Lærere ønsker kurser i samarbejde
Hver femte lærer føler sig ikke godt nok rustet til samarbejde med nydanske forældre. Lærere ønsker korte kurser, så de kan blive bedre til samarbejdet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hver femte lærer føler sig ikke så godt eller ligefrem dårligt rustet til samarbejdet med nydanske forældre. Det viser en undersøgelse, som Scharling Research har foretaget for Folkeskolen.
»Det tal er for højt, men det kommer ikke som en overraskelse for mig. Det er noget, jeg tit har hørt fra lærere og skoleledere, jeg har arbejdet sammen med gennem årene«, siger centerleder for center for tosprogethed og interkulturalitet, UC2, Jens Skovholm.
På skoler med mellem 40 og 60 procent tosprogede elever føler lærerne sig nogenlunde eller godt rustet til samarbejdet med forældrene, men hvis der er flere eller færre tosprogede børn på skolen, føler lærerne sig ikke lige så godt rustet, viser undersøgelsen også.
Efterlyser korte kurser
Hele 68 procent af lærerne, der underviser tosprogede elever, ønsker, at deres skole prioriterer korte efteruddannelseskurser, hvor så mange lærere som muligt kan blive bedre rustet til samarbejdet med de ny-danske forældre.
Jens Skovholm kender godt til efterspørgslen.
»Vi har konstateret, at der har været meget efteruddannelse inden for området de senere år«.
Men lige nu er det ikke den type kurser, der bliver satset på, lyder det fra Jens Skovholm. UC2 har sammen med UC Lillebælt og Skole og Samfund fået en opgave fra Integrationsministeriet med at udvikle et efteruddannelsesforløb til skole-hjem-vejledere. Her vil en eller to lærere fra en skole få et 42-timers efteruddannelseskursus.
»Vi vil få erfaringer, når vi tilrettelægger kurset, så forløbet kan være med til at skabe mere samlet viden på området«, siger Jens Skovholm.