Folkeskolens leder:

Myter og virkelighed

Underrubrik

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsmidler eller mangel på samme optager af gode grunde alle med berøringsflade til skolen.

Der bruges for få penge på materialer, lyder det.

Men en ny undersøgelse, der omfatter tre kommuner i det nordvestjyske, fastslår overraskende, at lærerne er tilfredse med standarden af de materialer, de har til rådighed, og det uanset om deres skole bruger mange eller få penge på indkøb.

Lærere tryller altså med de forhåndenværende midler uden at brokke sig nævneværdigt. Det er naturligvis alene på baggrund af den jyske undersøgelse umuligt at konkludere, hvordan tilfredsheden med materialer ser ud på landsplan, og det er heller ikke muligt at sige noget generelt om undervisningsmaterialernes kvalitet, men undersøgelsen giver måske alligevel et fingerpeg om, hvordan nutidens lærere spiller på flere strenge i undervisningen.

Afhængigheden af bøger er på retur. Brugen af computer og adgangen til internettet - i hvert fald på de højere klassetrin - og den mulighed for tilgang af friske undervisningsmidler, det giver, er sandsynligvis ved at slå igennem. Samtidig bliver der taget flere fotokopier, end Copy-Dan anser for lovligt.

I dette nummer af Folkeskolen beskriver vi den bogløse skole, et 10.-klasse-center i Ikast, hvor man helt har droppet bøgerne, fordi man ikke mener, at bogsamlinger matcher elevernes individuelle behov for at lære. Måske er det den vej, danske skoler skal gå.

I øjeblikket bruges der cirka 2,5 milliarder kroner på materialer i skolen. Professor Torben Weinreich mener, at der skal bruges yderligere 500 millioner kroner årligt de næste fem år for at opfylde kravene i folkeskoleloven og Klare Mål.

Spørgsmålet er, om beløbet behøver at blive så enormt?

Kvalitet kan ikke altid gøres op i penge. Heller ikke i skolen. En diskussion om økonomiske midler bliver tit gold og formålsløs.

Det er måske ikke et spørgsmål om at give flere penge og dermed undervisningsmidler til skolerne. Måske skal det bare være nogle andre, og måske skal landets lærere lære at bruge helt nye undervisningsmidler. Det er der god grund til at undersøge nærmere. Hvad er det, der er brug for i skolen, og hvorfor er der brug for netop det? Undersøgelsen skal ikke blot være overfladisk, men forsøge at afdække alle væsentlige spørgsmål inden for området. For at sikre en høj standard er det vigtigt for lærere, forældre og politikere over hele landet at vide noget mere sikkert om, hvordan en ordentlig kvalitet i undervisningen i de enkelte kommuner gennemføres, og hvilken rolle undervisningsmidlerne spiller. Så de rigtige løsninger bliver fundet, og de nødvendige penge til indkøb bliver bevilget.

Lad os få en landsdækkende undersøgelse, der enten afliver eller bekræfter myter.

Lærere tryller altså med de forhåndenværende midler uden at brokke sig nævneværdigt