Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nogle lærere mobber en eller flere af deres elever. Men måske ved lærerne ikke selv, at de udsætter deres elever for mobning.
'Der er ikke ret mange lærere tilbage, der ligesom lektor Blomme udvælger sig et yndlingsoffer, som han ydmyger bevidst. Men der findes mange andre måder at mobbe elever på, som lærerne måske ikke umiddelbart tænker over', siger sekretariatsleder Birk Christensen fra Børns Vilkår. Han har selv en fortid som lærer.
Ingen kender det præcise omfang af problemet, men forældreorganisationen Skole og Samfund bliver ringet op af stadig flere fortvivlede forældre, der råber om hjælp.
'Det er ikke et nyt problem, men vi må konstatere, at vi får stadig flere henvendelser om det', siger Skole og Samfunds næstformand, Solveig Gaarsmand.
Hun kan ikke sætte tal på, hvor mange der ringer, men det er heller ikke afgørende.
'Det løser ikke noget, om vi siger 20, 50 eller 100 henvendelser om året. Vi ser alligevel kun toppen af isbjerget, for mange forældre tør ikke gøre noget ved problemet i frygt for, at det skal gå ud over deres børn, så de får det endnu sværere', siger Solveig Gaarsmand.
Den mest udbredte form for lærermobning er, at læreren danner alliance med eleverne mod en bestemt elev i klassen, vurderer Birk Christensen fra Børns Vilkår. Det går typisk ud over en fagligt svag eller en urolig elev.
'Læreren ydmyger ikke direkte eleven, men lader det skinne igennem, at det hele var meget nemmere, hvis han ikke gik i klassen. Det er en lærer, som har svært ved selv at trænge igennem. Problemet bliver selvfølgelig ikke mindre af, at der findes elever, som er vanskelige. Men det er en modbydelig form for mobning, fordi det bliver legalt for de andre at mobbe videre i frikvarteret. Samtidig kan eleven ikke gå til læreren med sit problem'.
Ingen at gå til
En variant er læreren, der holder hof med sine yndlingselever. Det er altid dem, han henvender sig til, mens han negligerer de andre.
'Det er også mobning, fordi resten af klassen vil føle sig uden for fællesskabet', siger Birk Christensen.
Og så er der læreren, der ser passivt til, at børnene mobber hinanden.
'Hvis læreren ikke griber ind, vil offeret opleve det som mobning. 'Når hun ikke gør noget, må det jo skyldes, at hun synes, det er i orden, at jeg bliver mobbet', tænker offeret', siger Birk Christensen.
Børn mobber videre
Det er ikke et spørgsmål om skyld, men om at få lærermobningen stoppet, mener Birk Christensen 'Lærermobning går hårdt ud over eleverne. Hvis lærerne skulle være i tvivl om det, kan de bare se på sig selv. Lærerværelset er heller ikke et rart sted at være, hvis folk bagtaler hinanden, og der sker klikedannelser. Det går også ud over lærernes effektivitet. Det samme gælder eleverne'.
Det er vigtigt at bruge et sprog, som børnene forstår, mener Lotte Hansen, der er formand for pædagogisk udvalg i Lederforeningen.
'Vi mennesker kan være både ironiske og sarkastiske over for hinanden, men eleverne kan let misforstå det. Det skal vi holde os for øje, især når vi bruger sjov i samspil med dem', siger Lotte Hansen.
Men det kan være svært, fordi eleverne ikke altid siger fra.
'Eleven sidder måske med et skævt grin, og så opdager læreren ikke altid, at eleven føler sig mobbet. Den følelse kan man aldrig tage fra eleven, selv om læreren reelt ikke har mobbet. Men netop derfor må vi forsøge at belyse, hvad lærerne gør, siden nogle elever føler sig mobbede. Vi skal være opmærksomme på den tone, vi omgås børnene med, og det gælder både lærere og forældre', siger Lotte Hansen.
Læreren vogter regler
Det behøver ikke være læreren som person, der er årsag til, at børnene føler, at de bliver mobbet.
'Det kan lige så vel være den skolekultur, læreren skal agere i', siger professor og tidligere formand for Børnerådet, Per Schultz Jørgensen.
'Hvis skolen er præget af en smal faglighed eller af mange regler, kan børnene let komme til at opfatte læreren som en regelvogter. Det er også årsagen til, at vi ser en kolossal forskel på, hvor meget eleverne mobber hinanden. På nogle skoler bliver 40 procent mobbet, andre steder er det kun ti procent, og det har ikke noget med størrelsen på skolerne at gøre'.
Der er i lærernes egen interesse at slippe af med lærermobning, mener Birk Christensen.
'Når lærere mobber elever, mobber eleverne videre på hinanden og måske også på en anden af deres lærere. Vi kender alle sammen elever, der har mobbet en vikar, så hun til sidst er gået grædende ud af klassen'.
Henrik Stanek er freelancejournalist
Hver tiende lærer mobber
Mellem fem og ti procent af lærerne i Norge mobber systematisk en eller flere elever. Det viser en storstilet undersøgelse fra 1996. De tal kan godt overføres til Danmark, vurderer professor Per Schultz Jørgensen.
Han sidder med i en analysegruppe bag en stor international WHO-undersøgelse af skolebørns sundhed og trivsel. Den danske del bygger på udsagn fra 5.200 børn fra 11 til 15 år.
'Vi har ikke spurgt direkte til, om børnene føler, at de bliver mobbet af deres lærere. Men gennem andre spørgsmål kan vi se, at 15 procent mener, at deres lærere i et eller andet omfang opfatter dem negativt. Det er inden for den gruppe, vi skal finde de elever, der føler, at læreren mobber dem', siger Per Schultz Jørgensen.
Andre undersøgelser viser, at 30-35 procent af eleverne stortrives i skolerne. Det skyldes fire forhold: Om eleven har kammerater, hvordan han har det med lærerne, om han bakkes op af sine forældre, og om han oplever, at han slår til.
'De sociale forhold betyder langt mere, end om man er fagligt dygtig', siger Per Schultz Jørgensen.
Stan