Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Al den snak om at 10. klasse er et opbevaringssted, hvor tiden bare skal gå, til man skal i gang med 'et eller andet', holder ikke.
I Næstved er byens 10.klasser samlet ét sted, nemlig på '10-eren' - på Skolen i Skellet.
- Formålet med at samle klasserne var, at eleverne skulle få afklaret, hvilke ungdomsuddannelser de ville have, og om de kunne gennemføre dem, siger 10'erens leder, Erik Lagerberg.
- Undervisningen giver dem en generel opkvalificering rent fagligt, mens forløbet på det personlige plan er med til at modne og udvikle dem.
- Ordningen begyndte den 1. august sidste år, og vi kan i dag se, at den har stor betydning for eleverne. De møder 200 andre unge i samme situation. Det betyder nye venskaber og nye måder at se tilværelsen på. Vi har linieopdelt undervisning, så eleverne kan vælge mellem bogligt arbejde, idræt og velvære, kreativ linie, medier, filosofi samt musik og værksted, en erhvervslinie og en fodboldlinie.
- Den måde at opdele undervisningen på betyder også, at vi kan lave en speciel vejledning for de svage elever, og det er noget, vi satser meget på. Vi veksler mellem teori og praksis, og vi tilrettelægger undervisningen på forskellige hold ud fra elevernes behov. Det betyder, at de svage elever oplever, hvad det vil sige at blive taget alvorligt og at få sejre. Og det gælder også de andre elever.
- Vi tilbyder også eleverne brobygning til gymnasiet, HF, teknisk skole, handelsskolen og social- og sundhedsskolen, fortæller Erik Lagerberg.
- 10. klasse skal gøre eleverne parate til voksenlivet - til at have frihed under ansvar - og det sker i meget tæt samarbejde med forældrene. Skolen prøver at give de unge ansvar og frihed. men friheden er ikke større, end at eleverne følges nøje, og at fravær ikke tolereres.
- Vi har haft den utrolige glæde, at omkring 98 procent af de cirka 200 elever, der begyndte i 10.klasse sidste år, er fortsat med en ungdomsuddannelse. Så de har bestemt fået noget ud af nyskabelsen, siger Erik Lagerberg.
Nye begreber i undervisningen
Ungdomsvejledningen og ungdomsskolen har til huse på samme adresse som 10.klasse-skolen. Det betyder, at ungdomsvejledningen kan træde hjælpende til, når unge skal have hjælp til udskolingen - eksempelvis erhvervsfaglig grunduddannelses-vejledning (EGU). Endvidere kan unge komme i praktik i en virksomhed, så de kan finde ud af, om den ønskede uddannelse er noget for dem.
- Som noget nyt begyndte vi et samarbejde med sprogskolen i Næstved. Her undervises nytilkomne indvandrere og flygtninge i dansk, og de får nu mulighed for at følge almindelige undervisningsfag sammen med vores unge. Det giver en god forståelse de unge imellem, så det venter vi os også meget af, siger Erik Lagerberg.
Inden projektet gik i gang, satte skolens syv lærere sig ned og formulerede nogle formålsparagraffer for 10'erens virke. Det handler om engagement, respekt, kreativitet, fællesskab og humor. Begreber de prøver at få ind i den daglige undervisning. Og det ser ud til at lykkes.
- Vi har fået utrolig mange positive tilkendegivelser fra de elever, der nu har overstået 10.klasse. Og forældre fortæller, at de har fået nogle helt 'nye' unge, som er glade og udadvendte, og som er blevet interesserede i deres skolegang og fremtid, siger Erik Lagerberg.
Ann Strandmark er freelancejournalist