Lærernes trivselprioriteret

Nyt punkt kom med i DLF's Princip- og Arbejdsprogram

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rammer og vilkår for at lærerne kan arbejde professionelt, lyder overskriften for det arbejdsområde, hvor DLF skal yde en særlig indsats i perioden 2001-2003.

De tre hovedområder drejer sig om arbejdstidsaftalen, som skal virke så kommuner og skoler kan leve op til intentionerne i 'En skole på vej', rammer og resurser så lærerne kan nå de mål, der opstilles og forbedring af de fysiske rammer, så man kan leve op til skolelovens krav og krav til arbejdspladsens indretning.

I debatten var det især skolestarten og det psykiske arbejdsmiljø, der kom op under punktet om DLF's Princip- og Arbejdsprogram.

Hovedstyrelsen havde nogle forslag til konsekvensændringer, blandt andet én, der var nødvendiggjort af 'Skive-kendelsen', og det satte gang i en debat om skolestart.

Gordon Ørskov Madsen, Århus Lærerforening, foreslog, at minimumstimetallet i børnehaveklassen skal fastholdes, dog med mulighed for at tildele ekstra timer ud fra lokale pædagogiske forhold.

I dag står der i Princip- og Arbejdsprogrammet, at børnehaveklassen skal gøres obligatorisk og minimumstimetallet forøges.

'Vi ønsker ingen forøgelse af timetallet i børnehaveklassen. De yngste børn har ikke brug for flere timer, for det skærer bare i deres fritid. Til gengæld har de brug for kvalitet, mere personale og bedre rammer', sagde Gordon Ørskov Madsen og advarede imod, at man bevæger sig ud på den glidebane, der hedder Leg og Læring.

Børnehaveklasseleder Randi Bøyesen, hovedstyrelsen, sagde, at der i år netop ikke ville komme kommentarer til skolestarten fra børnehaveklasselederne.

'Vi venter på fortolkningen af Skive-kendelsen. Desuden har vi en god politik, som vi ikke behøver at lave om. Over halvdelen af skolerne har i dag fem timer dagligt i børnehaveklassen, derfor er det underligt at vedtage, at de skal have fire timer. Det er da rigtigt, at der enkelte steder er tale om seks timer dagligt i børnehaveklassen, men lad os nu vente og se resultaterne af forsøgene', sagde hun.

Næstformand Stig Andersen støttede, men Jørgen Stampe, hovedstyrelsen, mente, at Gordon Ørskov Madsen havde en pointe.

'Lokaleforholdene er så dårlige flere steder, at det er synd for børnene at spærre dem inde dér i så mange timer', mente han.

Stig Andersen sagde, at hovedstyrelsen var enig i indholdet i det, Gordon Ørskov Madsen sagde, men opfordrede ham til at trække forslaget. Det gjorde han med en bemærkning om, at han ikke var tilfreds, men at det på grund af den politiske situation på kongressen her og nu var nytteløst at fastholde forslaget.

Lærernes trivsel

Både Lars Busk Hansen, Nordkredsen, og Torben Rasmussen, Odense Lærerforening, kom med ændringsforslag angående lærernes trivsel og psykiske arbejdsmiljø.

Torben Rasmussen foreslog et nyt afsnit om at forbedre det psykiske arbejdsmiljø blandt andet ved at kvalificere tillidsrepræsentantens og ledelsens samarbejde.

Lars Busk Hansen foreslog et nyt punkt om, at hovedstyrelsen udarbejder en redegørelse for de særlige kendetegn ved lærerjobbet. Redegørelsen skal kortlægge 'det gode arbejdsliv som lærer' og 'lærerjobbets særlige belastninger'. Blandt andet skal erfaringerne fra Arbejdstilsynets kampagne om lærernes psykiske arbejdsmiljø inddrages.

Lars Busk understregede, at han ikke lagde op til store nye projektarbejder.

Hovedstyrelsen fik bemyndigelse til at redigere i forslaget og indføje Torben Rasmussens forslag.

Derefter blev alle forslag under punktet om Princip- og Arbejdsprogram sat til afstemning og vedtaget.