Debathæfte om tosprogede elever

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Lærerforenings 16. kreds har udgivet et hæfte om undervisning af tosprogede elever i Høje-Taastrup og Ledøje-Smørum Kommuner. Andelen af tosprogede elever i Høje-Taastrup Kommune er 21 procent og i Ledøje-Smørum seks procent. Lærerne er derfor meget optaget af problemstillingerne omkring integrationen af de tosprogede elever og ønsker en bred debat om den bedst mulige integration. Baggrunden for hæftet er 'Integrationsprojektet for tosprogede småbørn', som Høje-Taastrup startede sidste år. Her har kommunen iværksat et opsøgende netværkssamarbejde for at komme i dialog med familierne om barnets tilegnelse af dansk sprog, normer og kultur. På baggrund af kommunens erfaringer med projektet skal der nu følges op på indsatsen på skoleområdet.