Ambassadører fra Flakkebjerg

Fire elever fra 6. klasse på Flakkebjerg Skole deltager sammen med skolelederen og en lærer i den internationale Comenius-uge i Bruxelles

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På en ganske almindelig skoledag i slutningen af maj fik skoleleder på Flakkebjerg Skole, Lisbeth Andersen, en ganske ualmindelig e-mail.

I e-mailen stod der, at skolen var blevet udpeget til at repræsentere Danmark ved den såkaldte internationale Comenius-uge i november.

»Vi er smadderstolte. Det er et skulderklap. Vores arbejde bliver påskønnet, og så får vi jo lyst til at gøre mere«, siger Lisbeth Andersen.

Comenius-ugen er arrangeret af EU-Kommissionen og holdes i år for anden gang.

Flakkebjerg Skole syd for Slagelse er en lille skole med cirka 150 elever og 12 lærere. Skolen har siden 2001 deltaget i et skolepartnerskab med tre skoler fra Finland, Italien og Ungarn under Comenius-programmet, som hører under EU. Overskriften for projektet er »Glæder og sorger i et skoleår«.

Bedre til engelsk

Den lille delegation, som Flakkebjerg Skole sender af sted til Bruxelles, består ud over Lisbeth Andersen af lærer Kirsten Sandfeld og eleverne Monika Christiansen, Richard Nielsen, Maia Roelsgaard Jensen og Kristian Møller, der alle er 12 år og går i 6. klasse.

»Jeg er meget glad for, at der kommer børn med denne gang. De gange, hvor der hidtil har været rejser i forbindelse med Comenius, har det kun været lærere, der har været af sted«, siger Kirsten Sandfeld.

Og børnene glæder sig, som skulle de på lejrskole på en slikfabrik. De fortæller levende og begejstret om deres forventninger til turen og har svært ved at sidde stille imens. Men umiddelbart er det andre ting end lige den rent faglige del af turen, der fremkalder jubel, når ordet Bruxelles bliver slynget på bordet.

»Jeg glæder mig mest til flyveturen. Jeg har aldrig prøvet at flyve før«, siger Maia.

Hun trækker skuldrene op om ørerne, retter ryggen og læner sig lidt tilbage på stolen. Som sad hun i et fly, der er ved at lette.

»Jeg glæder mig mest til hotellet. Det er jo femstjernet og alt muligt, og så bliver det sjovt at bo på værelse med ham her«, griner Richard og giver Kristian et ordentligt dunk i ryggen.

Ingen af børnene har været i Bruxelles før. Nu skal de tilbringe fire dage med mere end 100 andre børn fra 30 lande. Hvert land skal opstille en stand, hvor de viser, hvad de laver i deres Comenius-projekt.

»Det bliver sjovt at se de andre landes stande«, siger Kristian.

»Og at tale engelsk«, tilføjer Monika.

De håber alle fire, at de er blevet meget bedre til at tale engelsk, når de kommer hjem.

Det er anden gang, Flakkebjerg Skole deltager i Comenius-programmet.

»Vi er en lille skole fra et meget beskyttet område. Vi har for eksempel ingen tosprogede elever. Den store verden kommer ikke sådan lige til os, så må vi jo søge den store verden«, fortæller Lisbeth Andersen om baggrunden for, at skolen i sin tid gik ind i Comenius-programmet.

I modsætning til sidste gang, hvor det kun var en enkelt klasse, der deltog, er hele skolen nu involveret.

Projektet har omfattet stort set alle fag. Der er blevet skrevet breve på både dansk og engelsk. Eleverne har lært om de andre lande i geografi, danset landenes danse i musiktimerne, udformet søjlediagrammer over de forskellige klimaer i matematik og kokkereret ungarsk gullasch i hjemkundskab.

I ugen inden efterårsferien holdt skolen en temauge, hvor eleverne kun beskæftigede sig med partnerlandene fra Comenius-projektet.

Surt at føre EU-regnskab

Det har været sjovt at deltage i Comenius, er både lærere og elever enige om. Der har dog også været meget arbejde forbundet med projektet.

Flakkebjerg Skole har nemlig kun elever til og med 6. klasse. Da alle elever har skullet inddrages, har det betydet meget oversættelsesarbejde for lærerne, fordi projektets arbejdssprog er engelsk.

»Det har været tidskrævende. Meget tidskrævende. Jeg har da også tit tænkt: Åh, gud, når der skal føres regnskab for EU-pengene eller foretages evaluering«, siger Lisbeth Andersen.

Alligevel har hun svært ved at finde noget negativt at sige om projektet.

»Der er klart flere positive end negative sider ved projektet, og det med regnskaberne er jo heller ikke noget negativt. Det er bare surt arbejde. Det kan da godt være, at det lyder rosenrødt, men det er altså et kanongodt projekt«, siger Lisbeth Andersen.

Turen til Bruxelles er kulminationen på det hele, og for skoleleder Lisbeth Andersen er det en stor ære, at skolen er blevet udpeget til at repræsentere Danmark:

»Der kommer 30 lande. Alle europæiske stater er repræsenteret. Tænk at være i en sammenhæng, hvor de alle sammen er der. Jeg synes, det er stort«.

Også de fire elever mener, det er noget specielt.

»Vi skal repræsentere hele Danmark. Det er ret sejt«, siger Richard, som har aftalt med sig selv, at han vil holde lidt lavere profil i Bruxelles, end han normalt gør.

»Men tænk, hvis man nu siger et eller andet dumt«, funderer Kristian, »det vil ikke være så godt«.

»Jeg er nervøs. Det er et pres at skulle stille sig op og sige noget på et sprog, som man ikke behersker ordentligt«, tilføjer Monika.

Det gælder om at gøre et godt indtryk, når man er ambassadør fra Flakkebjerg.

jabrahamsen@dlf.org

Den internationale dimension

En netop offentliggjort rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) viser, at der er stor forskel på kvaliteten og omfanget af undervisningen i den internationale dimension i folkeskolen. Rapporten slår dog fast, at det, der rykker mest hos eleverne, er det autentiske møde med elever fra andre lande for eksempel via e-mail-korrespondance, udveks­ling med en udenlandsk skole eller bare at være sammen med elever fra andre lande. Læs rapporten på Evas hjemmeside www.eva.dk

Comenius

Comenius er en del af EUs Sokrates-program, som skal fremme kvaliteten og styrke den europæiske dimension i undervisningen i uddannelserne lige fra børnehaveklasse til og med universitetet.

Comenius består af tre områder: Skolepartnerskaber, sprogprojekter og skoleudviklingsprojekter.

Flakkebjerg Skole deltager i et skolepartnerskab med skoler fra Finland, Ungarn og Italien. Læs mere om projektet på ­http://yty.oulunsalo.fi/Com/

Folkeskolen følger Monika, Richard, Maia og Kristian samt lærer Kirsten Sandfeld og skoleleder Lisbeth Andersen i Bruxelles. Læs reportagen fra Bruxelles i Folkeskolen nummer 48.