Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Står det til politikerne i Faaborg, skal skoler og fritidshjem have fælles ledelse fra næste skoleår. Det skal bane vej for en udvidelse af skemaet i indskolingen med fem ugentlige klokketimer, der skal kunne 'læses' af pædagoger.
'I dag er det begrænset, hvor meget lærere og pædagoger arbejder sammen. Vi er for eksempel ude for, at skolen tager i zoologisk have om onsdagen, mens fritidshjemmet gør det om torsdagen. Det vil ikke ske med en samlet ledelse', siger Hanne Skallerup, derer socialdemokratisk formand for børne- og kulturudvalget.
Mens mange andre kommuner har etableret fritidsordninger på skolerne, har Faaborg holdt fast i fritidshjem og integrerede daginstitutioner. Det sætter en grænse for samarbejdet, mener Hanne Skallerup. Det problem vil hun løse ved at skyde en ekstra leder ind mellem skoledirektøren og den enkelte skoleleder.
'Vi vil oprette en enstrenget ledelse, som skal bestå af en afdelingsleder på henholdsvis skole og fritidshjem, mens den tredje bliver den øverste ansvarlige for den samlede institution. Han skal blandt andet stå for driften og få samarbejdet til at fungere både internt på institutionen og i forhold til børnehaverne', siger Hanne Skallerup.
Sydfyns Lærerkreds har haft forslaget til høring og ser positivt på tanken om en såkaldt institutionsleder. Men formand Torben Møller Petersen peger på en række problemer, som skal løses, før den enstrengede ledelse kan blive en realitet. For eksempel skalbåde ledere og lærere have afklaret deres løn- og ansættelsesvilkår i den nye enhed, og det skal sikres, at lærerne fortsat har indflydelse på skolens hverdag.
'Det ville være mere enkelt, hvis politikerne ændrer fritidshjemmene til skolefritidsordninger, for så får de den fælles ledelse på plads med det samme', siger Torben Møller Petersen.
Det forslag afviser Hanne Skallerup, fordi ordet skolefritidsordning har fået et meget negativt omdømme i Faaborg på baggrund af de skrabede ordninger, folk har hørt om fra andre kommuner.
'Vi ville få en masse følelsesladede diskussioner med forældre, børn og pædagoger, hvis vi døbte fritidshjemmene om til skolefritidsordninger. Det vil vi gerne undgå', siger hun.
Annonce i flere fagblade
Det fremgår ikke af forslaget, hvilken faglig baggrund institutionslederen skal have. I første omgang forestiller Hanne Skallerup sig, at de nuværende skoleledere skal beklæde posterne, men på længere sigt kan det blive folk fra andre fag.
'Institutionslederen behøver ikke have forstand på læseplaner, for det har afdelingslederen. Det afgørende er, at vedkommende har forstand på driften og kan få samarbejdet til at fungere i hverdagen, så må det vise sig, om det bliver en skoleleder, en pædagog, en økonom eller en jurist', siger Hanne Skallerup, der er parat til at annoncere i en række fagblade, når der engang skal skiftes ud på pladserne.
Det er skoleleder Harris Jensen fra Faaborg Sundskole ikke enig i.
'For mig er der ingen tvivl om, at der skal sidde en skoleleder øverst på pyramiden, for man kan ikke løse opgaverne i folkeskolen uden at være læreruddannet', siger Harris Jensen, der ellers er glad for tanken om en fælles ledelse. Han har således allerede en plan klar for, hvordan samarbejdet med det lokale fritidshjem skal fungere.
Også Jens Færk, formand for Lederforeningen i DLF, afviser tanken om, at institutionslederen skal hentes uden for skolens verden.
'Hvis man skal have samarbejdet mellem lærere og pædagoger til at fungere, skal man som minimum have en pædagogisk baggrund. Ellers kan man ikke tænke i kvalitetsudvikling', siger Jens Færk. Han har dog svært ved at forestille sig en pædagog som den øverste ansvarlige.
'En læreruddannet institutionsleder vil kunne se, om pædagogernes didaktiske overvejelser kan passe ind i skolens undervisning, mens han kan støtte sig til pædagogernes afdelingsleder, når det angår pasningsdelen', siger Jens Færk.-Henrik Stanek er freelancejournalist
Det ville være mere enkelt, hvis politikerne ændrer fritidshjemmene til skolefritidsordninger, for så får de den fælles ledelse på plads med det sammeVi ville få en masse følelsesladede diskussioner med forældre, børn og pædagoger, hvis vi døbte fritidshjemmene om til skolefritidsordninger. Det vil vi gerne undgå