Thomas Aastrup Rømer fortæller om tiden efter skolereformen i form af personlige vidnesbyrd, og han formår efter anmelderens mening at lægge så meget bånd på sig selv, at han ikke ryger for langt ud af kampens tangent.Foto: Erik Schmidt
Skolen trænger til en kærlig ånd
Kradsbørstig kritik fra en mand, der har sine meningers mod, men er så vred, at det kan skræmme relevante tilhørere væk. Det ville være ærgerligt, for hans pointer om farerne ved at erstatte humanisme med evidenstænkning er inspirerende.
Når man skal tage hul på læsning af en ny bog, er det
velgørende at sidde med den i hånden, veje den, kigge på omslaget og reflektere
over, hvad det er for en læseoplevelse, der venter. Her har jeg et pænt tyk bog
med en forside, der dels rummer forfatternavnet Thomas Aastrup Rømer, titlen 'I
skolereformens kølvand. Kritik, justering og forstærkning' og et blåtonet
billede af en kølvandsstribe.
Annonce:
Thomas Rømers navn kombineret med kritik er ikke
overraskende, men begreberne 'justering' og 'forstærkning' gør mig nysgerrig; de
kan betyde så meget. Men billedet fremkalder så mange associationer. For det
første ser jeg en smuk kølvandsstribe, der forekommer mig at være fremkaldt af
en kraftig motor på en båd, der har sejlretningen nedad, mod forsidens bund. Jeg aner en kritik,
der ikke har meget godt at sige om dem, der står bag reformen. Men for mit
indre øre klinger en sang fra gamle dage: Johannes V. Jensens ord, som stammer
fra teaterstykket Moderen, som blev spillet i anledning af genforeningen i
1920, og hvor det i sangen 'Som en rejselysten flåde' lyder ”Her er
Danmark, dit og mit, / med sin kølvandsstribe”.
Kombinationen af omslagets signaler får mig til at forvente
en kras kritik af den skolereform, der fremstår som et anslag mod den danske,
nordiske skoletradition, der således befinder sig i kritisk tilstand, som det
hedder i politirapporter. Og lad mig røbe med det samme: det holder stik!
I sin intro gør Thomas Rømer opmærksom på, at hans tilgang
er vidnesbyrdet. Han har løbende gjort notater om debatten og handlinger i
tiden, sådan som han, det grundige og flittige menneske, vist altid gør. Det er
ud fra sine notater, han anvender en metode, som har vidnesbyrdets karakter. I
al sin komplicerede enkelhed går det ud på at finde sprog for det, der er
tavst. Det indeholder en selvfølgelig fare, idet det sprog, der anvendes, selv
er et resultat af den strid, der beskrives. Han låner et elegant billede fra
den svenske filosof Hållander: Odysseus' Penelope er ikke et offer, da hun hver
nat trævler det, hun har vævet, op. Hun har selv valgt at være alene med sin
rejsende ånd, der kæmper for en kamp mod undertrykkelse. Penelope er at ligne
ved læreren, der føler et kald, mens Odysseus er manifestationen af den
offentlige strid.
Men problemet med vidnesbyrd er som nævnt, at dets sprog er
skabt af kampen. Og her er det interessant, om Thomas Rømer argumenterer for
langt ud ad tangenten, eller om han i bevidsthed om metodens indbyggede
problematik formår at lægge bånd på sig selv. Jeg finder, at sidste mulighed i
udstrakt grad lykkes for ham.
Annonce:
Bogen består af fire dele: den første om læringsrevolutionen
mellem justering og kritik, den anden om Keld Skovmands kritik af
læringsmålstyringen, den tredje om Erik Schmidt-sagen og den fjerde om DPU og
OECD.
Thomas Rømers bog bærer på dokumentation og vidnesbyrd, som trods dens sine steder for kradsbørstige form, gør den til en inspiration
Centralt i Thomas Rømers beskrivelse står de debatter og
politiske kampe, som udspiller sig omkring Merete Riisager, der som kritiker af
skolereformen blev minister for selvsamme reform. Ved at inddrage
reformkritiske stemmer i sit politiske arbejde søgte hun at iværksætte en række
justeringer, men kom i sidste ende til kort, fordi en reformsolidarisk forsker-
og embedsstand og et tilsvarende reformglad fag- og kommunalpolitisk bagland
havde godt fat i roret på den båd, som trak kølvandsstriben.
Bogens øvrige tre afsnit følger en tilsvarende
udviklingslinje, idet de to personsager bliver konkrete billeder på tidens
pædagogiske kampe, og beskrivelsen af DPU's tilslutning til OECD's syn på
undervisning bliver en underbygning af indflydelsen af de indflydelsesstrømme,
som gjorde reformkritikken og Merete Riisagers tiltag til en krusning på
reformoverfladen.
Thomas Rømer afdækker alt dette med et væld af kilder og
citater, men lægger ikke skjul på, at han selv var en aktiv del af den kritiske
bevægelse, som havde en kort opblomstring, men som led nederlag. Dette får ham
til i de vidnesbyrd, han fremsætter, at agere mere subjektivt vred, end
frugtbart er, hvis de kritiske stemmer skal få ørenlyd i en nær fremtid. For at
blive i hans egen Penelope-metafor, så væver han med en tråd, der er så
kradsende, at den hjemvendte næppe vil bære kappen.
Annonce:
Og det er ærgerligt, mener
jeg, der selv har været - og stadig er - en del af reformkritikken. Det er for mig
vanskeligt at acceptere, at den nordiske pædagogiske tradition, der har rødder
i humanisme og oplysningstænkning, erstattes af en databaseret, teknokratisk og
instrumentel tilgang til pædagogik. Men det er op ad bakke. For eksempel er de nye
studerende ved de pædagogiske uddannelser unge, der for de flestes vedkommende
har reformskolen som erfaringsgrundlag.
Thomas Rømers bog bærer på dokumentation og vidnesbyrd, som
trods dens sine steder for kradsbørstige form, gør den til en inspiration til
fortsat ageren mod den tænkning, der ligger bag afhumaniseringen af den
nordiske skoletradition.