Fremtidens skolekontor

På Vedbæk Skole har sekretariatslederen ansvaret for den daglige drift

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder Robert Gronemann får snart mere tid til at tage hånd om den pædagogiske udvikling på Vedbæk Skole. Det samme får hans tre afdelingsledere. Skolen har fået ny sekretariatsleder, Marianne Hagemann, og hun skal overtage ansvaret for de administrative opgaver.

- I ti år har jeg sagt til mig selv, at jeg lige skulle klare de administrative opgaver, jeg havde hængende. Så ville jeg få tid til at arbejde med skolens pædagogiske fremtid. Men inden jeg blev færdig, dukkede der altid nye opgaver op, så jeg nåede aldrig ud på skolen for at se, hvad lærerne og eleverne beskæftigede sig med. Nu har vi lavet en model for skolens kontor, så jeg ikke længere skal bruge tid på den daglige drift, siger Robert Gronemann.

Marianne Hagemann har været ansat siden sommerferien, så fordelingen af opgaver er ikke kommet helt på plads endnu. Men det ligger fast, at hun skal indgå i skolens lederteam, der i forvejen består af Robert Gronemann og tre afdelingsledere, hvoraf den ene er leder af skolens fritidsordning.

- Mens vi andre er ledere for lærere eller pædagoger, skal Marianne servicere os, for eksempel med oplæg omkring økonomien. Og så er hun leder for kontorets deltidsansatte sekretær, for kantinedamen og for vores to pedeller. Det sikrer, at vi andre i højere grad kan få et større nærvær med både lærere og elever. Det glæder jeg mig til, fortæller Robert Gronemann. Han har skabt modellen sammen med sekretariatsleder Gert Rosing fra Danmarks Skolelederforening og konsulent Hannah Fjældstad fra Kommunernes Landsforening.

- Vi har fået lagt flere og flere opgaver ud på skolerne, og selv om vi har gjort os umage med at prioritere dem, så flyttede vi faktisk kun rundt på bunkerne, siger Robert Gronemann.

- Til sidst besluttede vi at få lavet en analyse af vores arbejde, og den viste klart, at vi brugte alt for meget tid på at holde os ajour med det administrative. Analysen pegede også på, at vi med vores baggrund som lærere ikke er uddannede til at administrere. Det er sekretariatslederen, så hun gør det både langt bedre og hurtigere end os, siger Robert Gronemann.

Marianne Hagemann har en baggrund som lægesekretær på Hillerød Sygehus gennem 26 år. Derudover har hun taget en uddannelse som merkonom, hvor hun har arbejdet med virksomhedsøkonomi og -organisation samt ledelse og samarbejde. Hun har også videreuddannet sig i edb, regnskab og bogholderi.

Der er tale om en stilling som fuldmægtig. Det giver en ekstra lønudgift, som skolen må betale. Men Søllerød Kommune finansierer opnormeringen i timetallet, da den tidligere sekretær kun var på deltid, mens Marianne Hagemann er ansat på fuld tid.

Til gengæld har hun allerede tjent nogle af pengene hjem igen.

- Jeg har fået lavet nogle ret gode rabataftaler ved at samle indkøbene af papir og kontormaterialer et sted, siger Marianne Hagemann, der vil styre indkøbene via edb.

Alle skoler i Søllerød Kommune skal have en sekretariatsleder. Derfor har skolerne lavet en aftale med kommunen om, at de får hver et basistimetal til sekretærhjælp på 1.200. Derudover får de tillægstimer per elev i skolen og per barn i fritidsordningen.

- Vi kan stadig bruge flere sekretærtimer. Der er nok heller ingen tvivl om, at vi får pålagt endnu flere administrative opgaver i de kommende år, for eksempel hvis vi skal til at dokumentere den kvalitet, vi leverer i undervisningen, siger Robert Gronemann.

- Men det ser ud til, at vores model er den rigtige løsning. Den sikrer i hvert fald, at den pædagogiske ledelse ligger hos et læreruddannet personale, siger Robert Gronemann, der allerede kan mærke en fordel.

- Vi har fået mere tid, så nu er der altid en leder til stede på forældremøderne. Ved at møde forældrene kan vi forholde os præcist til det, de siger om vores skole, siger Robert Gronemann.

Henrik Stanek er freelancejournalist.