivsel, som er et helt nyt ordførerskab.
Astrid Krag er børne- og undervisningsordfører.
Frisk fra klasselokalet
Annonce:
Sara Emil Baaring har været lærer i folkeskolen i syv år og
har undervist på tre forskellige fynske skoler. Hun
har været byrådspolitiker i 12 år, men i efteråret tog hun beslutningen om at
stille op til Folketinget.
Og herfra gik det hurtigt. Efter en hæsblæsende valgkamp blev
hun valgt ind i Fyns Storkreds med 5247 personlige stemmer. Men først i denne
uge er det blevet meldt ud, hvem der har fået hvilke ordførerskaber.
”Jeg meldte ind, at jeg ønskede mig at have med børn og unge
at gøre, så jeg er så glad og stolt over at få det ønske opfyldt. Noget af det
vigtigste for mig og for regeringen er at få flere unge til at vælge en
erhvervsuddannelse, og her spiller folkeskolen en kæmpe rolle. Det glæder jeg
mig til at tage fat på”, siger Sara Emil Baaring, der selv oplever, at
skolehverdagen ofte bliver mere boglig, end godt er:
”En dansktime kan jo se ud på mange forskellige måder og
behøver ikke kun gå ud på at åbne en bog. Men jeg har selv mærket, hvordan
manglende tid til forberedelse gør, at det er lettere at følge formlen end at
tænke ud af boksen og gøre undervisningen mere kreativ”.
Annonce:
Mandagen er reserveret til at blive inspireret
Sara Emil Baaring bor på Fyn med sin mand og sine børn, men
hun har allerede fundet en god balance mellem hverdagslivet på Fyn og Folketinget
i København. Hun bor i sin lånebolig i København fra mandag aften til torsdag
eller fredag, hvor hun tager tilbage til Fyn.
Mandagen bruger hun på Fyn, hvor hun har reserveret ugedagen
til at tage rundt på skoler og tale med personer, der kan give inspiration til
arbejdet på Christiansborg.
Selvom hun allerede savner sine elever og at undervise, har
Sara Emil Baaring en hel række ting, hun gerne vil tage fat på som folketingsmedlem.
Et af punkterne øverst på listen er at give folkeskolerne mere frihed til at
tilrettelægge skoledagen og for eksempel forkorte den.
Annonce:
”Jeg har set igen og igen, hvordan det kan være helt umuligt
for eleverne at fordybe sig i noget efter klokken 14. Og i stedet for at lægge
'luftere' ind i løbet af dagen, hvorfor så ikke bare give eleverne tidligere
fri? Den tid ville lærerne så kunne bruge på ekstra forberedelse, som der også
er alt for lidt af", sagde Sara Emil Baaring i november til folkeskolen.dk.
Derudover er udfordringer med inklusion og styrkelse af
PPR-området på den nye folketingspolitikers dagsorden.