Skoleklar fra første dag
Børnehaveklasseleder Jonna Hansen kender sine elever, før de kommer i skole
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mens de fleste børnehaveklasseledere må bruge den første tid på at lære deres nye elever at kende, så kan Jonna Hansen stort set gå i gang med at øve bogstaver fra første skoledag.
Jonna Hansen er børnehaveklasseleder på den lille Sinding Skole uden for Herning. Hendes elever kommer fra den aldersintegrerede daginstitution Hvepsen, der ligger på skolen. Her begynder de som treårige, og Jonna Hansen møder dem mange gange, inden hun får dem i sin klasse. Samtidig har hun et tæt samarbejde med pædagogerne i børnehaven.
'Børnene føler sig trygge og fri, fordi de ved, hvor tingene på skolen er, og fordi de kender mig og alle de andre voksne på skolen', siger Jonna Hansen.
Skolen og børnehaven er to selvstændige institutioner med hver sin leder. Men i praksis har lærere og pædagoger et tæt samarbejde om børnene, fortæller pædagog Hanne Kamp Hansen fra Hvepsen.
'I børnehaven begynder vi efter efterårsferien at køre et dagligt program med huskelege, rim og remser og sanse- og lyttelege med de børn, som har alderen til at komme i skole året efter. På den måde smager de på, hvad de kan komme ud for i børnehaveklassen. De lærer at sidde stille i en rundkreds, række hånden op og tale efter tur', siger Hanne Kamp Hansen.
Efter jul kommer børnehavebørnene i skole hos Jonna Hansen en dag om ugen. Det kører frem til vinterferien og bliver genoptaget i maj, når skolen præcist ved, hvilke børn der skal begynde i skole efter sommerferien.
Bogstaverne kan bruges
Udvekslingen af børn har kørt i tre år, og Jonna Hansen kan mærke en tydelig forskel.
'Op til sommerferien har vi en besøgsaften for forældre og børn. Forældrene går alene til møde med skolebetyrelsen, og tidligere var børnene meget stille og forsigtige og spurgte efter deres forældre hele tiden i den time, de var væk. Nu er det, som om børnene har gået i skole altid', siger Jonna Hansen.
Førhen gik hun først i gang med at øve bogstaver i børnehaveklassen omkring påske. Nu tager hun fat på dem med det samme.
'Jeg kan mærke, at børnene er motiverede, og de er blevet gode til at lytte, fordi de har lært rim og remser i børnehaven. Sidste år lærte et par af dem næsten at læse. Men selvfølgelig er der forskel på børn. I år har flere af dem for eksempel svært ved at styre blyanten, fordi de har problemer med deres finmotorik', siger Jonna Hansen.
Som noget nyt tager hun udgangspunkt i materialet 'Alle tiders dansk' i børnehaveklassen. Det lægger blandt andet op til, at eleverne skal lege med bogstaver og små ord.
'Børnene kan se, at bogstaverne kan bruges til noget, og jeg håber, det hjælper dem til at lære at læse hurtigere', siger Jonna Hansen.
Ingen tavshedspligt
Samarbejdet mellem børnehaveklasselederen og pædagogerne i Hvepsen stopper ikke, fordi børnene kommer i skole. De mødes hvert kvartal for at snakke om eleverne i børnehaveklassen. Det kan lade sig gøre, fordi de er ansat i samme hus og derfor ikke har tavshedspligt over for hinanden.
'Hvis jeg synes, der er problemer med et barn, kan jeg snakke med pædagogerne om, hvad det kan være. På den måde kan vi hurtigt sætte ind med hjælp', siger børnehaveklasseleder Jonna Hansen.
stan