Læs denne bog, inden det går løs med powerpoints og pseudoinddragelse
Blev du helt træt, da undervisningsministeren præsenterede regeringens planer for en bedre folkeskole? Så trækkes du måske med 'forandringskynisme' og det er helt naturligt, siger norsk forsker i en bog, du og især din ledelse bør læse.
Endringskynisme og kunsten å skape god endringspraksis - 2. udgave
Forfattere: Oscar Amundsen og Trond Kongsvik
499,00 nkr
208 sider
Gyldendal Norsk Forlag
Oplever du, at forandringer på din arbejdsplads sker
hurtigere og hurtigere samt er flere end nogensinde før? At nye forandringer
sker, inden de seneste har nået at virke lang tid nok? Oplever du en vis form
for mætning over for nye udviklingstiltag – ja måske lige frem en vis form for
kynisme?
Hvis du kan svare ja til disse spørgsmål, kan du
trøste dig ved, at du ikke er alene. Du er i samme båd med mange andre, hvilket
denne norske bog omhandler. Bogen beskriver ud fra et medarbejderperspektiv via
interview, hvordan forandringer føles som ”en baby, der kommer oppefra” (fra
ledelsen), som en medarbejder beskriver det, og hvor dét at spørge til
medarbejdernes perspektiv blot bliver tom retorik og kosmetik, hvis der endda
overhovedet lægges op til medarbejderinddragelse, som en anden medarbejder beskriver
det.
Ud fra deres materiale konkluderer forfatterne, at der
er en dominerende grad af kyniske reaktioner fra medarbejderside på
forandringer generelt. Dette går de på jagt efter, samtidig med at de åbner op
for, om lederne også kan være kyniske, da de ofte bare er på vej til det næste
job og egentlig ikke er så interesseret i at lægge kræfter i, hvad forandringen
betyder for netop denne arbejdsplads, inden de er videre til den næste.
Der er god grund til at beskæftige sig med
forandringer, da forskning refereret til i bogen viser, at 75 procent af alle forandringer
mislykkes, og anden forskning viser, at bare 10 procent efter en
forandringsproces vurderer forandringerne som værende vellykkede.
Annonce:
Der er fem elementer i spil i denne
forandringskynisme. For det første er det som om, at forandringer bare sker,
fordi de er forandringer. De ændrer ikke noget til det kvalitativt bedre. De
viser bare handlekraft fra ledelsens side af, men forandringer sker oftere på
et strukturelt niveau mere end på indholdsmæssigt niveau. Det er synligt og
nemt at lave en ny organisationsstruktur – det er sværere at øge kvaliteten af
kerneydelsen.
For det andet foregår der en recirkulering af idéer.
Der er tale om ny vin på gamle flasker, eller koncepter som ledere rejser rundt
med fra arbejdsplads til arbejdsplads, uden at tilpasse og tage hensyn til den
konkrete arbejdsplads' særlige kultur og problemstillinger. I samme forbindelse
er det tankevækkende at se, hvordan organisationer ofte arbejder med de samme
begreber og indsatsområder. Der går mode i at arbejde med særlige tilgange – pt. frisættelse.
For det tredje er løsningerne langt fra praksis og
svære at omsætte, da forandringerne ofte bliver ved flotte Power Points med
diverse animationer og en tom overinformation, men uden at kunne forklare hvad
dette betyder i praksis. Forandringerne er mere flotte luftige ord end konkrete
handlinger.
For det fjerde synliggøres resultaterne ikke. Man
tager ikke resultater fra tidligere projekter med ind i nye projekter eller
sørger for at skabe bro mellem tidligere og nye projekter. Medarbejderne føler,
man starter forfra hver gang, og det bliver man træt og umotiveret af. Det får
den effekt, at lige så snart ledelsen begynder at tale om et nyt projekt, kobler folk fra.
Annonce:
For det femte involveres man som medarbejder ikke
rigtigt. Det bliver pseudoprocesser, hvor man ikke får tiltro til, at ens input
egentlig er ønskede. Man oplever, at alt er besluttet på forhånd. Det er et
spil for galleriet.
Disse fem elementer beskrives godt i bogens del 2, om
end kapitlerne i denne del godt kunne have været lidt længere, da pointerne er
gode og let genkendelige for de fleste.
Men hvad er løsningen så? Jo – forfatterne peger på
reel involvering, invitationer til deltagelse, empowerment og aktionslæring som
mulige konkrete veje til ejerskab af forandringer. Desuden anbefaler de, at man
stiller disse konkrete spørgsmål: 1. Behov: Stemmer de planlagte forandringer
overens med de ansattes oplevede behov? 2. Erfaringer med forandringer: Er der
erfaringer med tidligere forandringer på arbejdspladsen, som kan bringes i
spil? 3. Praksis: Bygger forandringerne på viden for denne type arbejde? 4.
Synliggørelse: Synliggøres resultaterne af forandringerne løbende? 5.
Medvirken: Hvordan inviteres der til deltagelse i forandringerne?
Det er en såre spændende bog med virkelig gode
pointer, der er formidlet i korte og klare kapitler. Sine steder kunne man godt
forestille sig en opdatering, eksempelvis at man inddrog Edmondsons forskning om
psykologisk tryghed i forhold til organisationsforandringer og Luhmanns
kommunikationsteori i forhold til kommunikation, men alt i alt er der tale om
en anbefalelsesværdig bog.
Annonce:
Læs den - og giv den efterfølgende til din ledelse!