Debat
Det kræver mere end almindelig lærerfaglighed at overskue et fags progression over en årrække, mener lærer Jens Hareskov Christensen.
Lærer: Vi har brug for centralt fastsatte mål
Hvis lærere skal lykkes med undervisningen, ”skal der gennem hele skoleforløbet være mål, der samlet repræsenterer en tydelig faglig progression”, mener lærer Jens Hareskov Christensen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
En del af den aktuelle debat om folkeskolen handler om
målene for undervisningen. Meget tyder på, at der er et udbredt ønske om, at
der skal være færre mål, og at mere skal overlades til den enkelte kommune,
skole og lærer.
I sit folkeskoleudspil vil regeringen fjerne 90 procent af
de nuværende mål, men selvom denne øgede frihed til kommuner, skoler og lærere
kan virke besnærende, er det så en god vej at gå for folkeskolen?
Der er flere grunde til, at det er vigtigt med mål for
undervisningen. Som samfund er vi interesserede i, at vores børn lærer det, vi
er blevet enige om er vigtigt, uanset hvor i landet de bliver undervist. Det forudsætter,
at målene er fastlagt centralt. For lærere er mål også vigtige, idet de er med
til at skabe en tydelig ramme for det arbejde, vi skal udføre, så vi kan
koncentrere os om at planlægge og udføre undervisningen. Dertil kommer, at når
vi har folkeskolens nationale overgangstest og afsluttende prøver efter 9.
klasse, vil disse basere sig på, hvad man ønsker, at eleverne skal kunne. Dette
bør formuleres i tydelige mål.
Brug for ekspertise til at fastlægge mål
En del af argumentationen for at fjerne en stor del af
målene er at vise tillid til lærernes faglighed og dømmekraft. Det er
selvfølgelig dejligt med en sådan tillidserklæring til lærerne, men bag denne
gemmer sig også en forventning om, at vi selv sætter mål for undervisningen.
Det kan vi godt gøre i en vis udstrækning, men det kræver mere end almindelig
lærerfaglighed at overskue et fags progression over en årrække. Der er derfor
brug for en mere fagfaglig ekspertise til at fastlægge mål, der tydeliggør den
faglige progression, og som hjælper lærere med at fokusere på at forberede og
udføre undervisningen.
I beskrivelsen af målene i folkeskolen bliver det store
antal mål og de til tider diffuse formuleringer ofte nævnt. Det er klart, at
hvis der skal være plads til faglig fordybelse, så skal der ikke være for mange
mål. Men der skal være de mål, der er brug for. Målene skal være så præcise, at læreren har et klart billede
af, hvordan det kan omsættes til undervisning.
Hvis lærere skal lykkes med at lave den undervisning, der er
brug for, skal der gennem hele skoleforløbet være mål, der samlet repræsenterer
en tydelig faglig progression. Antallet af mål er ikke i sig selv vigtigt, men
de skal være formuleret af folk med den nødvendige faglige indsigt. På denne
måde vil vi blive støttet bedst i opgaven med at forberede og udføre
undervisning.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk