Undervisningens mange facetter har givet kausalitetsforskere til at erstatte begrebet effekt med effektfuldhed. Men vil det have en brobyggende effekt i en polariseret debat?
Kausalitet og effektfuldhed i pædagogisk forskning og praksis
Redaktører: Jacob H. Christensen og Lars Qvortrup
299,95 kroner.
255 sider
Aarhus Universitetsforlag
Det har ikke skortet på polarisering af debatten om
folkeskole, forskning og undervisning, især ikke efter Bertel Haarders
Bregnebøger om kvalitet i undervisningen, vores indmeldelse i PISA-universet og
den seneste folkeskolereform, hvor læringsmålstyringen blev knæsat. Kritikken
har især taget afsæt i, at de, der på et statistisk grundlag finder frem til
”det, der virker”, ser bort fra de mange nuancer, som samspillet i undervisning
byder på.
Annonce:
Nu har nogle af fortalerne for det, der betegnes som data-
og/eller evidensinformeret undervisning, søgt at nuancere det, der har været et
af udgangspunkterne for kritikken: et forsimplet på sammenhængen mellem årsag
og virkning i undervisning.
I bogen 'Kausalitet og effektfuldhed i pædagogisk
forskning og praksis' beskriver forfatterne, hvordan begrebet effekt må
erstattes af det bredere effektfuldhed, hvorved forskningen kan tages højde for
en lang række faktorer, som influerer på udkommet af undervisning.
Bogen har et indledende kapitel, som via en idehistorisk
oversigt belyser samspillet imellem det, der er både kapitlets og bogens
overtitel: kausalitet og effektfuldhed. Dermed signaleres også, at professorerne
Lars Qvortrup og Karen Wistoft her leverer bogens grundmur, som de øvrige
bidragydere kan bygge ovenpå i nuancerings og eksemplificerings øjemed.
I et idehistorisk gennemløb fra Aristoteles over Hume,
Popper med flere til Luhmann, når forfatterne frem til et nutidigt svar på de
komplekse sammenhænge mellem årsag og virkning/effekt, som giver anledning til
anvendelse af begrebet effektfuldhed. Kausalitet beskrives som værende afhængig
af system, tid og mening og må følgelig af forskningen beskrives ved hjælp af
sammensatte metoder, der kan indfange det komplekse, det tidsafhængige og det
fortolkningsafhængige. Som underviser kan man blive helt stakåndet af at få
beskrevet, hvor facetteret ens udøvelse af professionen er. Men som humlebien,
der ikke vil kunne flyve, flyver, så underviser vi også. Men forskeren…?
Annonce:
Her trækker forfatterne en streg i virkeligheden
Jo, her trækker forfatterne en streg i virkeligheden, dels
ved at kritikere som Rømer, Tanggaard og Brinkmann afvises, når de i bogen Uren pædagogik plæderer for en nytteløs pædagogik, og dels ved at påpege, at
undervisning rent faktisk nytter, og at der blandt politikere, forældre,
journalister og pædagogiske fagfolk er stor interesse for en nuanceret
forskning heri. Men netop nuanceringen med dens system-, tids- og meningsafhænghed
er kravet til forskningen. Dette kan synes at føre til, at så mange faktorer
kommer til at spille ind, at det kan blive vanskeligt at nå frem til
anvendelige resultater; men det vil altid være muligt at foretage en udvælgelse
at specifikke faktorer, som man ønsker at fokusere mere på end andre, blot skal
der være gennemsigtighed omkring dette.
Lars Qvortrup og Karen Wistofts idehistoriske oversigt
markerer helt entydigt, at begrebet effekt nødvendigvis bør blødes op og
erstattes af det bredere effektfuldhed, hvis denne gren af forskningen skal
kunne tilføre politikere, pædagoger og pressefolk en nuanceret viden om det
undersøgte.
I de følgende kapitler belyses arbejdet med et nuanceret
kausalitetsbegreb og den effektfuldhed, dette afstedkommer. Ph.d.-studerende Mikkel Helding Vembye og professor emeritus
Hans Siggaard Jensen ser nærmere på den evidensforskning, som har været udført af
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU). De afdækker, at en stor del
af DCU's rapporter bygger på forenklede konklusioner, hvilket er interessant,
fordi netop DCU har Undervisningsministeriets bevågenhed, når de fremlægger
det, der evident virker. Med afsæt i analysen af disse arbejder fra
evidensforskningens start opstiller forfatterne en række forslag til en
metaanalytisk tilgang, som skal modvirke den kontekstløse forenkling.
Ph.d.-studerende Mathias Thorborg beskriver
skoleeffektivitetsforskningens historie og føjer effektfuldhedssynsvinklen ind
som en faktor, der nok kritiserer en bastant effektivitetsforskning, men som
primært bør ses som en videreudvikler af forskningen. Herved bliver forskningen
i stand til at give politikere og skolens aktører evidensinformerede frem for
evidensbaserede resultater. Forskningen kan og skal ikke anvise metoder, som
praktikerne kan overføre direkte og kopiere, men give en viden, der kan styrke
deres professionelle dømmekraft.
Annonce:
Illustrativt er det, at få de mange teoretiske beskrivelser tilført et elevperspektiv
Cand.pæd. i sociologi og ph.d.-studerende Jacob H. Christensen
fører læseren igennem aspekter, der knytter sig til en forskning, der anvender
sammensatte kvantitative og kvalitative metoder for at finde tegn på den
læring, der finder sted, men som af natur er usynlig. I det følgende kapitel
søges dette eksemplificeret ved et konkret studie, hvor Jacob H. Christensen
sammen med gymnasielærer, cand.mag. Casper Thrane beskriver en
effektfuldhedsundersøgelse om dagligt samspil mellem dansk og kemi i
stx-gymnasiet, hvor det sammenbindende tema er smag. De mange valg, som
forskerne må foretage, beskrives, og kapitlet afsluttes med en semantisk
analyse af begrebet effektfuldhed, som tilsiger, at forskeren må have ”blik for
pædagogikkens komplekse kausalsammenhænge”. Men illustrativt er det, at få de
mange teoretiske beskrivelser tilført et elevperspektiv.
Bogen afrundes med ph.d. og lektor Mikkel Stovgaards
drøftelse af forholdet mellem uddannelsesforskning og praksis, idet han
anerkender, at få lærere har tid og overskud til at sætte sig ind den viden,
som forskningen kaster af sig. Han peger her på nogle krav til både forskere,
pædagogiske ledere og lærerne, som må opfyldes, hvis forskningens resultater
skal indvirke på den daglige undervisning. Men i kapitlet gennemfører han også
en interessant diskussion omkring Gert Biestas kritik af den evidensinformerede
tilgang, hvor konklusionen kan udledes af sætningen: ”Det er aldrig
tilstrækkeligt for læreren at kende til forskningsbaseret ”viden om, hvad der
virker.””
Bogens påpegning af, hvad den voksende erkendelse af den
kompleksitet, der er forbundet med undervisning og de aftryk, den afstedkommer,
er velgørende læsning, som skal begrunde kausalitetens forbundethed med
begrebet effektfuldhed frem for med effekt. Man kan måske sige, at der anvendes
mange ord på en udvikling, som man fatter relevansen af efter få siders
læsning. Alligevel er der nuanceringer, som giver den fortsatte læsning værdi.
Man vil i belysningen af effektfuldheden fortsat have en effektiv mørkelygte i hånden
Men vil disse argumentationer så bygge bro over den
polarisering, som eksisterer i den pædagogiske debat? Næppe! For netop den
streg, der trækkes i den pædagogiske virkelighed i indledningskapitlet omkring
nyttebegrebet, viser, at nok kan man i den type forskning, som her beskrives,
nuancere og raffinere, men man vil i belysningen af effektfuldheden fortsat
have en effektiv mørkelygte i hånden, så man bliver afskåret fra at informere
om det andet betydningsfulde i undervisning, det, der rækker ud over den nytteværdi,
som mange politikere, forældre og administratorer søger at legitimere
beslutninger på. Og risikoen er fortsat, at tal i nytteverdenen overtrumfer
tolkning.
Annonce:
Forleden hørte jeg en skolehistorie fra mellemskolens tid.
En pige, der havde stiftet bekendtskab med faget latin, byggede en hule i
skoven og satte et skilt over indgangen. CAUSA, skrev hun. Og jeg kan ikke helt
forklare hvorfor, men historien sagde mig, at CAUSAlitets- og
effektfundhedsforskningen nok kan give os en viden, men der langt, langt mere
at finde, når vi træder gennem indgangen til undervisningens CASA.