Debat
De nye læreplaner skal ikke kun skitsere, hvad eleverne skal kunne, men også hvad undervisningen skal kunne, skriver lærer Mette Frederiksen
Foto: privat
Mette Frederiksen: Nye læreplaner kan gøre endeligt op med målstyring
Når der snart skal laves nye læreplaner for folkeskolens fag, er det vigtigt at skrinlægge den målstyring og det snævre fokus på læring, som har hersket i folkeskolen i mange år. Skolens og fagenes formål og fokus på, hvad undervisningen skal kunne, bør stå helt centralt.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Med
folkeskolereformen i 2014 indførtes i alt 3.170 faglige mål i folkeskolens fag.
Målstyring skyllede ind over skolen i en lind strøm og antog mange forskellige
former.
Inden
længe herskede der i alle afkroge af skoleverdenen en nagelfast forståelse af,
at elevernes udbytte af skolegangen skulle være lig med målbare færdigheder og
konkret viden. Kompetencer, viden og færdigheder blev de bærende elementer i de
faglige læreplaner, og al undervisning skulle styres stålsat og uden
svinkeærinder mod synlig målopfyldelse.
Der var intet rum for den undervisning,
som er dannende, åndsudvidende, fællesskabende, uforudsigelig, fordybende,
kreativ, improviserende. Og interessant. Og vedkommende.
Fra kompetence- til formålsstyring
De mange, mange mål er sidenhen blevet vejledende, og det har betydet noget.
Men kompentencetænkningen er stadig helt central i de faglige læreplaner, og
det må der gøres op med nu.
Forståelsen
af skolens opgave og elevernes udbytte af skolegangen skal centreres om skolens
og fagenes formål. Det er disse fine tekster, der skal danne udgangspunkt for
den konkrete undervisning. Og derfor må de nye læreplaner folde
formålsteksterne ud, så lærerne kan lade deres undervisning gennemlyse af dem.
Hvordan
fører undervisning f.eks. til ”åndsfrihed”, som er et kernebegreb i skolens
formål? Hvordan fremmer danskundervisningen elevernes ”æstetiske, etiske og historiske
forståelse”, som det hedder i fagets formål?
Det
må læreplanerne tilbyde nogle perspektiver på.
Fra ”Eleven kan” til ”Undervisningen skal”
I alle de gældende læreplaner står mål for elevernes kompetencer helt centralt.
De indledes med ”Eleven kan…”
Læreren
skal altså hele tiden have blikket rettet mod elevernes kunnen og viden. Mod
den læring, der er til at få øje på.
Men
læring er også usynlig, langsigtet og uhåndgribelig. Så det har i den grad
forsimplet og indsnævret fagene, at de gældende læreplaner i massiv grad har
stilet mod ”Eleven kan…”
Derfor må de nye læreplaner ikke kun skitsere, hvad eleverne skal kunne, men
også hvad undervisningen skal. Den skal slå nogle strenge an - nemlig dem, der
nævnes i skolens og fagets formål. Også selv om man ikke kan vide, hvordan
strengenes svingninger resonerer hos eleverne.
Progression i det faglige
indhold
Elevernes faglige progression er naturligvis vigtig. De skal gerne kunne og
vide mere i 9. klasse end i 4. Som dansklærer holder jeg f.eks. flere gange om
året øje med, hvordan mine elevers læsefærdigheder udvikler sig. Og hvis
udviklingen ikke har været tilfredsstillende, ændrer jeg min
undervisningspraksis.
Men
læreplanerne skal ikke kun pege på, hvordan elevernes progression skal være. De
skal også tilbyde vejledning i, hvordan der vælges et stadigt mere komplekst
fagligt indhold op igennem skolesystemet. Hvilke kriterier må ligge til grund
for valg af litteratur til danskundervisningen i 3. klasse og i 9.? Hvilke
aspekter kan man udfolde, når 4. klasse arbejder med lignelser i
kristendomskundskab, og hvilke når 8. gør det? Igen må fokus rettes mod, hvad
undervisningen og det faglige indhold skal tilbyde.
De
nye læreplaner er altså bestemt ikke ligegyldige. De kan sætte det endelige
punktum i afviklingen af målstyring. De kan bidrage til, at fagenes
kompleksitet og identitet samt skolens mangefacetterede opgave igen foldes ud
og understreges.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk