»Skal vi nu også lave dit arbejde?«

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et team med tre lærere lægger sidste hånd på planlægningen af et tema om vikinger. Der er problemer i pigegruppen, og to af lærerne forventer, at idrætslæreren sørger for at ryste eleverne sammen. Men han undskylder sig med, at han har otte klasser på mellemtrin og i udskoling, og at han skal skrive udtalelser til eleverne i alle tre 9.-klasser. Desuden kan han ikke bare trylle »noget idræt« ud af ærmet uden at have trinmålene med.

»Kan I ikke finde danse fra den tid og bruge dem?« foreslår han.

»Skal vi nu også lave dit arbejde?« spørger en af kollegerne opgivende.

Tre skuespillere fra Dacapo Teatret spiller scenen for kredsformænd og lokale lederformænd på startkonferencen til projektet, der skal hjælpe skolerne med at implementere arbejdstidsaftalen fra 2008. Teatret beder deltagerne diskutere teammødet rundt om ved bordene: »Skal lærerne i teamet have lov at være i fred eller ej?«

»Vi skal fjerne frustrationerne ved at gøre det legitimt, at idrætslæreren bruger sine resurser et andet sted, mens de to andre tager sig af vikingeugen. Og så skal vi tænke over, hvordan teamet kan planlægge bedre til næste år«, siger kredsformand Philip Lehn Brand fra Thy-Mors Lærerkreds, da spørgsmålet bliver taget op i plenum.

Sammen med skoleleder Hanne Tang, formand for Skolelederforeningen i Thisted, bliver han kaldt på scenen for at vise, hvordan de vil gribe mødet med teamet an som henholdsvis tillidsrepræsentant og skoleleder. I begyndelsen fører Hanne Tang ordet, men snart optræder Philip Lehn Brand mere og mere som skoleleder.

Tvivl om rollerne

Den rolleforvirring går ikke, mener en kvinde, da stykket er til ende.

»Tillidsrepræsentanten skal slet ikke deltage i sådan et møde. Han kan diskutere langsigtede løsninger, men selve samtalen med teamet er en ledelsesopgave«, siger hun.

Philip Lehn Brand er uenig og bliver bakket op af blandt andre skolelederformand Lars Nyborg fra Fredensborg.

»Pædagogisk nærværende ledelse gælder også tillidsmanden. Det er positivt, at han tager medansvar for at få løst en konflikt«, siger han og møder opbakning hos Søren Aakjær, formand for Århus Lærerforening.

»Hvis skoleleder og tillidsrepræsentant har opbygget et tillidsforhold, så løser de konflikten sammen«, siger han og henviser til, at tillid, dialog og samarbejde er omdrejningspunkter i arbejdstidsaftalen fra 2008.