Få urolige elever forstyrrer mange
Lokal undersøgelse i Storstrøms Amt skal følges op af debatmøder
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Få elever ødelægger jævnligt undervisningen og arbejdsmiljøet i klassen, konkluderer en lokal undersøgelse, som Lærerkredsen for Næstved og Omegn har lavet sammen med Storstrøms Amtskreds.
Ud af i alt 285 normalklasser i kredsens tre kommuner har 130 klasselærere sendt et udfyldt spørgeskema om urolige elever og lærernes arbejdsbetingelser retur til kredsen. Af de 130 klasselærere mener kun fem, at der er mange urolige elever, som jævnligt ødelægger undervisningen i klassen, mens 71 lærere mener, at der er få elever af denne type.
Lærerne er også blevet spurgt, om de føler sig truet af disse elever, om de bliver nedværdiget eller føler sig magtesløse. 36 af de 130 lærere føler sig af og til magtesløse, mens ti siger, at det sker ofte. Kun et par føler sig truet, mens 15 lærere af og til eller ofte føler sig nedværdiget af eleverne. Men i alt mener 42 af klasselærerne, at de bliver forhindret i at gennemføre undervisningen på rimelige vilkår af og til. 12 lærere svarer, at dette sker ofte.
- Når i alt 76 klasselærere ud af 130 siger, at undervisningen jævnligt bliver ødelagt af få elever, så betyder det, at omkring 1.500 elever jævnligt ikke får en optimal undervisning, siger Knud Andreasen fra kredsstyrelsen.
- Dette billede er ikke overraskende for os. Det bekræfter dét, vi hører fra lærerne.
Undersøgelsen er iværksat af kredsstyrelsen og er ikke på nogen måde videnskabelig. Knud Andreasen fortæller, at svarprocenten fra lærerne som helhed har været meget lav, mens omkring halvdelen af klasselærerne har svaret. Det skyldes måske, at klasselærerne er blevet opfordret til at tale med de andre lærere og tage deres vurdering med i deres svar. Derfor kan svarene også kun blive en rettesnor for, hvor stort problemet er.
Kan du få den nødvendige hjælp til at løse problemer omkring de vanskeligt stillede elever, er lærerne også blevet spurgt. 55 mener ja, mens 57 siger nej.
- Vi har ikke i spørgeskemaet defineret, hvad den nødvendige hjælp kunne være, men foruden tolærerordning og hjælp fra ledelsen kunne det for eksempel være foranstaltninger som heldagsskoler. Derudover er der dét, lærerkollegiet selv kan gøre, nemlig at diskutere problemet med hinanden og finde frem til en fælles holdning, siger Knud Andreasen.
- Det er vigtigt, at alle lærerne er enige om, hvad man gør over for urolige elever, der ødelægger undervisningen. Ofte er det meget forskelligt, hvad de enkelte lærere accepterer fra elevernes side, nogle føler sig tit nedværdiget, men tør måske ikke at tale med kollegerne om det.
Den lokale undersøgelse vil blive fulgt op med debatmøder om emnet.
hela