DLF skal have en ungdomspolitik
Generationsskiftet skal sikres, og unge læreres vilkår skal tænkes med
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Generationsskiftet er i gang, sagde hovedstyrelsesmedlem og formand for Udviklingsprojektet, Astrid Schjødt Pedersen, da hun fremlagde hovedstyrelsens forslag om en ungdomspolitik.
'Når man kigger ud over forsamlingen her, er der rigtig mange kendte ansigter og nogle få nye. Det samme billede kan man se i nogle kredsstyrelser og på de enkelte arbejdspladser, og spørgsmålet er, om generationsskiftet er hurtigt nok'.
'I Udviklingsprojektets regi har nogle aktiviteter været rettet specielt imod yngre lærere, herunder de lærerstuderende, og det har givet os meget nyttig viden. Men det har også vist os, at vi har brug for at koordinere og intensivere vores indsats i forhold til generationsskiftet', sagde Astrid Schjødt Pedersen som begrundelse for forslaget om en ungdomspolitik.
Split ikke foreningen
Lillian Andersen fra Silkeborg-Them Lærerforening brød sig ikke om oprettelsen af en decideret ungdomspolitik.
'Vi skal arbejder for en fælles fagforening, der taler for alle medlemmer', sagde hun og fremlagde et ændringsforslag, så ordet 'ungdomspolitik' blev erstattet med 'politik'.
Ændringsforslaget blev støttet af delegerede fra Århus Lærerforening.
Lærerstuderendes Landskreds (LL) ville dog helst støtte hovedstyrelsens forslag.
'Vi ønsker at sikre vores fremtid og vores resurser. Vi skal netop ikke skabe en LL-politik, men en ungdomspolitik for foreningens yngre medlemmer. Det vil styrke os og gøre os til én forening', sagde Søren Aakjær.
'Vi har en stor udfordring lige om hjørnet. Om et år bliver jeg for eksempel færdiguddannet lærer med fire liniefag. Hvordan vil vi blive modtaget? Det må vi diskutere'.
Enkelte støttede Lillian Andersens forslag.
Astrid Schjødt svarede, at DLF ikke skal deles op i grupper. Det handler om at definere et indsatsområde, give det et navn og give et signal om, at foreningen skal have en ungdomspolitik.
Derefter trak Lillian Andersen sit forslag, og hovedstyrelsens forslag blev vedtaget.
Vedtagelse Fremadrettet ungdomspolitik
Hovedstyrelsen pålægges - på baggrund af Udviklingsprojektets afrapportering - at udvikle en aktiv og fremadrettet ungdomspolitik, der sikrer generationsskiftet på skolerne og i det fagpolitiske arbejde.
Ungdomspolitikken skal blandt andet indeholde målsætninger om inddragelse og rekruttering af yngre medlemmer i foreningens arbejde, Lærerstuderendes Landskreds' placering og indflydelse i foreningen samt unge læreres vilkår.
Ungdomspolitikken indarbejdes som et selvstændigt afsnit i foreningens Princip- og Arbejdsprogram