Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De er på avisernes bagsider, man kan finde dem på internettet, og der er bøger, som er fyldt med dem. Sudokuerne er overalt.
I disse Sudoku-tider har de små hjernevridere så fået en plads i folkeskolen?
»Hjernevriderne har haft en plads i skolen gennem mange år. Sudoku er bare én gren af dem«, siger Lene Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.
Bruger lærerne dem i undervisningen?
»Det er meget individuelt, og det er op til den enkelte lærer, om man vil bruge dem. Jeg bruger dem selv en gang imellem, men jeg har ikke kendskab til, hvor meget de bliver brugt«.
Selvom sudoku ikke er matematik, så udfordrer opgaverne den logiske tankegang. Er det noget, der hører til i matematikundervisningen?
»Ja, det gør det helt bestemt. En kreativ og logisk tankegang kan være forudsætning for at gå ind og løse nogle matematiske problemer«.
Hvad så på lærerværelserne. Har sudokuerne sneget sig ind der?
»Det har jeg ikke opdaget på mit lærerværelse. Men jeg ved, at der er mange af mine matematikkollegaer ude omkring i landet, som godt kan lide at løse de her opgaver«.
Løser du selv sudokuer?
»Ja, det gør jeg indimellem«.
Hvorfor?
»Det er en slags afstressning, det er en udfordring, og det er en dejlig oplevelse, når man har løst en opgave.
lpk@dlf.org