Professionelle lærere i en dynamisk skole

Danmarks Lærerforening er parat til dialog også om hellige køer. Men vi vil værne om folkeskolen med ildhu og engagement, sagde Anders Bondo Christensen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frihed, ansvar, ledelse og professionalisme. Disse fire ord var overskrift og disposition for Anders Bondo Christensens første mundtlige kongresberetning som formand for Danmarks Lærerforening. En beretning, der mere kiggede fremad end bagud.

»Vi har et stort ansvar for folkeskolen og for medlemmernes arbejdsvilkår. Det ansvar forpligter os til ikke blot at kritisere tingenes tilstand, men i stedet konsekvent at give vores konstruktive bud på, hvordan udfordringerne løses. Brok og klynk ændrer intet til det bedre tvært­imod«, sagde han.

Fjendebillederne i den offentlige debat om folkeskolen er ved at blive afløst af konstruktiv dialog, lød formandens vurdering, og han takkede KLs formand, Ejgil Rasmussen, for den indsats, han yder for at opbløde fronterne. Det er også Anders Bondos opfattelse, at Folketingets partier og undervisningsministeren betragter DLF som en samarbejdspartner ikke som smagsdommer, der skal bekæmpes.

»Den tillid, I har vist Danmarks Lærerforening, kan I roligt udvise over for den enkelte børnehaveklasseleder, lærer og skoleleder«, sagde han med direkte adresse til de mange officielle gæster på kongressens første stolerækker.

Anders Bondo understregede formålsparagraffens betydning for arbejdet i folkeskolen og langede derefter kraftigt ud efter Anders Fogh Rasmussens erklærede kulturkamp. Han fremhævede, at man i Danmarks Lærerforening aldrig har været i tvivl om, at undervisningsminister Ulla Tørnæs har forståelse for folkeskolens formålsparagraf, og at hun bakker den op. Men statsministerens seneste udfald mod uddannelsessystemet har derimod »ikke været specielt belastet af indsigt«, sagde han.

Anders Bondo understregede, at DLF tilslutter sig kravet om solide faglige kundskaber.

»Men samtidig insisterer vi på og føler os forpligtet på folkeskolens formålsparagraf, som statsministeren selv har stemt for«.

Arbejdstid med professionelt ansvar

De kommende forhandlinger om arbejdstid fyldte meget i den mundtlige beretning. Om hovedstyrelsens anbefaling af et nyt grundlag for en aftale sagde formanden blandt andet:

»Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi under medlemsdebatten har mødt nogen skepsis i forhold til vores anbefaling«. En skepsis, der bygger på, at mange ikke tror på, at modparten har den nødvendige tillid til lærere og børnehaveklasseledere.

Men, sagde Anders Bondo, hovedstyrelsens konklusion er, at DLF er parat til at indgå en aftale, der kan understøtte det professionelle ansvar. En aftale, der understøtter engagementet og en dynamisk skole med mindre bureaukrati.

Skoleledelse uden grøfter

Der må skabes rammer, der understøtter skoleledelsen og sætter fokus på, hvad der er god skoleledelse, lød en anden formandskonklusion.

»Ledelsesudvikling er alt for vigtig til alene at blive overladt til arbejdsgiverne«, sagde han og pegede på området som »endnu et eksempel på, at lærere og ledere har væsentlige fælles interesser og mål, som vi bedst forfølger og når i fællesskab«.

Henvendt til ledere, der har valgt at stå uden for DLF, sagde Anders Bondo:

»Det er mit store håb, at vi til gavn for lærere, ledere og ikke mindst folkeskolen kan samle alle lederne i Danmarks Lærerforening. Det mål når vi ikke ved at bekrige en del af ledergruppen. Det når vi kun ved at dokumentere, at Danmarks Lærerforening centralt og lokalt er en god fagforening også for lederne. Lad os undgå at grave grøfterne dybere og i stedet gennem dialogen skabe forudsætning for, at DLF bliver en attraktiv forening for, alle ledere i folkeskolen«.

Én læreruddannelse

Om den senere tids meldinger om en opdeling af læreruddannelsen sagde Anders Bondo blandt andet:

»Jeg forstår ganske enkelt ikke, når der nu tales om, at der skal laves linjefag, der målrettes mod henholdsvis de små og store elever. Der findes ikke en faglighed, der hedder småbørnsdansk eller småbørnsmatematik. Lærernes faglighed er mindst lige så vigtig i skolestarten som i resten af skoleforløbet.

Samarbejde mellem lærerorganisationer

Det seneste års forsøg på at styrke samarbejdet mellem underviserorganisationerne fik også nogle ord med på vejen.

LC-organisationerne (Lærernes Centralorganisatione) har fra begyndelsen været med i debatten om en ny arbejdstidsaftale, og drøftelserne om de kommende overenskomstforhandlinger er i gang både i LC og i Danske Underviserorganisationers Samråd, DUS.

»Jeg vil ikke spå om, hvor mange lærerorganisationer der findes om fem år, eller om der findes en form for underviserforbund«, sagde Anders Bondo, som også fremhævede det nye, tætte samarbejde med BUPL.

Dialog om hellige køer

Med en række tal om folkeskolens specialundervisning og kommunernes specialforanstaltninger for sårbare børn konkluderede Anders Bondo Christensen, at det er svært at se, at folkeskolen har et stort rummelighedsproblem. Han efterlyste konstruktiv handling i stedet for populistisk misbrug af statistikker.

»Vi er indstillet på at gå i dialog, også om hvad andre måske vil betegne som hellige køer. Men ingen skal tage fejl af, at vi vil værne om folkeskolen med ildhu og engagement og gøre, hvad vi kan for at få folkeskolen til at leve og være levende«, lød en central passage i formandens beretning, som han holdt tirsdag formiddag på Falkonér Hotel på Frederiksberg.

thejsen@dlf.org

Læs mere om kongressen

Se de fyldige uddrag fra formandsberetningen på de følgende sider.

Hele den mundtlige beretning kan hentes på folkeskolen.dk efter denne artikel.

DLFs kongres begyndte tirsdag formiddag og slutter fredag eftermiddag.

Folkeskolen.dk bringer hele løbende reportager om kongressen.

Brok og klynk ændrer intet til det bedre tværtimod