Pludselig stod jeg selv midt i
kompleksiteten igen. En skole, som jeg arbejder tæt sammen med, manglede en
matematiklærer i to 2.-klasser sidste august. Som børne- og skoleforsker har
jeg længe ønsket at opleve lærergerningen igen, så selv om det kun var i ganske
kort tid, takkede jeg ja til opgaven.
To ting
ramte mig stærkt dér i august og sendte mig tilbage til for mere end ti år
siden, hvor jeg arbejdede som blandt andet børnehaveklasseleder og dansklærer i
udskolingen: Det første var glæden over det berigende samvær med skønne små
mennesker med finurlige perspektiver, iderigdom og livskraft. Det andet var
følelsen af dyb utilstrækkelighed over at stå én voksen i et for lille lokale
tætpakket med borde og stole.
Det, der
er lærernes glæde og privilegium, kan også give en følelse af afmagt og
frustration på grund af de rammevilkår, som opgaven skal løses inden for.
Derfor er der mange lærere, der på samme tid både elsker deres job og oplever
det som utroligt belastende (læs mere herom i Sarah Grams Davys forskning).
Lærerens evige dilemma
Jeg har længe været med i et stort kor af fagfolk
og forskere, der har peget på det utilstedelige i lærernes og pædagogernes
rammevilkår. Vilkår, der gør det svært at
følge den gamle grundtvigianske friskolepioner Christen Kolds råd om, at vi
skal ”træde varsomt, thi her bliver mennesker til”.
Der i
august blev frustrationen kropsliggjort for mig, da jeg står alene med for
mange børn, der behøver mit nærvær, inspiration og støtte.
Vi laver
stationsundervisning, og børnene kan blandt andet vælge mellem at bruge
målebånd til at måle ting i og uden for klassen. De kan også lægge kabaler
eller digte matematikhistorier, som deres venskabsklasse skal løse.
Imens har
ét barn brug for at fortælle mig om sine natlige mareridt, et andet barn kommer
op at slås med børn fra parallelklassen, andre frustreres over, at målebåndene
driller, én venter tålmodigt i en hel lektion på at få hjælp til at forstå
kabalens mysterium, og én er meget ked af ikke at have nogle venner.
To
dilemmafyldte valg som lærer kryber ind under huden på mig: Skal jeg prioritere
individet eller gruppen? Og hvordan giver jeg plads til børnenes engagement og
kropslige udfoldelse, når de er så mange på så lidt plads?
Mere end
100 års pædagogisk og psykologisk forskning sår ikke tvivl om, at børn først og
fremmest udvikler kognitiv formåen, sociale kompetencer og basale færdigheder
gennem dialog, nysgerrig udforskning, eksperimenteren og kropslig udfoldelse –
men det larmer på den trange plads (læs for eksempel John Dewey, Ken
Robinson, Peter Gravy eller vores egen Erik Sigsgaard, hvis du er interesseret
i emnet).
Lærere lykkes på trods
Heldigvis formår mange dygtige lærere ofte at
overskride dilemmaerne. Det er netop deres praksis, jeg i høj grad har været
optaget af at beskrive og formidle i min forskning.
Hep hep for jer – og hvor
jeg dog håber, at I bliver i skolehverdagen sammen med børnene. Ikke blot fordi
I giver børn et skoleliv, der gør dem godt, men også fordi samfundet som helhed
nyder godt af jeres uvurderlige indsats, når I hver dag er med til at danne
engagerede, kompetente og livsduelige mennesker.
Alle jer, der gennem pædagogisk tæft, omsorg
og didaktisk snilde lykkes med at skabe et godt skoleliv for børnene, I ved nok
godt, at I lykkes på trods. I lykkes på trods af skolens skolastiske
fundament, der blev skabt for længe siden, og som i vid udstrækning er et levn
fra industrisamfundet, og hvor der mangler moderne viden om læreprocesser og
menneskelige behov. Det ses måske allertydeligst i indretningen af de trange
klasseværelser, hvor børn skal sidde ned og tie stille, mens de lærer.
Elevernes behov hæmmes
Jeg har på tværs af forskningsfelter undersøgt,
hvad børn og unge har brug for for at trives og udvikle sig positivt både
fagligt, socialt og personligt, og jeg har identificeret seks grundlæggende
behov: Sundhed, tryghed, autonomi, kompetence, samhørighed og behov for at
bidrage.
Behovene går på tværs af køn, etnicitet og alder, det vil sige, at
lærere og pædagoger også har brug for at få støttet behovene i deres
arbejdsliv.
Men ofte
hæmmes disse behov på grund af uhensigtsmæssige strukturer. Derfor er det svært
for læreren at vise i handling, at man har børnene på sinde og vil dem det
bedste, når man står alene med dem og for eksempel:
- skal lade
dem opholde sig alt for mange på
alt for lidt plads
- sjældent
kan følge deres initiativer
- ikke kan
tilbyde mad til dem, der er
sultne
- ikke har
tid til fordybelsen, for lige om lidt
ringer klokken
- skal
undervise uden at have haft tid til forberedelse
- ikke kan
tilbyde dem tid i naturen med ro
og plads til kropslig udfoldelse
- ikke har
tid til at tale med dem om det,
der er svært
- skal
insistere på, at faglige mål skal læres af
alle i det samme tempo, hvorved
mange børn mister troen på sig
selv
- ikke har
tid til at sunde sig efter at have lånt
sit (måske) rolige nervesystem ud til
udsatte børn.
Kræv ordentlige resurser
Lige nu har vi en skole, hvor alt for mange børn
og unge ikke møder de rammer og relationer, som de behøver for fuldt ud at
realisere deres medfødte kapacitet for social, motorisk, følelsesmæssig og
kognitiv udvikling.
Derfor er
vi sammen nødt til at skabe et fundament for skolen, der er baseret på viden om
mennesker. Og vi må råbe højt og kræve de resurser, der skal til for at sikre,
at daginstitutioner og skoler kan fungere som investeringer i et godt liv for
den enkelte og en god fremtid for samfundet.
Det
indebærer en insisteren på tilstrækkeligt mange og tilstrækkeligt godt
uddannede fagpersoner omkring børnene, på rammevilkår med tid til forberedelse
og udvikling, tid til refleksion og tid til at lære børnene godt at kende, til
at støtte deres behov og til også at følge deres initiativer og drømme, så der
skabes rum for finurlige perspektiver, iderigdom og livskraft.
Ligesom
vand og næring til frugttræet er en investering, der tjener sig mangefold ind,
er resurser nok til dagtilbud og skole en investering i trivsel og
læringsudbytte, flere børn i de almene fællesskaber, øget chancelighed, styrket
empati, lavere kriminalitet og højere arbejdsglæde for det pædagogiske
personale.