Nyt ståsted for evaluering

Projekt Skoleevaluering viser, at der er et offensivt alternativ til moderniseringen, siger forskningsleder

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ole Harrit, forskningsleder af Projekt Skoleevaluering og lektor ved Danmarks Lærerhøjskole, er overrasket over Peter Dahler-Larsens kritik.

'Jeg er overrasket over, at vi ikke åbner for værdidiskussioner mellem forskellige former for livsstil og holdninger. Det har fra først til sidst været vor intention, og rapporten er gennemsyret af de synspunkter', siger Ole Harrit.

'Vi formulerer et nyt ståsted for evaluering, som anerkender offentlighedens ret til indsigt. Og vi lægger vægt på, at skolen mere offensivt skal synliggøre sig og informere om sit arbejde. Gå i demokratisk dialog med forældre, skolebestyrelse og folkevalgte politikere'.

'Det, vi advarer mod, er, at en stærkere national styring ikke vil respektere den enkelte skoles eller lokalsamfunds behov for et vist råderum, autonomi og selvbestemmelse. Men vi skriver også, at lokale værdi- og evalueringsdrøftelser skal ske i lyset af nationale værdier og rammer'.

Dahler-Larsen kritiserer rapporten for at være anti-international?

'Selvfølgelig anerkender vi den internationale dimension. Det, vi vender os imod, er den skjulte harmonisering, der kan ligge i at lade sig styre af internationale sammenligninger. De kommer nemt til at beskæftige sig med evaluering af målbare, sammenlignelige resultater og meget lidt med de brede kvaliteter, der efterspørges i vort eget uddannelsessystem'.

Uenighed er et vilkår

Projektet har netop handlet om, fastslår Ole Harrit, at få evalueringen til at beskæftige sig med det, som 'vi nationalt, kommunalt og lokalt selv opfatter som værdifuldt'.

'Derfor har vi arbejdet for at få eleverne og lærerne til at gøre evalueringen til en del af den daglige arbejdsform i skolen. Evalueringerne skal internt give anledning til evaluering af elevernes læring og skolens undervisning, og de skal kvalificere lærernes fælles refleksioner. Desuden skal de kvalificere dialogen med eksterne parter. Et evalueringsinstitut skal i forhold til denne forståelse hilses velkomment'.

Peter Dahler-Larsen kritiserer rapporten for at bygge på en illusorisk forestilling om et fælles værdigrundlag?

'Dahler-Larsen har ikke ret i, at vi læner os op ad de store fortællinger og forestillingen om, at drøftelser fører til konsensus og enighed. Tværtimod siger vi, at alle parter omkring skolen må anerkende, at det er et vilkår for demokrati og folkestyre, at der ikke er fuld enighed. Det afgørende er, at man møder hinanden med respekt - at man er åben for at engagere sig i dialogen og sætter egne synspunkter og holdninger på spil'.

Ole Harrit er også overrasket over, at Peter Dahler-Larsen 'ikke har større anfægtelser mod økonomernes primitive evalueringsformer'.

'De kommer meget let til at reducere skolens undervisning til formidling af målbare kundskaber. Risikoen for en sådan udvikling er for os skræmmende. Den er forskningsmæssigt dokumenteret fra de lande, der har valgt den løsning'.

'Vi skal ikke lade de store fortællinger som styreform afløse af en pragmatisk holdning til en ensidig økonomisk baseret styreform', siger Ole Harrit, der fastholder, at det ståsted for evaluering, som fremlægges i rapporten, gør en forskel.

'Dette ståsted anerkender kontrol og offentlighedsaspektet og viser et offensivt alternativ, som ikke kun er en tavs accept af den samfundsmæssige modernisering'.

jvo