Fire måder at evaluere på
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Materialet om lederevaluering anbefaler fire modeller, som både kan bruges hver for sig og kombineres.
Samtaleevaluering
Samtaleevaluering kan foregå i forbindelse med den årlige udviklingssamtale for medarbejderne og former sig derfor som en snak mellem skolelederen og den enkelte medarbejder.
Fordelen er, at medarbejderen kan uddybe eventuelle problemstillinger, og der er mulighed for en åben dialog mellem de to.
Ulempen kan være, at medarbejderen ikke på tomandshånd har mod til at fremsætte sin kritik direkte og tilbageholder oplysninger, som kunne være til gavn for lederen.
Teamevaluering
Teamevaluering ligger tæt op ad den teamsamtale, som i forvejen bruges på mange skoler. Lærerne i teamet bør forberede sig på, hvad de vil sige til lederen. Evalueringen kan eventuelt være todelt, således at teamet først fremlægger sine synspunkter og derefter går i dialog med lederen.
Fordelen er, at metoden kan samle lærernes tanker om væsentlige problemstillinger og dermed skabe et bedre samarbejde i teamet. Teamsamtaler kan desuden opbløde en anspændt stemning på mødet med lederen, fordi flere personer deltager i evalueringen.
Ulempen er ofte, at der ikke afsættes tid nok til at følge op på de problemer, teamet peger på. Det kan virke frustrerende på medarbejderne. Desuden kan det være svært at nå rundt om alle emner.
Arbejdspladsevaluering
Arbejdspladsvurdering foregår som en spørgeskemaundersøgelse.
Fordelen er, at alle tør give udtryk for deres mening.
Ulempen er, at formen er uforpligtende. Derfor bør den kombineres med andre evalueringsformer.
Selvevaluering
Selvevaluering gennemføres af skolelederen selv ud fra hans fornemmelse af, hvilke områder på skolen han bør prioritere, og hvilke lederegenskaber han bør udvikle. Ud fra det udarbejder han en handlingsplan.
Fordelen er, at det ikke kræver store ressourcer.
Ulempen er, at vurderingerne ikke deles med andre medarbejdergrupper, men forbliver hos den enkelte leder eller i lederteamet.