Halehoj, jeg er arbejdsglad
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg må komme med en tilståelse. Jeg elsker at undervise, og jeg har en uklædelig tiltro til, at jeg også er en habil lærer. Men i de senere år har jeg måttet kæmpe hårdt for at bevare denne følelse.
Skal man tro skriverkarle og oldermænd, så er lærerne gamle, dovne, skallesmækkende mimoser, erfaringsramte, udviklingsinertiske og ledelsesresistente. For nylig hørte jeg Jesper Steinmetz vinkle en nyhedshistorie i TV2-Nyhederne med denne overskrift: »Nu kan selv skolelærerne finde ud af at gå på internettet!«
Men det er ikke bare pressen. Der er følgende hovedproblemer:
1) Manglende tillid og frihed til lærerne. For megen kontrol og bureaukrati.
2) Ubalance mellem virkelighed og vision - mellem fodtudser og fantomplanlæggere. Urealistisk og flagrende forandringkultur.
3) For ringe materiel standard - for dårlige undervisningsmidler.
4) Overbelastede ledere.
5) Skolepolitisk majorisering i et modsætningsfyldt skolepolitisk system.
Men så læste jeg i Folkeskolen, at lærerens tro på egne kompetencer og kærlighed til det at undervise giver resultater hos både de stærkeste og de svageste elever. Udsagnet stammede fra en svensk undersøgelse foretaget af det officielle Skolverket (»Lærerens selvtillid og arbejdsglæde afgørende for elevernes læring«, www.folkeskolen.dk, 12. september. Redaktionen). Når eleverne undervises af en lærer, der kan lide sit job, oplever de også, at de får en bedre undervisning.
»Halehoj, her kommer jeg, se hvad jeg har med til prinsessen i dag!« Jo jo, den er god nok! Hvis man vil bevare lysten til at undervise og troen på egne evner, kan jeg anbefale følgende:
1) Koncentrer dig om det enkle og det væsentlige.
2) En klasse, en elev, en lærer, et stof. Det er det, det hele handler om. Alt andet er udenomsværker. Hold fokus!
3) Metodefriheden er forudsætningen for god undervisning. Kæmp for den.
4) Møder og kurser, der blot går ud på at lære dig de korrekte ord, systemer og holdninger, er demotiverende. Spild ikke krudtet, men brug ytringsfriheden.
5) Lad dig ikke narre af konkurrencer og best practice-eksempler. Der er altid et hav af ubekendte variabler. Støt i stedet hinanden kollegialt - fagligt og socialt!
Erik Schmidt