John Rea Neill, Wikipedia Commons
Debat: Den store stråmandsapokalypse?
Er der en tendens til at mennesker bliver mere styret, irrelevante som personer og mindre selvstændige, og er det noget vi på sigt vil overkomme?
Jeg
plejer at bestræbe mig på, at være saglig og velargumenteret med masser af
kildehenvisninger. Det har ikke bragt mig langt. Måske er det en fejl. For det,
der flytter, er slet ikke de velgennemtænkte og velformulerede udmeldinger, men
de fængende budskaber.
I 2006 blev jeg foruroliget af ideen om, at den
personlige udvikling skulle ud af folkeskolens formålsparagraf. Det var
samtidigt med, at man skulle til at ”give” eleverne kundskaber og færdigheder.
Ikke mere noget med at skulle støtte dem i deres personlige udvikling og
”fremme deres tilegnelse”.
I 2013 gik man videre. Der blev den
læringsmålsstyrede undervisning skabt og lærerne skulle ikke længere fokusere
på deres undervisning, men sikre sig at eleverne levede op til diverse
performancemål. (1)
Det havde ikke noget at gøre med de faktiske
forhold, som vi, der stod midt i dem oplevede det. Det var stråmandsdrømme i
hovedet på dem, der planlagde. Lærere og børn dansede med dirigeret af
ledelseslagene, som troede, de skulle til at bestemme en hel masse, men først
for sent opdagede, at de blot var brikker i det store fjernstyrede dukkeshow.
Og hvem styrede så? Det var det, der var så uigennemskueligt.
Der blev talt om
konkurrencestat og nødvendighedens politik. Underforstået var det de
internationale markedskræfter, der bestemte. Trenden på skolemarkedet var, at
læring var noget, der blev overført fra det eksisterende samfund til eleverne,
der som råstof kunne formes til det, markedet efterspurgte.
Det gik så ikke helt så let. Hverken lærere
eller elever lod sig sådan umiddelbart manipulere efter behovene, og forældrene
havde jo også deres egne ideer om, hvad der var meningen med at have børn, og i
det hele taget var der mange, der lugtede lunten og forstod, at verden var ved
at blive omskabt til et Fagre Nye Verden projekt, hvor det enkelte menneskes
liv i princippet var irrelevant. Det var nok ikke sådan, man formulerede sig,
men man sporede en utilfredshed med systemet, regulering, DJØF og
politikervælde.
Et nyt begreb, adfærdsdesign, trådte frem.
Opgaven var at ”lave børn til mennesker”. Konceptet gjaldt ikke kun børn. Det
er en måde at styre mennesker på i det hele taget. At udforme mennesker, der
gør, hvad man vil have dem til. Man ser mennesker som dukker, som stråmænd, og
kaster sine tanker og ideer på dem; udformer dem efter de behov, man ønsker de
skal opfylde.
Ja, jeg er dystopisk. Men tendensen er ikke
til at komme udenom. Der er heldigvis mange, der ser tendensen og handler og
lever for at holde gang i levende menneskers levende virkelighed, men det er
stråmandsapokalypsen, de velordnede, villige, indordnedes verden, der nyder
fremme. Vækst og produktion overtrumfer alt andet. Ikke at det ikke er vigtigt,
men er det blevet sådan, at menneskelivet er blevet en funktion af en abstrakt
økonomisk algoritme, og ikke økonomien, der er en funktion af menneskers liv?
Men
når jeg ser børnene på vandring i de smattede efterårsblade i alle farver og ser
deres fodspor i mudderet og hører deres pludrende stemmer, så tror jeg
alligevel på, at der kommer et forår efter et efterår og en vinter. Men i dag
blæser det koldt, og himlen er grå.
(1) https://web.archive.org/web/20140908193420/http:/www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole/Udvikling-af-undervisning-og-laering/Maalstyret-undervisning-og-laering/Faelles-Maal/Eksperten-om-maalstyret-undervisning-og-laering