Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På Enghøjskolen i Hvidovre Kommune er næsten halvdelen af eleverne to-sprogede.
DLF uddelte årets Stinus Nielsen Pris til skolen som en påskønnelse af dens mangeårige arbejde med at bringe den danske kultur og de etniske minoriteters kulturer i samspil med hinanden og for integrationsarbejdet på skolen.
Skoleleder Kirsten Schalburg takkede for prisen og benyttede lejligheden til at komme med en opfordring til alle landets skoler.
'Det er vigtigt, at skoler som vores arbejder med integration, men det er også vigtigt, at skoler uden mange tosprogede elever tager den flerkulturelle opgave alvorligt', sagde hun.
For eksempel mener Kirsten Schalburg, at det ikke kun skal være skoler med mange tosprogede elever, der skal ansætte tosprogede lærere. Det er vigtigt på alle skoler, fordi det flerkulturelle element er en vigtig del af vores samfund.
Fokus på danskerne
Skolelederen har mere end én grund til, at det er vigtigt med en opprioritering af integrationsundervisningen på skoler meden stor overvægt af danske børn.
'De danske børn er faktisk vigtigere for integrationen end de tosprogede, fordi det altid er majoriteten, der bestemmer og sætter dagsordenen', påpeger hun og forklarer, at det blandt andet er en god idé at vende situationen på hovedet for de danske børn.
'Man kan snakke med de danske børn om, hvad det ville være godt at tage med sig fra den danske kultur, hvis man skulle til udlandet, og gøre det klart, at det også er i orden, at indvandrerne tager noget med sig til Danmark. Få dem til at forstå, at alt ikke er godt, bare fordi det er dansk'.
Det handler om at inddrage de danske børn mere i integrationsprocessen. Og noget tyder på, at der faktisk er et behov for at følge Kirsten Schalburgs opfordring.
'Vi får tit besøg af børn fra andre skoler, hvis de skal lave projektopgaver eller lignende om integration. De ved simpelthen så lidt, at det er pinligt. Derfor er det vigtigt at arbejde med emnet ud fra en alsidighed, hvis vi skal have integrationen til at fungere på et større plan'.
Stinus Nielsen Prisen
Prisen er på 25.000 kroner og er opkaldt efter foreningens formand fra 1956 til 1972, Stinus Nielsen. Den blev indstiftet i forbindelse med hans 90-års-fødselsdag i 1992.
Prisen gives som hæder til et undervisningsmateriale eller en person eller persongruppe, som i særlig grad har bidraget konkret til folkeskolens udvikling. I år er det sjette gang, prisen uddeles.
Resolution Integration
En række etniske minoritetsgrupper er i dag en del af det danske samfund. Folkeskolen er skolen for alle uanset national og etnisk baggrund og spiller derfor en vigtig rolle i løsningen af integrationsopgaven. For at alle elever kan udvikle sig til demokratiske borgere, må staten, kommunerne og befolkningen bakke skolen op.
Regeringen og Folketinget må sikre, at der er en klar økonomisk fordeling af udgifterne mellem stat og kommuner, så alle kommuner har de tilstrækkelige resurser til at løse integrationsopgaven.
Kommunerne må have en klar og sammenhængende politik for integration og sikre skolerne den nødvendige økonomiske og vidensmæssige ballast. Det forudsætter blandt andet faglig ekspertise i forvaltningerne samt uddannelse og ansættelse af flere tosprogede lærere.
Skolen skal vise respekt for den enkelte families sprog, værdier og ret til valg af livsformer og dermed bidrage til, at den danske kultur åbner sig for kvaliteten i andre kulturer.
Alle elever og deres forældre skal i praksis anerkende skolens værdier, traditioner og mål, herunder ligeværd og ligestilling, og må ændre de dele af deres kultur, der ikke er forenelige med folkeskolens formål og værdigrundlag.
Folkeskolen skal formidle dansk kultur, samtidig med at den kulturelle mangfoldighed skal bruges positivt. Derfor skal undervisningen i form og indhold bidrage til, at eleverne lærer at forstå værdien af fællesskabet og af kulturforskelle. Det forudsætter blandt andet, at alle elever deltager i undervisningen i samtlige skolens fag. Med udgangspunkt i folkeskoleloven skal skolen være brobygger i den gensidige proces, som integration er.