Debat

Det kræver mere end almindelig lærerfaglighed at overskue et fags progression over en årrække, mener lærer Jens Hareskov Christensen.

Lærer: Vi har brug for centralt fastsatte mål

Hvis lærere skal lykkes med undervisningen, ”skal der gennem hele skoleforløbet være mål, der samlet repræsenterer en tydelig faglig progression”, mener lærer Jens Hareskov Christensen.

Offentliggjort

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

En del af den aktuelle debat om folkeskolen handler om målene for undervisningen. Meget tyder på, at der er et udbredt ønske om, at der skal være færre mål, og at mere skal overlades til den enkelte kommune, skole og lærer.

I sit folkeskoleudspil vil regeringen fjerne 90 procent af de nuværende mål, men selvom denne øgede frihed til kommuner, skoler og lærere kan virke besnærende, er det så en god vej at gå for folkeskolen?

Der er flere grunde til, at det er vigtigt med mål for undervisningen. Som samfund er vi interesserede i, at vores børn lærer det, vi er blevet enige om er vigtigt, uanset hvor i landet de bliver undervist. Det forudsætter, at målene er fastlagt centralt. For lærere er mål også vigtige, idet de er med til at skabe en tydelig ramme for det arbejde, vi skal udføre, så vi kan koncentrere os om at planlægge og udføre undervisningen. Dertil kommer, at når vi har folkeskolens nationale overgangstest og afsluttende prøver efter 9. klasse, vil disse basere sig på, hvad man ønsker, at eleverne skal kunne. Dette bør formuleres i tydelige mål.

Brug for ekspertise til at fastlægge mål

En del af argumentationen for at fjerne en stor del af målene er at vise tillid til lærernes faglighed og dømmekraft. Det er selvfølgelig dejligt med en sådan tillidserklæring til lærerne, men bag denne gemmer sig også en forventning om, at vi selv sætter mål for undervisningen. Det kan vi godt gøre i en vis udstrækning, men det kræver mere end almindelig lærerfaglighed at overskue et fags progression over en årrække. Der er derfor brug for en mere fagfaglig ekspertise til at fastlægge mål, der tydeliggør den faglige progression, og som hjælper lærere med at fokusere på at forberede og udføre undervisningen.

I beskrivelsen af målene i folkeskolen bliver det store antal mål og de til tider diffuse formuleringer ofte nævnt. Det er klart, at hvis der skal være plads til faglig fordybelse, så skal der ikke være for mange mål. Men der skal være de mål, der er brug for. Målene skal være så præcise, at læreren har et klart billede af, hvordan det kan omsættes til undervisning.

Hvis lærere skal lykkes med at lave den undervisning, der er brug for, skal der gennem hele skoleforløbet være mål, der samlet repræsenterer en tydelig faglig progression. Antallet af mål er ikke i sig selv vigtigt, men de skal være formuleret af folk med den nødvendige faglige indsigt. På denne måde vil vi blive støttet bedst i opgaven med at forberede og udføre undervisning.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk