Debat

Ubrugelig model

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rødovre Kommune fik i juni måned 1998 dispensation fra Undervisningsministeriet til at lade folkeskolelærere undervise i børnehaveklassen. Noget kunne tyde på, at der er divergens mellem det, man har søgt dispensation til, og det, man har fået den på.

Modellen indebærer, at der i børnehaveklassen er en børnehaveklasseleder i 25 timer, en pædagog fra skolefritidsordningen (SFO) i ti timer samt to folkeskolelærere i 15 timer det første år. Der er altså hele tiden børnehaveklasselederen i klassen. Vi andre tre personer farer så ind og ud på skift.

Ordningens struktur for de næste to år kendes af os ikke på nuværende tidspunkt, hvilket vil sige, at ingen ved, om børnene har de samme voksne hele deres indskolingsforløb igennem.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvem der er 'den ansvarlige', vides ikke.

Forældrene fik ved skolestarten en tryksag, hvor man kan læse følgende: 'Det handler ikke om at sænke skolestartalderen til en 'ny' 1. klasse, ej heller om at opfinde en 'ny børnehaveklasse'.'

Hvorfor der så skal lærere ind i børnehaveklassen, er der ingen ansvarlige, der vil svare på.

En af konsekvenserne er, at SFO-pædagogerne får 'samlet' deres arbejdstid. Spørgsmålet om, hvem der har undervisningskompetencen, er nok det vigtigste! SFO-pædagogerne betakker sig for at få 'ansvar for undervisning'.

I Rødovre lokalavis har der været mange indlæg fra Rødovre Lærerforening, der skitserede, hvordan man forstår modellen med det, man har fået af oplysninger fra kommunen. Det har foreløbig medført frustrerede indlæg fra en ny børnehaveklasseforælder, der mildest talt er i vildrede ligesom os, der skal arbejde med modellen.

Hvis man vil ændringer, forsøg eller udvikling, er der meget at lære af vores model! Flere kommuner er i gang med lignende forsøg, hvor de bruger Rødovre ikke som forbillede, men som skræmmebillede.

Hold øje med din kommune, lær af Rødovres måde at gøre tingene på og håb så, at din kommune er en af dem, der har lært, hvordan man ikke skal gøre.

Hvis vi som lærere lavede undervisning på samme måde, som vores kommune laver modeller, ville det ikke vare længe, før vi måtte se os om efter noget andet at lave. Mage til udemokratisk makværk, skal man lede længe efter - uden at finde noget.

Men desværre har 'forsøgs- og udviklingsarbejder' det jo med at (skulle) lykkes, så . . .

Hans Houmøller

Rødovre