Piger og drenge hver for sig
Ved at skille drenge og piger ad i dele af undervisningen kan kønnene få lov til at lære på hver sin måde
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mike fanger Peters blik over bordet i klasselokalet på Elsted Skole. En bemærkning flyver gennem luften, Peter flækker i et grin, og drengenes koncentration er tabt.
»Nogle gange, når de andre drenge larmer, så er det svært, fordi man får lyst til at gøre det samme som dem, og så gør man det«, fortæller Jakob fra 2.b på Elsted Skole ved Århus.
At mange drenge har svært ved at sidde stille på skolebænken, er der ifølge forsker, forfatter, foredragsholder og cand.mag. i dansk og psykologi Ann-Elisabeth Knudsen en naturlig forklaring på. For ved skolestart er drenges hjernemodning over et år efter pigers.
Adskil drenge og piger
»Det betyder, at en seksårig dreng kan koncentrere sig i 10-12 minutter om en opgave, han ikke selv har valgt og ikke har lyst til. En gennemsnitlig seksårig pige kan derimod holde koncentrationen i 22-23 minutter«, siger Ann-Elisabeth Knudsen.
Derfor bliver drengene hurtigere urolige og forstyrrer pigerne i deres arbejde.
Ved at skille drenge og piger ad i dele af undervisningen argumenterer hun for, at kønnene kan få lov til at lære på hver sin måde.
På Skærbæk Skole ved Fredericia har børnehaveklasselærerne gode erfaringer med kønsopdeling. Det første skoleår bliver eleverne opdelt i pige- og drengehold i den første time. I begge rum lærer børnene bogstaver og matematik, men ud fra forskellige teknikker. Drengene får flere fysiske øvelser, mens pigerne får ro til rim og remser.
Nervøs for konsekvenserne
Mathilde fra 2.b på Elsted Skole synes, at drengene en gang imellem larmer lidt for meget. Men hvis ikke de var i klassen, ville hun savne dem.
»Jeg tror, jeg er en drengepige. Det er sådan en, der godt kan lide at være udenfor og lave alle mulige kreative ting, er god til sport og sådan noget. En pige-pige er nok sådan en, der ikke så godt kan lide at være udenfor og ikke løber så stærkt«, siger hun.
Ifølge kønsforsker Dorthe Staunæs fra Danmarks Pædagogiske Universitet er det ikke alle børn - for eksempel Mathilde - der kan inddeles i de traditionelle pige- og drengeroller. Hun er derfor nervøs for konsekvenserne af at kønsopdele eleverne.
»Der skal være plads til, at drenge og piger kan overskride de traditionelle kønskategorier, uden at de bliver opfattet som undtagelsen eller den underlige. Vi skal være opmærksomme på, hvad det er, vi skaber. Får vi dannet de søde pigers og de slemme drenges hold? Eller de dummes og kloges hold?« spørger Dorthe Staunæs.
Hun advarer imod kønsopdelingen, som ifølge hende kan skabe en forestilling om, at køn handler om bestemte måder at være dreng og pige på.
folkeskolen.dk/koensopdelt
Tre studerende på Danmarks Journalisthøjskole har som eksamensprojekt skabt et virtuelt vidensrum for lærere om kønsopdelt undervisning.
Klik ind på www.folkeskolen.dk/koensopdelt
Her finder du lærererfaringer, eksperter, som er for og imod opdelingen, og her kan du også møde børnene i klasselokalet. Og du kan selv deltage i debatten om kønsopdelt undervisning.