Lotte Rod er ikke imponeret over skole-ambitionerne hos den nye regering.

Rod: For vage ambitioner for skolen var vigtig årsag til, at vi ikke gik i regering

Den nye regering svigter folkeskolen, hvis ikke de hæver ambitionsniveauet, lyder det fra de Radikale skoleordfører. Manglende vilje til at investere penge i en ’lærergaranti’ var medvirkende til, at partiet ikke gik med i regering.

Offentliggjort Sidst opdateret

Radikale Venstre forhandlede til ud på natten til tirsdag, men til sidst stod det klart, at regeringsgrundlaget ikke ville blive ambitiøst nok. Ikke mindst på skoleområdet.

Det fortæller partiets skoleordfører Lotte Rod, der ikke er synderligt imponeret over SVM-regeringens regeringsgrundlag.

”Vi kæmpede til det allersidste og forsøgte især at få nedskrevet konkrete frihedstiltag i skolerne og penge til at sikre nok lærere. Til sidst måtte vi gøre regnebrættet op og konstatere, at vi ikke kunne se os selv i en regering med så få konkrete ambitioner”, siger Lotte Rod til Folkeskolen.

”Det er træls at se en regering, der er optaget af at skaffe penge og lave reformer, og så levere totalt mangelfuldt på børneområdet. De vil bruge milliarderne på forsvar og skattelettelser, mens vi ville lave en investeringsplan med bedre normeringer. Og man kan jo kun bruge pengene én gang”.

I går udtrykte SF's undervisningsordfører Jacob Mark samme skuffelse, da han og og partiet kort før Radikale måtte forlade regeringsforhandlingerne:

”Og der kan jeg godt være bekymret for, om der sidder nogle tilbage i det lokale, for hvem, det er så vigtigt. Eller om det hele i stedet går op i store udbudsreformer”, sagde han til skolemonitor.dk.

Fint med frihedstakter – men til hvad?

Midler til at sikre en lærergaranti i folkeskolen, altså en normering ligesom den, der findes i daginstitutioner, var en af de konkrete ting, Lotte Rod og de Radikale have bragt med ind i forhandlingslokalet.

Et af de Radikale ønsker, som altså ikke blev prioriteret.

Under forhandlingerne leverede Lotte Rod konkrete formuleringer til præcis, hvordan folkeskolen skal sættes mere fri.

Hun fortæller, at hun i papiret foreslog, at skolerne skal have frihed til en lang række elementer som at droppe afgangsprøverne, nationale test, lange skoledage, timetælleri og Fælles Mål.

”Den nye regering ser ud til at lægge op til mere frihed, og det er jo rigtig fint. Men det er så ukonkret, og jeg kan jo kun håbe, at de udfolder det på en måde, der giver mening".

"Lige nu løber lærerne rundt for at lave test og tjekke mål af, mens vi ser en stadig højere mistrivsel hos børnene. Der har vi et kæmpe politisk ansvar for at give lærerne frihed til at udfolde deres pædagogiske dømmekraft. Og det vil jeg da virkelig håbe, at den nye regering husker på”.

”Vi ender med at svigte børn og lærere. Det er den yderste konsekvens, hvis regeringen ikke investerer i folkeskolen”, siger Lotte Rod.

Grøn betænkning videreføres

Regeringen lægger i regeringsgrundlaget op til at tage initiativ til en ny betænkning for pædagogisk udvikling – i teksten kaldet ”Den Grønne Betænkning”.

Netop sådan en betænkning har de Radikale brugt længe på at udvikle.

”Det var en af de eneste ting, vi så fik lov at beholde i regeringsgrundlaget. Og det er jo rigtig fint".

"Men igen, det kommer virkelig meget an på, hvordan man vil udføre det. Vi kan risikere, at det bliver misbrugt og instrumentaliseret. Det er vigtigt, at det bliver lavet i ånden af den Blå Betænkning”, siger Lotte Rod.